افزایش قیمت ایران خودرو و سایپا

رئیس جمهور با افزایش قیمت ایران خودرو و سایپا مخالفت نکرده است!

طی چند روز گذشته در خبرها از مخالفت رئیس جمهور با افزایش قیمت ایران خودرو و سایپا گفته شده بود؛ اما ظاهرا این چنین نبوده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در رابطه با تصمیم رئیس جمهور برای جلوگیری از اصلاح قیمت خودرو اعلام کرد این تصمیم رئیس جمهور برای منع اصلاح قیمت خودروها نیست، بلکه به نظر می‌رسد این امر به منظور تنظیم بازار است.

در پی این خبر محمد مهدی شکورزاده گفت امیدواریم که تنظیم بازار سریعا انجام شود تا بعد با اصلاح قیمت خودروها تولید افزایش یابد. او در ادامه گفت از آنجا که قیمت لاستیک ۴۰ درصد و آلومینیوم ۸۰ درصد افزایش یافته، افزایش ۱۷ درصدی قیمت خودرو هم جلوی ضرر خودروسازان را نمی‌گیرد، اما می‌تواند قدم مهمی باشد.

شکورزاده در ادامه افزود در صورتی که افزایش قیمت ایران خودرو و سایپا اصلاح شوند، کارخانه‌های خودروسازی می‌توانند اقداماتی مثل افزایش تولید و طرح‌های فروش هفتگی داشته باشند و در این صورت خریداران بهتر می‌توانند خودروی مورد نظرشان را بخرند. هنگامی که تصمیم به اصلاح قیمت و خروج تولید محصولات خودروسازی از زیان گرفته شد، سریعا خودروسازان درخواست‌هایی را برای افزایش تولید به قطعه سازان ارائه کردند تا تولید رو به رشد باشد.

یکی از مواردی که می‌تواند مستقیما روی کاهش قیمت خودروها در بازار آزاد تاثیر داشته باشد، افزایش تولید است، زیرا با این کار، ثبت نام خرید مانند گذشته روال عادی را طی می‌کند و در این میان دلالی از بین می‌رود. در حال حاضر به دلیل واسطه‌ای شدن بازار و سرکوب قیمتی، دیگر مردم دستشان به خرید خودرو نمی‌رسد و امکان خرید آن را ندارند. از طرفی هنگامی که فردی مجبور شود بیشتر از قیمت کارخانه پول بابت ماشین پرداخت کند، حس نارضایتی خواهد داشت.

شکورزاده در ادامه گفت هم اکنون با وضعی که برای صنعت خودرو در کشورمان پیش آمده مصرف کنندگان، تولید کنندگان و سهامداران خودرو ناراضی هستند و در این میان همه چیز به نفع دلال‌هاست.