طولانی ترین ماه گرفتگی

طولانی ترین ماه گرفتگی قرن را از دست ندهید + جزئیات کامل

طولانی ترین ماه گرفتگی قرن طی 2 هفته آینده اتفاق خواهد افتاد. در ادامه با جزئیات رصد طولانی ترین خسوف قرن در آبان 1400 آشنا خواهیم شد.

سیاره زمین در نخستین ساعات 19 نوامبر 2021 برابر با 28 آبان 1400 از بین ماه و خورشید عبور می‌کند و سایه آن روی کره ماه قرار خواهد گرفت. اوج این پدیده نجومی در ساعت 11:30 به وقت تهران خواهد بود و در این زمان سیاره زمین حدود 97 درصد از سطح ماه را خواهد پوشاند و شاهد ماه سرخ رنگ در آسمان خواهیم بود.

جزئیات رصد طولانی ترین ماه گرفتگی قرن

طولانی ترین ماه گرفتگی

ناسا اعلام کرد این ماه گرفتگی ناقص به مدت 3 ساعت و 28 دقیقه و 23 ثانیه طول خواهد کشید و نسبت به تمام ماه گرفتگی‌هایی که از سال 2001 تا 2100 رخ خواهد داد، طولانی‌تر است.

تمام ساکنان این سیاره امکان رصد طولانی ترین ماه گرفتگی قرن را نخواهند داشت و در واقع فقط ساکنان مناطق بالای افق قادر به رصد آن خواهند بود. از این رو ساکنان آمریکای شمالی، تمام ایالت‌های آمریکا، کانادا و مکزیک این امکان را دارند تا این پدیده نجومی را به شکل کامل رصد کنند.

طولانی ترین ماه گرفتگی

علاقه‌مندان می‌توانند این پدیده را با چشمان غیر مسلح نیز رصد کنند. از این رو در ساعات 2:29 صبح تا 5:47 به وقت منطقه زمانی شرقی می‌توان آن را تماشا کرد. البته اگر شانس رصد مستقیم آن را پیدا نکردید، این پدیده نجومی به شکل مجازی و آنلاین نیز پخش خواهد شد.

ناسا پیش‌بینی کرد طی 80 سال آینده شاهد وقوع حدود 179 ماه گرفتگی و خورشیدگرفتگی خواهیم بود؛ یعنی به شکل میانگین در هر سال دو گرفتگی رخ می‌دهد و گرفتی بعدی نیز در تاریخ 16 می سال 2022 به وقوع خواهد پیوست.

طولانی ترین ماه گرفتگی

گفتنی است ماه گرفتگی کامل هنگامی به وقوع خواهد پیوست که سیاره زمین به شکل کامل بتواند با سایه خود سطح ماه را بپوشاند. طی ماه گرفتگی، رنگ کره ماه سرخ خواهد شد که دلیل آن نیز به وجود اکسیژن و نیتروژن در جو زمین مربوط می‌شود. این دو گاز طول موج‌های کوتاه‌تر نظیر نور آبی و بنفش را پراکنده کرده و رنگ‌هایی با طول موج بالاتر مانند زرد، نارنجی و قرمز بیشتری را نگه خواهند داشت. از این رو هنگامی که سیاره زمین ماه را می‌پوشاند، چهره‌ای سرخ رنگ در ماه نمایان می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*