ایران خودرو تارا

مقایسه ایران خودرو تارا و کیا سراتو سایپا ؛ تارا صفر کیلومتر یا سراتو کارکرده، کدام را بخریم؟

در این مطلب قصد داریم خودروهای ایران خودرو تارا و کیا سراتو کارکرده سایپا را مقایسه کنیم تا ببینیم کدام یک از این دو ارزش خرید بالاتری دارد.

اتومبیل تارا به تازگی توسط شرکت ایران خودرو وارد بازار کشور شده است. این اتومبیل که روی پلتفرم پژو ۳۰۱ ساخته شده است یکی از اصلی‌ترین رقبای سراتو سایپا ۱.۶ لیتری دنده‌ای کارکرده محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که تارا دنده‌ای از نظر مشخصات فنی و همچنین امکانات رفاهی چیز زیادی از سراتو سایپا کم ندارد و رقیب سرسختی برای این خودرو است. ما در ادامه ایران خودرو تارا و سراتو سایپا را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد تا ببینم کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارند.

با ایران خودرو تارا بیشتر آشنا شوید

ایران خودرو تارا

در ابتدا ایران خودرو قصد داشت پژو ۳۰۱ را روانه خط تولید خود کند،‌ اما با خروج پژو از کشور این برنامه اجرایی نشد و ایران خودرو تصمیم گرفت با ایجاد تغییراتی در پژو ۳۰۱ آن را تحت عنوان تارا و طی سال جاری به بازار کشور عرضه کند.

شرکت ایران خودرو برای این سدان پیشرانه تقویت شده TU5 پلاس را در نظر گرفته است که می‌تواند قدرت ۱۱۳ اسب بخار را به همراه گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر به تولید برساند. وظیفه انتقال قدرت این پیشرانه به چرخ‌های جلو بر عهده جعبه دنده ۵ سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک گذاشته شده است. البته ما در این مطلب به بررسی تارا دنده‌ای خواهیم پرداخت که می‌تواند در ۱۲.۵ ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. این اتومبیل ۱۱۷۰ کیلوگرمی به ازای هر صد کیلومتر در حدود ۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند. صندوق عقب ایران خودرو تارا دنده‌ای ۶۴۰ لیتر حجم دارد که این موضوع یکی از نقاط قوت این سدان ملی محسوب می‌شود.

ایران خودرو تارا

این خودرو با امکانات متنوعی روانه بازار کشور می‌شود که برای نمونه‌ای از آن‌ها می‌توان به آنتن سقفی اکتیو،‌ دو کیسه هوا جلو، سامانه کنترل پایداری، تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ جلو، نشانگر تغییر دنده، آینه‌های جانبی برقی راهنمادار، میرورلینک، فرمان برقی دیجیتال،‌ سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم مالتی مدیا دارای چهار بلندگو، دماسنج، سنسور فشار باد تایرها، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات دستی، کروز کنترل، مه شکن‌های جلو و عقب،‌ ترمز کمکی، ترمزهای چهار چرخ دیسکی و ترمز ضد قفل ABS و EBD اشاره کرد.

با کیا سراتو سایپا بیشتر آشنا شوید

ایران خودرو تارا

کیا سراتو در ابتدا به صورت وارداتی روانه بازار کشور می‌شد،‌ اما پس از چند سال سایپا مونتاژ این اتومبیل را آغاز کرد. سراتو در دو نسخه ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری وارد خیابان‌های کشور شد که در این مطلب نسخه ۱.۶ لیتری آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ظاهر و کابین این اتومبیل زیباتر از ایران خودرو تارا طراحی شده است و هماهنگی بیشتری بین المان‌های ظاهری این خودرو در مقایسه با محصول ایران خودرو به چشم می‌خورد. فاصله محوری هر دو خودرو تقریبا برابر است و از این رو فضای پا در داخل کابین آن‌ها تفاوت زیادی ندارد، اما تارا صندوق عقب بزرگ‌تری دارد که این یکی از نقاط قوت سدان ایران خودرو است.

این نسخه از سراتو با یک پیشرانه ۱.۶ لیتری روانه بازار می‌شود که می‌تواند قدرت ۱۲۴ اسب بخار را به همراه گشتاور ۱۵۶ نیوتن‌متر به تولید برساند. قدرت این پیشرانه به وسیله یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. سراتو سایپا می‌تواند طی ۱۰.۳ ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد و به ازای هر صد کیلومتر ۶.۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

با توجه به این مشخصات می‌توان گفت که توان فنی محصول سایپا از ایران خودرو تارا بیشتر است،‌ اما از آن طرف سدان ایران خودرو سواری نرم‌تری دارد و در مواجه با جاده‌های ناهموار بسیار بهتر عمل می‌کند.

ایران خودرو تارا

شرکت سایپا برای این خودرو امکانات نسبتا متنوعی در نظر گرفته است که خروجی برق ۱۲ ولت، سانروف، آینه‌ها برقی با گرم‌کن، فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترل، دو ایربگ، سنسور پارک عقب، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، ترمز ضد قفل ABS و EBD،‌ دوربین عقب و نمایشگر بزرگ از جمله آن‌ها هستند.

برای جمع‌بندی باید گفت که سراتو سایپا ۱.۶ لیتری از نظر مشخصات فنی نسبت به ایران خودرو تارا برتری دارد،‌ اما از آن طرف سدان ایران خودرو با امکانات متنوع‌تری روانه بازار می‌شود و همچنین سواری نرم‌تری را نیز ارائه می‌دهد. علاوه بر این قطعات یدکی این خودرو نیز قیمت پایین‌تری دارد و تعمیر آن برای خریدار ارزان‌تر تمام می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. همه بی کیفیت و نسبت به بازارهای جهانی خیلی گران هستند تا کی الان هم هر روز مثل قارچ خودرو های چینی از هر گوشه ای با قیمت سر سام آور دارند سر در می آورند