چری تیگو ۷ یا رنو داستر

مقایسه چری تیگو ۷ با رنو داستر ؛ زیبایی یا کیفیت؟

در این مطلب قصد داریم خودروهای چری تیگو ۷ و رنو داستر را از نظر طراحی و مشخصات با هم مقایسه کنیم تا ببینیم کدام یک از آنها ارزش خرید بیشتری دارد.

در حال حاضر سهم عمده‌ای از بازار کشور به اتومبیل‌های شاسی بلند تعلق دارد. مهم‌ترین معیار متقاضیان برای خرید این اتومبیل‌‌ها ظاهرا آن‌ها است و کمتر کسی به منظور مصارف خارج جاده‌ای به سراغ آن‌ها می‌رود. از این رو کمپانی‌های خودروسازی هم‌اکنون اکثر کراس اوورهای خود را به صورت تک دیفرانسیل روانه بازار می‌کنند و تنها تعداد محدودی از شاسی بلندها با بهره‌مندی از سیستم چهار چرخ محرک وارد خیابان‌ها می‌شوند که برای نمونه‌ای از آن‌ها می‌توان به رنو داستر اشاره کرد.

ما در ادامه این مطلب قصد داریم به مقایسه رنو داستر و چری تیگو ۷ بپردازیم تا مشخص شود کدام‌ یک از این دو کراس اوور ارزش خرید بیشتری دارد. اما در ابتدا و پیش از پرداختن به بحث اصلی خود،‌ به معرفی این دو خودرو خواهیم پرداخت.

با چری تیگو ۷ و رنو داستر بیشتر آشنا شوید

چری تیگو ۷

رنو داستر از سال ۲۰۱۶ در نسخه‌های تک و دو دیفرانسیل پا به جاده های کشور گذاشت. علاوه بر این مدل‌های 2018 این خودرو نیز وارد بازار کشور شده است. این اتومبیل یکی از ‌ارزان‌قیمت‌ترین کراس اوورهای بازار اروپا محسوب می‌شود که ظاهر ساده‌ای نیز دارد، اما با این وجود از کیفیت ساخت خوبی بهره می‌برد.

چری تیگو ۷

اما در آن طرف میدان چری تیگو ۷ یک خودروی مدرن است که با امکانات متنوعی روانه بازار می‌شود و همچنین ظاهر جذابی هم دارد. داستر و تیگو ۷ از نظر قیمت اختلاف چندان زیادی با یکدیگر ندارند، اما از آنجایی که تیگو ۷ از امکانات متنوع‌تری بهره‌مند است توانسته سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. با این اوصاف، کراس اوور تیگو ۷ به صورت تک دیفرانسیل روانه بازار می‌شود و مشخص نیست توانایی خارج جاده‌ای آن چقدر است.

بررسی تیگو ۷ و داستر از نظر طراحی

چری تیگو ۷

دو کراس اوور مورد بحث از نظر طراحی بسیار با هم متفاوت هستند. کمپانی رنو کراس اوور داستر را با الگوبرداری از اتومبیل‌های آفرودی و جعبه‌ای شکل طراحی کرده است. اگرچه این کراس اوور جزو خودروهای لوکس بازار اروپا محسوب نمی‌شود،‌ اما به نسبت قیمت خود طراحی قابل قبولی دارد. اما شرایط در ایران به این صورت نیست و طراحی این خودرو با توجه به قیمت آن در بازار کشور، بسیار ساده به نظر می‌رسد.

اولین نسخه‌هایی که از رنو داستر به بازار کشور عرضه می‌شدند هیچ جذابیت ظاهری خاصی نداشتند و کابین آن‌ها نیز با الگوبرداری از تندر ۹۰ طراحی شده بود. اما پس از گذشت مدتی نگین خودرو نسخه جدیدی از این شاسی بلند را روانه بازار کرد که از نظر طراحی ظاهری و داخلی نسبت به نسل قبل متفاوت بود. نسخه جدید این شاسی بلند در بازار کشور با استقبال نسبتا قابل قبولی مواجه شد که دلیل اصلی این موضوع بهره‌مندی این خودرو از سپرهای جدید، رینگ‌های جدید تیره‌رنگ و همچنین گرافیک جدید چراغ‌ها بود. علاوه بر این در آن زمان بازار کشور بیشتر پذیرای محصولات چینی غیر معتبر بود که این موضوع نیز می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت رنو داستر باشد.

این اتومبیل در داخل کابین نیز تغییرات زیادی را به خود دیده است که غربیلک فرمان و داشبورد جدید از جمله این تغییرات هستند. اگرچه طراحی داخلی این شاسی بلند خیلی لوکس به نظر نمی‌رسد،‌ اما به نسبت نسخه پیشین بسیار مناسب‌تر شده است. گرافیک پشت آمپرها نیز بهبود پیدا کرده و نسخه جدید داستر به یک دسته دنده نرمال مجهز شده است؛ این در صورتی است که نسل قبل با یک دسته دنده بزرگ به بازار عرضه می‌شد و این تغییر نیز یکی از بهترین تغییرات داستر است. کابین داستر بسیار جادار بوده و می‌تواند بدون هیچ مشکلی ۴ سرنشین را در خود جای دهد. علاوه بر این فضای صندوق این شاسی بلند نیز نسبتا بیشتر شده است.

چری تیگو ۷

در آن طرف میدان کمپانی چری شاسی بلند تیگو ۷ را بسیار جذاب و اسپرت طراحی کرده است. این اتومبیل به یک جلوپنجره ویژه و همچنین دی لایت مجهز شده است که این مسائل باعث شده تا تیگو ۷ مدرن‌تر به نظر برسد. علاوه بر این عرض و ارتفاع این خودرو نیز بسیار مناسب است.

چری کابین این اتومبیل را نیز بسیار جذاب و به‌روز طراحی کرده است؛ به طوری که می‌توان آن را با مدرن‌ترین اتومبیل‌های جهان مقایسه کرد. در مرکز داشبورد این خودرو یک صفحه نمایشگر بزرگ قرار گرفته شده و صندلی‌های این خودرو با روکش چرمی نارنجی پوشانده شده و در قسمت‌هایی از داشبورد نیز همین روکش به کار رفته است. علاوه بر این کمپانی چری پشت آمپرهای این خودرو را نیز بسیار ویژه طراحی کرده است.

بررسی دو کراس اوور از نظر مشخصات فنی

چری تیگو ۷

شرکت رنو شاسی بلند داستر را به یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی مجهز کرده است که می‌تواند قدرت ۱۲۵ اسب بخار را به تولید برساند. وظیفه انتقال قدرت این پیشرانه به چرخ‌های جلو بر عهده یک جعبه دنده ۴ سرعته گذاشته شده است. لازم به ذکر است که این خودرو از سیستم چهار چرخ محرک نیز بهره می‌‌برد. راننده با استفاده از این سیستم می‌تواند از میان وضعیت‌های تک دیفرانسیل، دو دیفرانسیل خودکار و دو دیفرانسیل قفل یکی را انتخاب کند.

چری تیگو ۷

اما در آن طرف کمپانی چری برای شاسی بلند تیگو ۷ یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو در نظر گرفته است که توانی برابر با ۱۴۷ اسب بخار را به همراه گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متری به تولید می‌رساند. وظیفه انتقال قدرت این پیشرانه به چرخ‌های جلو بر عهده یک جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاچه گذاشته شده است. در قسمت پیشرانه نمی‌توان با قطعیت گفت که کدام یک از این دو خودرو قوی‌تر هستند. شاسی بلند تیگو ۷ از یک جعبه دنده مدرن و و قوی‌تر بهره می‌برد،‌ اما از آن طرف پیشرانه در نظر گرفته شده برای داستر دردسر کمتری دارد و همچنین سیستم چهار چرخ محرک نیز یکی از امتیازهای این خودرو محسوب می‌شود.

جدول مقایسه مشخصات فنی داستر و تیگو ۷

مدل خودروچری تیگو 7رنو داستر
پیشرانه4 سیلندر توربوشارژر4 سیلندر
حجم موتور1.5 لیتر2 لیتر
حداکثر قدرت147 اسب بخار135 اسب بخار
حداکثر گشتاور210 نیوتن متر195 نیوتن متر
گیربکس6 دنده دو کلاچه4 دنده اتوماتیک
مصرف سوخت (ترکیبی)6.7 لیتر در هر صد کیلومتر8.9 لیتر در صد کیلومتر
شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت10.2 ثانیه11.4 ثانیه
حداکثر سرعت190 کیلومتر بر ساعت180 کیلومتر بر ساعت

مقایسه دو شاسی بلند از نظر امکانات رفاهی

چری تیگو ۷

رنو داستر در زمینه امکانات رفاهی حرف چندان زیادی برای گفتن ندارد و حتی از آپشن‌هایی مانند تهویه خودکار و سانروف نیز بی‌بهره مانده است. این در صورتی است که چری تیگو ۷ با امکانات زیادی نظیر سنسور فشار باد تایر،‌ دوربین ۳۶۰ درجه،‌ سیستم ورود و استارت بدون کلید،‌سقف پانوراما و … روانه بازار می‌شود. با توجه به این مسئله مشخص می‌شود که تیگو ۷ و داستر در زمینه امکانات رفاهی فاصله بسیار زیادی با یکدیگر دارند.

چری تیگو ۷

جدول مقایسه امکانات رفاهی تیگو ۷ و داستر

تجهیزاترنو داسترچری تیگو 7
صفحه نمایش7 اینچی لمسی9 اینچی لمسی
شیشهچهار شیشه برقیچهار شیشه برقی، سانروف، سقف پانوراما
تهویه مطبوعسیستم تهویه دستیاتوماتیک دوگانه
سیستم‌های مولتی مدیاکنترل سیستم صوتی پشت فرمان، هندزفری، بلوتوث، MP3، USB6 اسپیکر، هندزفری، بلوتوثUSB، MP3، MP4 ، MirrorLink، AUX
سیستم‌های هشدار دهندهسنسور عقب، سنسور فشار باد تایرسنسور عقب و جلو، سنسور فشار باد تایر
آینهآینه جانبی با تنظیم برقیآینه جانبی تاشو برقی با تنظیم برقی، گرمکن آینه جانبی
صندلیصندلی راننده 6 حالته دستی، صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی، صندلی های عقب تاشو عقبصندلی راننده 6 حالته برقی با تنظیم گودی کمر، صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی، گرمکن صندلی جلو، روکش چرم صندلی
رینگ‌ها16 اینچی آلومینیومی18 اینچی آلومینیومی
امکانات دیگرکروز کنترل، حالت رانندگی برفی، فرمان هیدرولیکی با تنظیم موقعیت 2 حالته، کنترل سیستم صوتی پشت فرمان، نویگیشن، دوربین عقب، تنظیم ارتفاع کمربندهای جلوکروز کنترل، دو حالت رانندگی (اکو و اسپرت)، فرمان برقی با روکش چرمی، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، فرمان حساس به سرعت، دوربین عقب، دوربین جانبی، دوربین 360 درجه، نمایشگر 4.8 اینجی صفحه کیلومتر، دوربین جلو، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، استارت دکمه‌ای، خروجی 12 ولت، روکش نرم داشبورد، کنسول و رودری‌های جدید

بررسی دو کراس اوور از نظر ایمنی

چری تیگو ۷

کمپانی چری شاسی بلند تیگو ۷ را با ۶ ایربگ روانه بازار می‌کند و سیستم کنترل کشش و پایداری نیز در این خودرو به چشم می‌خورد. همچنین کراس اوور چینی تیگو ۷ موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از مؤسسه چینی C-NCAP شده است.

چری تیگو ۷

در آن طرف میدان داستر از ۲ کیسه هوا بهره می‌برد و به سیستم کنترل پایداری نیز مجهز شده است. لازم به ذکر است که این اتومبیل از تست ایمنی مؤسسه EuroNCAP سه ستاره ایمنی دریافت کرده است. دریافت ۳ ستاره ایمنی توسط این خودرو که یکی از ارزان‌ترین شاسی بلندهای بازار اروپا محسوب می‌شود عملکرد مناسبی به نظر می‌رسد.

جدول مقایسه تجهیزات ایمنی تیگو ۷ و داستر

تجهیزاترنو داسترچری تیگو 7
سیستم ترمز و پایداریتوزیع نیروی ترمز، ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، ترمز‌های عقب کاسه‌ای، کنترل کشش، کنترل پایداریتوزیع نیروی ترمز، ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش، کنترل پایداری
کیسه هوا2 عدد‌ (راننده و سرنشین جلو)6 عدد (سرنشین جلو و راننده، پرده‌ای، جانبی جلو)
تجهیزات ایمنی و حفاظتیایزوفیکس صندلی، کمربند ایمنی محدود کنندهکمربند ایمنی پیش کشنده، کمربند ایمنی محدود کننده، سیستم ورود بدون کلید

تجربه رانندگی با دو کراس اوور

با نشستن در پشت فرمان شاسی بلند داستر حس و حال تندر 90 به شما دست خواهد داد، با این تفاوت که رنو این شاسی بلند را بهتر طراحی کرده است. همچنین عایق‌بندی کابین این اتومبیل نیز رنگ و بوی تندر را دارد. داستر اصلا اتومبیل چالاک و سریعی به نظر نمی‌رسد و شروع به حرکت چندان خوبی ندارد. این در صورتی است که سواری این خودرو مناسب بوده و در سفرها سرنشینان اصلا اذیت نخواهند شد. کولر این خودرو در روزهای گرم عملکرد مناسبی ندارد و همچنین صدای پیشرانه در دورهای بالا به طور شدیدی به داخل کابین نفوذ پیدا می‌کند.

این اتومبیل در خارج جاده عملکرد بسیار مناسبی دارد که با قرار دادن سیستم چهار چرخ روی حالت لاک به خوبی متوجه این مسئله خواهید شد. علاوه بر این احتمال گیر کردن کف این خودرو به زمین بسیار اندک است. با توجه به این توضیحات،‌ اگر علاقه‌مند به آفرود هستید می‌توانید به سراغ رنو داستر بروید.

در آن طرف میدان کمپانی چری اتومبیل تیگو ۷ را به سیستم چهار چرخ محرک مجهز نکرده است که همین مسئله باعث شده تا این شاسی بلند نتواند در خارج از جاده عملکرد قابل قبولی داشته باشد. علاوه بر این جعبه دنده‌های دو کلاچه نیز نمی‌توانند برای آفرود چندان مناسب باشند. این در صورتی است که عملکرد تیگو ۷ در جاده بسیار بهتر از داستر است. این شاسی بلند به واسطه موتور توربو خود بسیار خوب شتاب می‌گیرد و همچنین پیشرانه و جعبه دنده آن نیز با یکدیگر هماهنگ هستند. کابین این خودرو چندان خوب عایق‌بندی نشده که این موضوع یکی از اصلی‌ترین ایرادهای این کراس اوور چینی است. البته این مسئله باعث نمی‌شود تیگو ۷ از رقیب فرانسوی خود عقب بیفتد،‌ چرا که عایق بندی داستر نیز بدون ایراد نیست.

با این اوصاف،‌ اگر به دنبال خرید خودرویی برای رفت و آمد در شهر یا سفرهای جاده‌ای هستید چری تیگو ۷ می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. اما اگر طبیعت‌گردی اولویت اول شما است، رنو داستر گزینه مناسب‌تری است.

مقایسه تیگو ۷ و داستر از نظر شرایط بازار

از آنجایی که هم‌اکنون جلوی واردات خودرو گرفته شده است، نمی‌توان نسخه صفر کیلومتر رنو داستر را در بازار پیدا کرد و تنها خرید نسخه‌ کارکرده این شاسی بلند امکان‌پذیر است. این در صورتی است که نسخه صفر کیلومتر و کارکرده تیگو ۷ در بازار کشور موجود بوده و می‌توانید نسبت به خرید هر دوی آن‌ها اقدام کنید. لازم به ذکر است که با خرید هر یک از دو کراس اوور مذکور خدمات پس از فروش مناسبی را دریافت خواهید کرد، اما شرکت عرضه کننده محصولات چری یعنی مدیران خودرو در این زمینه عملکرد بهتری دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*