بهترین بازی های پلتفرمر

بهترین بازی های پلتفرمر برای تازه واردها

در این مقاله به معرفی تعدادی از بهترین بازی های پلتفرمر برای تازه واردها پرداخته‌ایم که چندان سخت نیستند و ارزش تجربه کردن دارند.

از ریمن لجندز تا سوپر ماریو ورلد، در ادامه می‌توانید با تعدادی از بهترین بازی های پلتفرمر آشنایی پیدا کنید.

اگر از طرفداران بازی‌های ویدیویی هستید، قطعا با سبک پلتفرمر یا همان «سکوبازی» آشنایی کاملی دارید. این نوع آثار، تمرکز ویژه‌ای بر روی پریدن، بالا رفتن و عبور از موانع دارند و آثاری که دارای این عناصر باشند، معمولا در این ژانر (یا در واقع زیرژانر) قرار می‌گیرند. این سبک در اواخر دهه 70 میلادی متولد شد و معمولا از بازی «اسپیس پنیک» (Space Panic) به عنوان اولین بازی پلتفرمر تاریخ نام برده می‌شود. اسپیس پنیک به موفقیت چشمگیری دست نیافت و چندان دیده نشد اما الهام‌بخش یک بازی دیگر به نام «اَپل پنیک» (Apple Panic) بود که در سال 1981 عرضه و پرفروش ظاهر شد.

بازی «دانکی کونگ» (Donkey Kong) که در ادامه به یکی از نسخه‌های جدید آن می‌پردازیم، اولین اثری بود که به بازیکنان اجازه‌ی پریدن از روی موانع را می‌داد و از آن به عنوان اولین «پلتفرمر واقعی» نام برده می‌شود. موفقیت تجاری دانکی کونگ، منجر به فراگیر شدن این ژانر و تولید نسخه‌ی مستقل بازی «ماریو» شد که آن هم جایگاه ویژه‌ای در تاریخ بازی‌های ویدیویی دارد.

بهترین بازی های پلتفرمر برای تازه واردها

آثار پلتفرمر شاید برای بازی‌دوستان حرفه‌ای، ساده و حتی آسان به نظر برسند و اما برای تازه واردها، می‌توانند همانند یک کابوس باشند! در همین راستا، بهتر است در ابتدا به سراغ آثاری بروید که مهربان‌تر بوده و چالش‌های عادلانه‌ای را در مقابل شما قرار می‌دهند. در ادامه، می‌توانید تعدادی از بهترین بازی های پلتفرمر را بشناسید که در مقایسه با همتاهای خود، آسان‌تر هستند.

– بازی Donkey Kong Tropical Freeze

بهترین بازی های پلتفرمر

بالاتر به «دانکی کونگ» اشاره کردیم. این بازی در سال 1994 برای کنسول سوپر نینتندو منتشر شد و معمولا از آن به عنوان یکی از بهترین عناوین ساید اسکرولر تاریخ نام برده می‌شود. این بازی از جهات مختلف، به‌یادماندنی بود و شرکت نینتندو در نسخه‌ی «تراپیکال فریز» که در سال 2014 عرضه شد، تلاش کرده تا هر آنچه که در نسخه‌ی اصلی موفقیت آمیز بود را بازگرداند. این بازی، ماجراجویی‌های دانکی کونگ برای آزادسازی جزیره‌اش را به تصویر می‌کشد.

چیزی که بازی Tropical Freeze را از رقبا متمایز می‌کند، شاید طراحی مراحل آن‌ باشد. این مراحل دارای تنوع بسیار بالایی هستند، از بخش‌های مخفی متعددی بهره می‌برند و تعادل خوبی میان عناصر آن‌ها برقرار شده است. بازی از نظر جلوه‌های بصری نیز چشم نواز است. دانکی کونگ را فقط می‌توانید بر روی کنسول نینتندو سوییچ تجربه کنید.

– بازی Rayman Legends

بهترین بازی های پلتفرمر

این بازی دوبعدی ساید اسکرولر اگرچه در بعضی از بخش‌ها کمی سخت است اما محیط رنگارنگ و چشم‌نوازی که ارائه می‌دهد، شاید کافی باشد تا برای ساعت‌ها مجذوب آن شوید. «ریمن لجندز» را به صورت دونفره یا چهارنفره هم می‌توان انجام داد، بنابراین می‌توانید آن را در کنار دوستانتان انجام دهید. این بازی برای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد و اگر راضی کننده بود، می‌توانید به سراغ نسخه‌ی قبلی آن یعنی «ریمن اورجینز» (Rayman Origins) هم بروید.

ریمن اورجینز شاید قدیمی‌تر باشد اما گرافیک‌اش هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این بازی برای تازه واردها مناسب است و احتمالا از طراحی مراحل آن حیرت‌زده خواهید شد.

– بازی Yooka-Laylee And The Impossible Lair

بهترین بازی های پلتفرمر

نسخه‌ی اصلی «یوکا-لیلی»، یک پلتفرمر سه بعدی بود که خاطرات سوپرماریو 64 را برای طرفداران زنده می‌کرد؛ نسخه‌ی Impossible Lair اما به صورت دوبعدی ساخته شده است. استودیوی سازنده، پلی‌تانیک (Playtonic) برای این قسمت، تصمیم گرفت تا فرمول اصلی‌اش را کمی تغییر دهد و یک اثر پلتفرمر دوبعدی عرضه کند که از پازل‌ها و مراحل خلاقانه‌ای بهره می‌برد، ضمن اینکه می‌توانید در دنیای آن به گشت و گذار هم بپردازید.

اگرچه در نام بازی، از واژه‌ی «غیرممکن» استفاده شده است اما نباید چندان نگران باشید. شما از مراحل مختلف عبور و در این میان، پروانه جمع‌آوری می‌کنید. این پروانه‌ها میزان سلامتی شخصیت اصلی را افزایش می‌دهند و مقاومت او در برابر دشمنان را بیشتر می‌کنند.

نسخه‌ی اصلی بسیار چالش برانگیزتر بود اما پلی‌تانیک در نسخه‌ی دنباله، خوشبختانه مهربان‌تر عمل کرده است. این بازی را می‌توانید بر روی رایانه‌های شخصی، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و نینتندو سوییچ پیدا کنید.

– بازی Super Mario World

بهترین بازی های پلتفرمر

«سوپر ماریو ورلد» شاید قدیمی‌ترین بازی این فهرست باشد اما اثری است که حتما باید تجربه کنید. این بازی مشهور، برای کنسول سوپر نینتندو منتشر شد و معمولا به عنوان یکی از بهترین بازی های پلتفرمر از آن نام برده می‌‎شود. این بازی که پس از سوپرماریو 3 در دسترس قرار گرفت، نوآوری‌های بسیاری داشت و شخصیت «یوشی» هم در آن حضور دارد.

اگر می‌خواهید از ژانر پلتفرمر بیشتر بدانید، سوپر ماریو ورلد یکی از بهترین گزینه‌ها برای آغاز است. بازی به تدریج به شما آموزش می‌دهد که در هر کدام از دنیاهای جدید، باید چه کارهایی انجام دهید. همچنین باید سکه جمع‌آوری کنید و برای نجات «پرنسس پیچ» از دست «باوزر» آماده شوید.

لازم به ذکر است که بازی در مراحل پایانی، بیش از اندازه سخت می‌شود اما تا زمانی که به آنجا برسید، قطعا مکانیک‌های گیم‌پلی را به خوبی یاد گرفته‌اید و با مشکلی روبرو نخواهید شد.

– بازی The Adventure Pals

بهترین بازی های پلتفرمر

آیا از بازی «ادونچر پَلز» شنیده‌اید؟ اگر جواب منفی است، توصیه می‌کنیم آن را به فهرست عناوینی که می‌خواهید انجام دهید، اضافه کنید؛ خصوصا اگر به پلتفرمرهای دوبعدی علاقه دارید.

این بازیِ پلتفرمر مستقل، در رابطه با پسرکی به نام «ویلتون» و حیوان خانگی‌اش، «راکِ» زرافه است که باید با«مستر بی» مبارزه کنند.

بازی The Adventure Pals برخلاف ظاهر بامزه‌ای که دارد، یک داستان جدی و احساسی در رابطه با اهمیت خانواده را روایت می‌کند. بازی به مضامین دیگری هم می‌پردازد، همانند ایستادگی در مقابل ترس‌هایتان و ناامید نشدن در زمان‌هایی که شرایط چندان مناسب نیست.

بازی شامل پازل‌های نسبتا ساده‌ی محیطی است و باید در مقابل چند غول‌آخر هم قرار بگیرید. سازندگان این عنوان را با عشق زیادی تولید کرده‌اند و اگر کودک درونتان زنده است، از آن لذت زیادی خواهید برد. این بازی برای ایکس باکس وان، رایانه‌های شخصی، پلی استیشن 4 و نینتندو سوییچ منتشر شده است.

– بازی Astro’s Playroom

بهترین بازی های پلتفرمر

این بازی در ابتدای نسل نهم، به صورت انحصاری برای پلی استیشن 5 منتشر شد و در واقع یک نسخه‌ی آزمایشی برای نشان دادن کیفیت سخت افزاری این کنسول است. هنگامی که پلی استیشن 5 را برای اولین بار روشن می‌کنید، با این بازی روبرو می‌شوید که به صورت پیش‌فرض نصب شده و قابل اجرا است. این پلتفرمر سه‌بعدی، شما را با قابلیت‌های جدید کنترلر دوال سنس آشنا می‌کند و نامه‌ی عاشقانه‌ی سونی به کنسول‌های پلی استیشن قبلی محسوب می‌شود.

بازی نسبتا کوتاه است و شما را در نقش رباتی به نام «استرو» قرار می‌دهد که به مناطق مختلف سفر می‌کند تا قطعات گمشده‌ی پلی استیشن 5 را پیدا کند.

همان طور که ذکر شد، بازی با این هدف طراحی شده تا کار کردن با کنسول جدید سونی را به شما آموزش دهد و نکات خوبی را از کنسول‌های پیشین و تاریخچه‌ی شرکت سونی یادآور می‌شود. بازی Astro’s Playroom با دنیای رنگی و موسیقی‌های دلنشین‌اش، می‌تواند برای کوکان هم کاملا مناسب باشد.

– بازی Sackboy: A Big Adventure

بهترین بازی های پلتفرمر

یک بازی انحصاری دیگر از شرکت سونی که البته برای پلی استیشن 4 نیز در دسترس قرار گرفته است. داستان بازی «سک بوی» در همان دنیای «لیتل بیگ پلنت» (LittleBigPlanet) اتفاق می‌افتد اما به جای فرمت دو و نیم بعدی، با یک اثر پلتفرمر سه‌بعدی روبرو هستیم. انجام این بازی به صورت دو یا چهار نفره هم امکان ‌پذیر است، در نتیجه می‌توانید در کنار دوستان یا اعضای خانواده بازی کنید.

مراحل اگرچه سه‌بعدی هستند اما به صورت خطی طراحی شده‌اند و شامل آیتم‌های مختلف می‌شوند که می‌توانید آن‌ها را جمع آوری نمایید. بازی Sackboy از سوی جوایز بفتا، جایزه‌ی بهترین بازی خانوادگی سال را به خانه برد و یک پلتفرمر کوچک اما خوش‌ساخت است.

– بازی Mail Mole

بهترین بازی های پلتفرمر

«میل مُل» سال گذشته عرضه شد و چندان مورد توجه قرار نگرفت اما می‌تواند برای نوجوانان و افراد کم سن و سال، جذاب باشد. شما در نقش «مولتی» (Molty) بازی می‌کنید، یک موش کور که شغل‌اش تحویل نامه است و یک روز به او خبر می‌رسد که شهر محل زندگی‌اش، کَرِت‌لند (Carrotland) با یک خطر بزرگ روبرو است و او باید برای نجات شهر، وارد عمل شود.

بازی، چالش‌های پلتفرمینگ مناسبی دارد اما در مجموع، آزارهنده نیست و به راحتی می‌توانید از موانع عبور کنید. نکته‌ی قوت بازی Mail Mole، فضای رنگارنگ و متنوع آن است که هرگز تکراری نمی‌شود. این بازی برای رایانه‌های شخصی، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و نینتندو سوییچ انتشار یافته است.

– بازی Yoshi’s Crafted World

بهترین بازی های پلتفرمر

تاکنون عناوین مختلفی پیرامون دستیار محبوب ماریو ساخته شده است. نسخه‌های کلاسیک «یوشی» را طرفداران آثار پلتفرمر باید قطعا تجربه کنند اما نسخه‌های جدیدتر هم از کیفیت مناسبی بهره می‌برند و ماجراجویی‌های این دایناسور سبزرنگ را با چالش کمتری ارائه می‌دهند.

در این میان، بازی Yoshi’s Crafted World جایگاه ویژه‌ای دارد و همان‌طور که از نام‌اش مشخص است، یوشی را دنیایی قرار می‌دهد که پُر است از اشیای دست‌ساز. شما باید تعدادی الماس قیمتی را پیدا کنید تا در نهایت به سنگ «سان‌دریم» (Sundream Stone) برسید که آرزوها را برآورده می‌کند. این بازی اگرچه از گرافیک سه‌بعدی استفاده می‌کند اما در واقع ساید اسکرولر است. بازی Yoshi’s Crafted World را تنها بر روی کنسول نینتندو سوییچ می‌توانید پیدا کنید.

– بازی Fall Guys

بهترین بازی های پلتفرمر

بازی «فال گایز» ثابت کرد که زیرژانر پلتفرمر در بخش چند نفره‌ی آنلاین هم می‌تواند انقلابی ظاهر شود و هر نوع مخاطبی را جذب کند. این بازی در مجموع یک اثر بتل رویال به حساب می‌آید که در آن تعدادی شرکت کننده باید از چالش‌های مختلف عبور کرده و به پیروزی برسند.

در این بازی تعدادی مینی گیم پلتفرمر وجود دارد که در هر کدام از آن‌ها، فقط آن‌هایی که باقی بمانند یا زودتر از دیگران به خط پایان برسند، اجازه ورود به مرحله بعدی را خواهند داشت. هر کدام از این مینی‌ گیم‌ها، به شکل خاصی برگزار می‌شود و بعضی از آن‌ها به صورت تیمی است که کار را سخت‌تر هم می‌کند. هدف اصلی شما در بازی این است که حذف نشوید و به دور بعدی مسابقه راه پیدا کنید.

فال گایز اگرچه این روزها با اُفت مخاطب روبرو شده است اما همچنان طرفداران زیادی دارد. این بازی همچنین یک بار دیگر نشان داد که یک اثر پلتفرمر برای اینکه به موفقیت برسد یا پرفروش شود، به گرافیک بالا یا بودجه‌ی زیادی نیازی ندارد. بازی Fall Guys در حال حاضر بر روی پلی استیشن 4 و رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد و به‌زودی برای ایکس باکس وان، سری ایکس، سری اس و نینتندو سوییچ نیز منتشر خواهد شد.

– بازی Super Lucky’s Tale

بهترین بازی های پلتفرمر

این بازی پلتفرمر سه‌بعدی که برای ادای دین به آثار کلاسیک ساخته شده، برای تمام سنین مناسب است و با طراحی مراحل و شخصیت‌های دوست‌داشتنی، می‌تواند شما را برای ساعاتی سرگرم کند. داستان در رابطه با روباهی به نام «لاکی» (Lucky) است که باید یک کتاب ارزشمند را از «جینکس» (Jinx) پس بگیرد، کسی که می‌خواهد دنیا را تغییر دهد.

لاکی باید با فرزندانِ جینکس مبارزه کند و برای رسیدن به او، از موانع و پازل‌های مختلفی رد شود. لاکی یک قابلیت ویژه هم دارد، او می‌تواند زمین را بکند که به شما اجازه می‌دهد تا دنیاهای تازه‌ای را کشف کنید. بازی Super Lucky’s Tale برای رایانه‌های شخصی و ایکس باکس وان منتشر شده است.

کدام یک از عناوین فهرست بهترین بازی های پلتفرمر را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*