ال ۹۰ ایرانی شده

ال ۹۰ ایرانی شده با موتور پژو می‌آید؛ شتر، گاو، پلنگی جدید از سایپا

ال ۹۰ ایرانی شده با نام پی 90 طی یک یا دو سال‌ آینده توسط سایپا روانه بازار کشور خواهد شد. در ادامه با طراحی، مشخصات و ویژگی‌های این خودرو آشنا می‌شویم.

شرکت سایپا قصد دارد که در آینده نه چندان دور نسخه داخلی سازی شده رنو تندر ۹۰ را تحت عنوان پی ۹۰ روانه بازار کشور کند. جدیدترین اخبار حاکی از آن است که این خودرو با نسخه ایرانیزه شده پیشرانه ec5 یا همان موتور ارتقا یافته TU5پژو روانه بازار می‌شود.

با پیشرانه جدید سایپا آشنا شوید

شرکت سایپا در زمان اجرای برجام تصمیم گرفت تا پیشرانه ec5 را داخلی سازی کند و آن را روی محصولات سایپا سیتروئن به کار بگیرد،‌ اما در آن زمان سیتروئن به یک‌باره کشور را ترک کرد. اکنون به نظر می‌رسد سایپا داخلی سازی این پیشرانه را تحت عنوان me16 در مگاموتور در دستور کار خود قرار داده است.

اخبار منتشر شده حاکی از آن است که سایپا و مگا موتور این پیشرانه را در اواخر سال ۱۴۰۱ به تولید انبوه خواهند رساند و از این رو نباید انتظار داشت پی ۹۰ تا پیش از سال ۱۴۰۲ روانه بازار کشور شود. طبق بررسی‌های صورت گرفته، پیشرانه me16 سایپا بسیار به موتور TU5 پلاس ایران خودرو نزدیک است و قادر است تا توانی برابر با ۱۱۳ اسب بخار را از حجم ۱.۶ لیتری ارائه کند. لازم به ذکر است که به احتمال زیاد شرکت سایپا اتومبیل شاهین را نیز در آینده با این موتور به بازار عرضه خواهد کرد.

انتشار تصویر گرافیکی ال ۹۰ ایرانی شده توسط سایپا

ال ۹۰ ایرانی شده

پس از آن‌ که مدیرعامل شرکت سایپا از تولید پی ۹۰ خبر داد، تصویر گرافیکی از بدنه این خودرو توسط شرکت سایپا منتشر شد که البته معلوم نیست آیا ال ۹۰ ایرانی شده دقیقا با همین ظاهر روی خط تولید خواهد رفت یا خیر. با این وجود کارشناسان طراحی صنعتی معتقد هستند که این طرح آمادگی لازم برای اجرایی شدن را ندارد. این در صورتی است که در این طرح چراغ‌های پی ۹۰ نسبت به نسخه اصلی یعنی تندر ۹۰ ظاهر به‌روزتری پیدا کرده‌اند.

پروژه تولید پی ۹۰ چند سال قبل در قالب یک پروژه دانشگاهی توسط دانشگاه علم و صنعت کلید خورد،‌ اما پس از خروج شرکت رنو از بازار ایران و در چند ماه گذشته خبرهایی مبنی بر احیای این پروژه منتشر شد که این خبر به تازگی توسط مدیرعامل سایپا هم تایید شده است.

مدیرعامل شرکت سایپا در ارتباط با این موضوع عنوان کرد تا پیش از تحریم صنعت خودرو، تولید ال ۹۰ را با همکاری رنو انجام می‌دادیم و ۴۵ درصد از قطعات لازم از طریق رنو تأمین می‌شد. اما به دنبال اعمال تحریم‌ها شرکت رنو حاضر به ادامه همکاری نشد و عملا تولید این خودرو دیگر امکان‌پذیر نبود،‌ به همین دلیل شرکت سایپا تصمیم گرفت تا پروژه تولید این خودرو را در عرض ۱۸ ماه و با بهره‌گیری از امکانات فراهم شده در کشور مانند جعبه دنده و پیشرانه و همچنین داخلی‌سازی برخی از قطعات وارد شده به کشور کلید بزند و میزان داخلی سازی در این خودرو را به ۸۵ درصد برساند.

وی در ادامه اظهار کرد نسخه‌های پیشین ال ۹۰ با استانداردهای کنونی کشور مغایرت دارند، چرا که هم‌اکنون خودروها مطابق با استانداردهای ۸۵ گانه تولید می‌شوند،‌ اما ال ۹۰ با استانداردهای ۶۵ گانه همخوانی داشت و به همین دلیل مجبور شدیم این خودرو را با تغییرات عمده‌ای همراه کنیم که برای اعمال این تغییرات برنامه‌ریزی دقیقی تعریف شده است. البته تولید برخی از قطعات مانند کاتالیست در کشور امکان‌پذیر نیست،‌ چرا که برای ساخت آن‌ها از فلزاتی استفاده شده است که در ایران تولید نمی‌شوند و تنها یک یا دو کشور آن‌ها را تولید می‌کنند. با این اوصاف، سایپا در تلاش است تا بتواند این خودرو را با داخلی‌سازی ۸۵ درصدی روانه بازار کند. لازم به ذکر است که شرکت سایپا از همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور تولید قطعات در داخل کشور استقبال خواهد کرد.

ال ۹۰ ایرانی شده با پیشرانه تیبا کاهش قیمت را تجربه می‌کند

مدیرعامل شرکت سایپا اعلام کرده است که استفاده از قطعات داخلی‌سازی شده در نسخه ایرانی ال ۹۰ قیمت این خودرو را کاهش خواهد داد. این مورد در شرایطی مطرح می‌شود که تا قبل از تحریم صنعت خودرو کشور،‌ مگا موتور مشغول به مونتاژ موتور رنو بود،‌ اما هم‌اکنون احتمال می‌رود که ال ۹۰ ایرانی شده با یکی از پیشرانه‌های خانواده تیبا پا به خیابان‌های کشور بگذارد.

از سوی دیگر به گفته مدیرعامل شرکت سایپا، پروژه تولید پی ۹۰ تا ۱۸ ماه آینده نهایی خواهد شد که در این صورت ممکن است بازار در سال آینده پذیرای این خودرو باشد. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که شرایط اقتصادی و سیاسی کشور در زمان تولید این خودرو روی مشخصات محصول نهایی تأثیر به‌سزایی خواهد گذاشت و چنانچه رنو مجددا همکاری خودرو را با طرفی ایرانی از سر بگیرد شاید این پروژه با تغییراتی همراه شده یا کلا منتفی شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. یادمه یه بار جرمی کرایسلر رو به معده و الفارومیو رو به قلب تشبیه کرد . منم ایران خودرو به رودیه بزرگ و سایپا رو به دفع کننده تشبیه میکنم!
    جایه خجالت با 45 سال سابقه یه پلتفروم نداریم مجبوریم کپی کنم اون نه مثل چینی ها بهترینشون ! بلکه بدترین زشت ترین مسخره ترین ایده ها . فقط از ایرانخودرو و سایپا بر میاد . جایه تاسف واقعا

  2. خره همون خره هست فقط پالونش عوض شده برید جمعش کنید همش کلک پوله

  3. سلام
    این که نشد خودرو سازی شما با این کار اصل خودرو را خراب می کنید من فک کنم شما اصلا استعداد ساخت خودرو را ندارید مشت نمونه خرواره
    اکثر خودروها صدای موتور داخل اتاق می آید یا مونتاژ اتاق ناهماهنگ است
    گیربکس ها صدا زوزه می کشد .مصرف بالای سوخت
    از کدام معایب بگم .جان مادرتون آنقدر به مردم فشار نیارید بخدا گناه دارند
    حتی شما کیفیت خودروهای مونتاژی را پایین می آورید
    وزیر صمت مگه از خودرو چی سر در میاره

  4. اینم داستان اون ماشین برقی 600 ملیون میشه با این طرح قیمتش بالایی داره

  5. بیشتر بایستی به جای اینکه به قاطر فکر کنیم وانواع قاطر ها چون روا وآردی و پیکان پژو وووو هزار طرح وفکر اینچنینی به خودرو هیبریدی بیاندیشیم،، به خودروی ساده،، کوچک،، با مصرف برق وبنزین… خودروهایی ارزان ومحکم با مصرف سوخت زیر صدی پنج،، که اصطحلاک آن حداقل باشد.. آلایندگی زیست محیطی کمی داشته باشد،،، ووو

  6. بیشتر بایستی به جای اینکه به قاطر فکر کنیم وانواع قاطر ها چون روا وآردی و پیکان پژو وووو هزار طرح وفکر اینچنینی به خودرو هیبریدی بیاندیشیم،، به خودروی ساده،، کوچک،، با مصرف برق وبنزین… خودروهایی ارزان ومحکم با مصرف سوخت زیر صدی پنج،، که اصطحلاک آن حداقل باشد.. آلایندگی زیست محیطی کمی داشته باشد،،، ووو

  7. شماهم که یاد همینو یاد گرفتین….پژو سمند ال نود هوا پیما نسازید با این اینا بشه ماشین جدید