واردات خودرو

طرح جدید و عجیب مجلس برای واردات خودرو ؛ هرکس خودرو صادر کند می‌تواند ماشین خارجی وارد کند!

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت برای واردات خودرو طرح جدیدی در نظر گرفته شده که طبق آن هر فرد به ازای صادرات اجازه واردات خواهد داشت.

روح‌الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص اصلاحیه مجلس برای طرح واردات خودرو عنوان کرد بر اساس اصلاحیه جدید هر فرد حقیقی و حقوقی قادر است به ازای صادرات خودرو، خدمات، قطعات خودرو، سایر کالاهای مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق ارز اشخاص با منشا خارجی مورد تایید بانکی مرکزی به واردات خودرو برای تنظیم بازار بپردازد.

جزئیات طرح جدید برای واردات خودرو

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه بیان کرد پیش از این اصلاحیه به ضرورت خارجی بودن منشا ارز اشخاص تاکید نشده بود. در واقع در مصوبه پیش از اصلاحیه آمده بود می‌بایست ارزی مورد استفاده قرار بگیرد که برای کشور باعث ایجاد تعهد ارزی نشود. ضمن این که واردات خودرو به ازای کالاها یا خدمات انواع صنایع نیرو محرکه موضوعی جدید در این اصلاحیه محسوب می‌شود.

عباسپور در ادامه بیان کرد طبق اصلاحیه بعدی، با پیشنهاد وزیر صمت و با تایید هیئت وزیران شاخص کیفیت و مصرف سوخت خودروهای وارداتی و همچنین تعداد مجاز واردات آنها متناسب با مابه‌التفاوت تولیدات داخلی و تقاضای موثر آنها طی یک سال اخیر مشخص خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود آن دسته از افرادی قادر به انجام واردات خودرو خواهند بود که فاقد نمایندگی فروش خودروهای خارجی در ایران باشند. همچنین واردات خودرو به داشتن نمایندگی فروش از خودروسازان خارجی منوط نخواهد بود و افرادی که نمایندگی فروش این خودروسازان را داشته باشند، اجازه واردات نخواهند داشت. وی افزود وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه دارد تا طی همکاری با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کد تعرفه کالاهای صنایع خودرو را ثبت کند.

عباسپور در ادامه گفته‌های خود بیان کرد وزارت صنعت و معدن و تجارت موظف است برای اولویت‌دهی و حمایت از واردکنندگان خودرویی که به واردات خودرو و صنایع نیرو محرکه‌ای که به انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری کمک می‌کنند، سیاست‌های تشویقی در نظر بگیرد. در واقع این وزارتخانه باید سیاست‌های تشویقی را به کار بگیرد تا واردکنندگانی که به دنبال انتقال فناوری یا جذاب سرمایه برای تولید در داخل هستند، مورد حمایت قرار بگیرند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان خاطرنشان کرد در خصوص این طرح نماینده شورای نگهبان نظرات خود را عنوان کرد و پس از بررسی آن توسط کمیسیون صنایع، سرانجام کمیسیون به این اصلاحیه‌ها رای داد. از این رو این اصلاحیه‌ها به‌زودی به صحن مجلس خواهد رفت تا به شکل دو فوریتی بررسی شود.

حال سوال اینجاست که مگر حجم صادرات، خدمات و قطعات خودرو ایران چقدر است که بتوان نیاز خودروهای خارجی بازار داخل را با درآمد آن تامین کرد؟!

نظر شما در این مورد چیست؟