شبکه ملی اطلاعات

۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات نیاز است

به گفته رئیس هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران،‌ برای نهایی کردن شبکه ملی اطلاعات باید ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه شود.

حسین اسلامی، رئیس هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با اشاره به این که سرمایه مورد نیاز برای نهایی کردن شبکه ملی اطلاعات طی ۴ سال پیش رو، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است، عنوان کرد بخش خصوصی توانایی آن را دارد که در بخش‌های مختلف این طرح از جمله زیرساخت، دسترسی و محتوا کمک‌های شایانی به دولت کند.

اسلامی در ادامه با اشاره به فعالیت بخش خصوصی فاوا در حوزه‌هایی از جمله اینترنت و شبکه، مراکز داده، خدمات ابری و افتا در لایه زیرساخت و خدمات تجارت الکترونیکی، فین تک، هوش مصنوعی و علوم داده در لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات بیان کرد که با توجه به این مسائل لازم است تا دولت برای نهایی شدن و اجرای شبکه ملی اطلاعات از بخش خصوصی کمک گرفته و از ظرفیت‌های آن بهره‌برداری حداکثری کند.

وی با بیان این که دولت برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات احتیاج به تأمین سرمایه زیادی دارد،‌ عنوان کرد حداکثر سرمایه‌ای که دولت می‌تواند طی ۴ سال آینده برای این پروژه جمع‌آوری کند تنها ۵۰ هزار میلیارد است. بنابراین برای تأمین مبلغ مورد نیاز یعنی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان باید حتما به سراغ بخش خصوصی رفت. اسلامی در ادامه با اشاره به گمانه‌زنی‌ها در خصوص مسدودسازی فضای مجازی به دنبال اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات،‌ اظهار کرد چنانچه بخش خصوصی پی ببرد اجرای این پروژه از نظر اجتماعی،‌ اقتصادی و همچنین فرهنگی تبعاتی را برایش به همراه ندارد،‌ قطعا سرمایه‌ای را به آن تزریق نخواهد کرد.

حضور حداکثری بخش خصوصی در پروژه شبکه ملی اطلاعات

وی ادامه داد چنانچه تمام برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز برای تکمیل این پروژه در وزارت ارتباطات انجام شده و به بخش خصوصی تنها مسئولیت تهیه لیست سخت افزاری مورد نیاز سپرده شود،‌ بخش خصوصی حاضر به همکاری نخواهد شد. اسلامی با بیان این که بخش خصوصی باید در تمام مراحل این پروژه حضور جدی داشته باشد،‌ ابراز امیدواری کرد که وزارت ارتباطات برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات از بخش خصوصی یاری بگیرد.

اسلامی در انتها با اشاره به این که تصویب طرح کلان شبکه ملی اطلاعات در قالب سیاست‌گذاری به وسیله شورای عالی فضای مجازی انجام شده است،‌ خاطرنشان کرد نهایی شدن و اجرای این پروژه نیازمند ارائه طرح اجرایی از سوی وزارت ارتباطات است که بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه نظرات خوبی ارائه کند.