پیشرانه جدید و ۱۶ سوپاپ

پیشرانه جدید و ۱۶ سوپاپ مگا موتور به خودروهای سایپا می‌آید+مشخصات

در سال ۱۴۰۱ پیشرانه جدید و ۱۶ سوپاپ مگا موتور در برخی از خودروهای سایپا مثل سایپا شاهین، آریا و سدان P90 نصب خواهد شد.

شرکت مگا موتور یک موتور جدید و ۱۶ سوپاپ برای محصولات سایپا معرفی کرد. قرار است که سال آینده این پیشرانه جدید و ۱۶ سوپاپ در برخی از نسخه‌های سایپا شاهین، آریا و سدان P90 (تندر ۹۰ ایرانی گروه خودروسازی سایپا) به کار برود.

هم اکنون نمونه‌های نهایی دو موتور M15GSI و M15TC در شانزدهمین نمایشگاه قطعات خودرو معرفی شده‌اند. در این نمایشگاه علاوه بر پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری و ۸ سوپاپ، مجموعه قطعات یک پیشرانه ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی نیز دیده می‌شوند. همانطور که در بالا ذکر کردیم این موتور در مرحله مهندسی قرار دارد و تا سال آینده در برخی از نسخه‌های سایپا شاهین، آریا و سدان P90 به کار گرفته خواهد شد.

پیشرانه جدید و ۱۶ سوپاپ

مشخصات پیشرانه جدید و ۱۶ سوپاپ مگا موتور

این پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ دارد و به سامانه زمان بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی CVVT مجهز شده است. این موتور استاندارد آلایندگی یورو ۵ را رعایت می‌کند و در آن مواردی مثل پمپ روغن متغیر هم دیده می‌شود.

پایه و اساس این موتور بر مبنای یک خانواده موتور اروپایی است، در واقع این پیشرانه نسخه بومی سازی شده EC5 است. اگر تاثیر تحریم‌ها نبود، نسخه‌های پایه محصولات سیتروئن در سایپا با موتور EC5 تولید می‌شد، اما تحریم‌ها باعث شدند تا تولید نسخه پایه سیتروئن C3 نیمه کاره بماند و بومی سازی موتور EC5 در سایپا رخ ندهد.

اکنون سایپا هم مانند ایران خودرو توانسته تا نمونه بومی که مختص خودش است را برای موتور EC5 گروه PSA معرفی کند. نسخه ایرانی شده این موتور که TU5 پلاس نام دارد در خودروهایی مثل تارا رانا پلاس پانوراما نصب شده است.

پیشرانه‌ی EC5 که برای خودروهای سایپا شاهین، آریا و سدان P90 انتخاب شده توانی در محدوده ۱۱۰تا ۱۱۵ اسب بخار تولید خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*