ایران خودرو تارا

ایران خودرو تارا و هرآنچه قبل از خرید باید بدانید

ایران خودرو تارا به عنوان سدان ملی گروه خودروسازی ایران خودرو مدتی است که به بازار عرضه شده و به دست مشتریان رسیده است. در این مقاله قصد داریم این سدان را از لحاظ فنی و طراحی مورد بررسی قرار دهیم.

نخستین سری از ایران خودرو تارا در تابستان سال 1400 به دست مشتریان رسیده و ایران خودرو نیز اخیرا این سدان ملی خود را در قالب طرح پیش فروش جدید به مشتریان عرضه کرده است. اکنون که ایران خودرو تارا وارد بازار و خیابان‌ها شده و امکان خرید آن در طرح‌های فروش وجود دارد، قصد داریم این خودرو را از لحاظ فنی و طراحی مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

گفتنی است فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو مدتی قبل اعلام کرد تارا نسبت به سایر خودروهای داخلی از مزیت رقابتی بهره می‌برد. وی افزود تارا با داخلی‌سازی 75 درصدی به تولید رسیده است؛ یعنی این خودرو دارای عمق خودکفایی 75 درصدی بوده و همچنین بیش از 92 درصد قراردادهای تامین قطعات آن با هدف توسعه صنعت قطعه‌سازی با قطعه‌سازان داخلی منعقد شده است.

نقد و بررسی ایران خودرو تارا

ایران خودرو تارا

ایران خودرو برای سدان تارا موتور TU5 پلاس را در نظر گرفته است که مدل ارتقا پیدا کرده TU5 محسوب می‌شود. این موتور 1.6 لیتری قادر است قدرتی برابر با 115 اسب بخار و گشتاور 150 نیوتن‌متر را به تولید برساند. چنین ارقامی با توجه به حجم موتور در سطح مناسبی قرار دارند، اما این موتور اکنون به سامانه زمان‌بندی متغیر مداوم سوپاپ‌ها و پمپ روغن با خروجی تطبیقی نیز مجهز شده که آن را نسبت به نسخه قدیمی‌اش متمایز می‌کند.

ایران خودرو تارا در دو نسخه دنده دستی و اتوماتیک به بازار عرضه می‌شود. از این رو مشتریان می‌توانند آن را با گیربکس‌های 5 سرعت دستی یا 6 سرعت اتوماتیک سفارش دهند که از این لحاظ به دنا پلاس توربوشارژ شباهت زیادی دارد. این خودرو ظرف مدت 12.5 ثانیه می‌تواند از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد؛ چنین شتابی با توجه به وزن خالص این خودرو که بین 1150 کیلوگرم تا 1190 کیلوگرم است، در سطح مناسبی قرار دارد. همچنین حداکثر سرعت این خودرو حدود 190 کیلومتر بر ساعت بوده و مصرف سوخت ترکیبی 7 تا 7.5 لیتر را به ازای هر 100 کیلومتر به همراه دارد.

بخش ظاهری

ایران خودرو تارا

مشتریان می‌توانند تارا را در رنگ‌های آبی کبود، آبی رویال، مشکی آبنوس، خاکستری و نقره‌ای خریداری کنند که نسبت به سایر خودروهای ایرانی از تنوع رنگی بالایی بهره می‌برد. از آنجایی که این سدان ملی یک پژو 301 ایرانیزه شده یا فیس لیفت این سدان فرانسوی محسوب می‌شود، از لحاظ کابین و فریم سقف به 301 شباهت زیادی دارد و طراحان ایران خودرو فقط طراحی جلو و عقب آن را تغییر داده‌اند. همچنین ایران خودرو درصد بالایی را برای داخلی‌سازی این خودرو ملی اعلام کرده اما همچنان شاهد اشتراکات زیادی با پژو هستیم.

ایران خودرو تارا

در طراحی جانبی این خودرو نیز شاهد خطوط ملایم با زوایای نرم هستیم، اما چراغ‌ها و جلوپنجره آن از خطوط صاف و زوایای شکسته بهره می‌برند که این موضوع عدم هماهنگی این دو بخش را نشان می‌دهد. طراحان برای عقب خودرو نیز از چراغ‌های پیوسته استفاده کردند که مشابه سبک جدید طراحی خودرو است. البته کاهش هزینه‌های تولید باعث شده تا خودروسازان داخلی به ناچار از طراحی شتاب‌زده برای محصولات خود استفاده کنند.

ایران خودرو تارا

کابین ایران خودرو تارا نیز دارای یک سبک طراحی اقتصادی بوده، اما نسبت به نمای بیرونی بهتر طراحی شده است. هرچند طراحی رودری‌ها و المان‌های داشبورد نیز مدرن به نظر نمی‌رسد. کیفیت متریال کابین نیز در سطح متوسط قرار داشته که البته در این بخش نسبت به سایپا شاهین موفق‌تر بوده است.

قیمت تارا

ایران خودرو تارا

مشتریان با پرداخت 140 میلیون تومان به عنوان پیش پرداخت می‌توانند در طرح پیش فروش این خودرو شرکت کنند، اما قیمت کارخانه‌ای این سدان ملی حدود 290 میلیون تومان اعلام شده است. البته مالکان این خودرو در بازار آزاد برای آن قیمت 300 نا 600 میلیون تومان را نیز در نظر گرفتند. از این رو میان قیمت کارخانه و بازار این خودرو شکاف قیمتی قابل توجهی وجود دارد که ممکن است در آینده شاهد کمتر شدن این اختلاف باشیم.