باتری ضعیف

کدام کمپانی مودبانه‌تر می‌گوید باتری ضعیف است؟ اپل که تعارف ندارد!

تجربه‌ها نشان داده که طرز نوشتار نوتیفیکیشن مربوط به باتری برای کاربران مهم است. بنظر شما کدام کمپانی مودبانه‌تر می‌گوید باتری ضعیف است؟

آیا تا به حال به نوتیفیکیشن‌ها و پنجره پاپ آپ در گوشی‌های مختلف توجه کرده‌اید؟ آیا به این که چگونه شما را خطاب می‌کنند دقت کرده‌اید؟ بگذارید این مسئله را در دیوایس‌ها و نسخه‌های مختلف نظیر آیفون، ویندوز ۱۰ و … بررسی کنیم و ببینیم کدام کمپانی مودبانه‌تر به شما اعلام می‌کند باتری ضعیف است!؟

اندروید ۱۱ برای اعلام باتری ضعیف اطلاعات مفیدی می‌دهد

باتری ضعیف

اندروید ۱۱ همزمان با اعلام ظرفیت کم باتری اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار می‌دهد و به شما می‌گوید که در حال حاضر چه مدت زمانی می‌توانید از گوشی خود استفاده کنید و چه موقع باتری به طور کامل تخلیه می‌شود. معمولا اغلب کاربران پس از دریافت نوتیفکیشن اقدام به شارژ کردن گوشی خود می‌کنند.

اما از طرفی باید توجه داشت که همیشه هم پریز یا منبع شارژ در دسترس نیست، پس در چنین موقعیتی اطلاعاتی مثل مدت زمان استفاده یا روشن بودن گوشی و … بسیار مفیدتر از دریافت پیامی مثل «گوشی را به شارژ بزنید» است. اندروید ۱۱ این اطلاعات را در اختیار شما می‌گذارد.

مایکروسافت برای شارژ کردن مودبانه در شما درخواست می‌کند

باتری ضعیف

ویندوز ۱۰ ضعیف بودن باتری را به طرز جالبی به شما اعلام می‌کند: “You might want to plug in your PC ” (ممکن است بخواهید که رایانه خود را به شارژ بزنید). این پیام به گونه‌ای است که به کاربر حس بدی انتقال نمی‌دهد. پس از دریافت این پیام می‌توان در کمال خونسردی کار خود را جمع و جور کرده و به اتمام برسانید یا لپ تاپ خود که در شرف خاموش شدن است را به شارژ بزنید.

در تبلت‌های سرفیس مایکروسافت هم ممکن است پیام خوشایندی مشابه پیام بالا دریافت کنید که در آن با به کار رفتن کلمه‌ی «لطفا» درخواست شارژ کردن لپ تاپ مودبانه‌تر هم می‌شود.

نوتیفیکشن باتری ضعیف در اپل مختصر و کسل کننده است

باتری ضعیف

هنگامی که باتری شما کم باشد، اپل فقط درصد فعلی شارژ که 20 درصد است را بدون هیچ جزئیات و دستورالعملی به شما نشان می‌دهد. حتی به شما نمی‌گوید «تلفن خود را شارژ کنید» یا «این مدت زمان باقی مانده تا گوشی خاموش شود»، فقط از شما می‌خواهد که در صورت تمایل Low Power Mode (حالت ذخیره باتری) را فعال کنید.

برای کمپانی رده بالایی مثل اپل که می‌کوشد ارتباط بسیاری قوی بین محصولات و کاربرانش ایجاد کند، ممکن است این پیام خسته کننده بنظر برسد و حس خوبی به کاربر انتقال ندهد. اما اگر منصفانه به این مسئله نگاه کنیم در اپل همه چیز به شکل ساده و کاملا مینیمالیستی است و این سادگی حتی در اعلام ضعیف بودن باتری نیز دیده می‌شود.

اعلام این پیام در نوکیا ۳۳۱۰ نیز بسیار ساده بود

باتری ضعیف

مطمئنا همه شما به این فکر می‌کنید که چه کسی اهمیت می‌دهد در اندروید و آیفون‌ها، هشدار شارژ کم باتری دقیقا مثل گوشی افسانه‌ای نوکیا ۳۳۱۰ به نمایش گذاشته می‌شود! این تلفن تخریب ناپذیر که در سال ۲۰۰۰ عرضه شده بود، با یک بوق کوتاه به کاربر اعلام می‌کرد ” Battery low” باتری ضعیف است و یک انیمیشن کوتاه از خالی شدن مایعی درون باتری روی صفحه ظاهر می‌شد.

برای تست این انیمیشن یک باتری AAA برداشتیم و آن را تکان دادیم، اما هیچ مایعی در داخل ان تکان نخورد! اگر نوکیا در اوایل سال ۲۰۰۰ یک شرکت بی‌ذوق کسل کننده بود، با یک تکست یا نوشته اعلام می‌کرد که باتری ضعیف است و این تصویر را نمایش نمی‌داد!

ویندوز فون در نوکیا لومیا برای اعلام باتری ضعیف توضیح زیادی می‌داد

باتری ضعیف

هنگامی که باتری گوشی نوکیا Lumia کم می‌شد، کاربر این اعلان را دریافت می‌کرد:

Battery critically low. If you’d like to help your battery last until the next time you have a chance to charge it, you can go to Settings to turn on Battery Saver.

و این یعنی ظرفیت شارژ گوشی شما کم است، اگر می‌خواهید باتری گوشی شما تا زمانی که فرصت شارژ کردن پیدا کنید دوام بیاورد، به تنظیمات بروید و حالت ذخیره باتری را فعال کنید.

ویندوز فون ۸ همانند ویندوز ۱۰ به طور جالب و کاملی به شما به اطلاع می‌دهد باتری‌تان کم است. این پیام هشدار به گونه‌ای نوشته شده و از شما خواسته که باتری سیور یا همان گزینه بهینه سازی باتری را فعال کنید که انگار یکی از دوستانتان به شما پیام داده و شما حس بدی از باتری ضعیف خود نمی‌گیرید. ویندوز فون ۸ دقیقا برعکس اپل که یک پاپ آپ بدون کاراکتر (Battery low) برای شما ارسال می‌کند، شما را در دوام بیشتر باتری راهنمایی می‌کند.

آیا نوع نوشته این نوتیفیکیشن‌ها اهمیت دارد؟

ممکن است شما هم پیش خود بگویید که چه کسی اهمیت می‌دهد که این پیام‌ها به چه صورت نوشته می‌شوند؟ اما بهتر است روراست باشیم و قبول کنیم که مهم است حتی اگر به آن فکر نکرده باشیم. زیرا چیزهای کوچکی مثل همین پیام‌های بازشو یا پاپ آپ که هر روز با آن‌ها مواجه می‌شویم، با توجه به نوع بیان و نگارششان می‌توانند روی شما تاثیر بگذارند.

مطمئنا، پیام‌های رباتیک و صریح کارآمد هستند و به توضیح یا شاخ و برگ نیاز ندارند. اما برخی از شرکت‌ها مخالف این قضیه هستند و از نظرشان کلمات می‌توانند حس بد یا خوب را انتقال دهند. به طور مثال در ویندوز ۱۰ممکن است نوتیفیکیشن‌های دیگر را سریع رد کنیم و حوصله‌شان را نداشته باشیم، اما متن هشدار باتری ضعیف به قدری خوب نوشته شده که کاربر از دیدن آن حس بدی پیدا نمی‌کند.