آخرالزمان هسته ای در زمین

ایلان ماسک: برای نجات از آخرالزمان هسته ای در زمین باید به مریخ فرار کنیم!

ظاهرا مدیرعامل اسپیس ایکس مصمم است که بشر را از کره زمین خارج کند. ایلان ماسک راه نجات از آخرالزمان هسته ای در زمین را فرار به مریخ می‌داند.

بحث تغییرات اقلیمی، خطر برخورد شهاب سنگ و کاهش نرخ زاد و ولد کافی نبود که حالا ایلان ماسک درباره احتمال وقوع آخرالزمان هسته ای در زمین هشدار می‌دهد. او به تازگی در یک نشست علمی، از برنامه‌های بلندپروازانه خود برای تاسیس یک پایگاه دایمی در مریخ سخن گفت.

مدیرعامل شرکت SpaceX معتقد است برای کاهش ریسک انقراض بشر، چند سیاره‌ای شدن یکی از بهترین راه‌های پیش روی ماست:

اگر بیش از حد منتظر بمانید، خواهید دید که زمین دیگر قابل سکونت نخواهد بود. پس در دراز مدت ما حتما از بین خواهیم رفت.

ماسک قبول دارد که نخستین سفرها به مریخ، مشقت‌بار خواهند بود؛ همان‌طور که اولین پروازها بر فراز اقیانوس اطلس فاجعه‌بار بودند. او سال گذشته در نشست «بشر به سوی مریخ» هم تاسیس پایگاه در سیاره سرخ را بی‌اندازه مشکل و خطرناک توصیف کرد؛ ولی به همان اندازه، عملی شدن این نقشه را شکوهمند می‌داند.

البته به باور ماسک، شاید هنگام سفر به مریخ، در آینه عقبِ خود منظره خوشایندی را نبینیم؛ چرا که او سرنوشت شومی را برای زمین پیش‌بینی می‌کند:

همیشه خطر برخورد سیارک به زمین و نابودی کل یک قاره وجود دارد؛ کمااینکه در فسیل‌های کشف شده، شواهد زیادی از انواع انقراض قاره‌ای یافته‌ایم که زیاد درباره آن‌ها صحبت نمی‌شود. هر چند که موشک‌های بزرگ‌تر، می‌توانند به ما برای هدف قرار دادن سیارک‌ها در فضا و نجات جان میلیاردها نفر کمک کنند.

جالب است که ماسک بزرگ‌ترین خطرات برای بشریت را آن‌هایی می‌داند که از طریق بیزینس او قابل دفع هستند. البته او به موارد دیگری هم اشاره کرده است؛ مثلا روند انتشار کربن و احتمال ذوب شدن توندرا که کمتر در محافل محیط زیستی مورد توجه قرار می‌گیرد.

نگرانی دیگر ماسک، به کاهش نرخ زاد و ولد مربوط می‌شود؛ روندی که به گفته او، ظاهرا پایان ندارد. علاوه بر این موارد، او احتمال وقوع یک آخرالزمان هسته ای در زمین را هم رد نمی‌کند: «نمی‌دانم این خطر تا چه حد جدی است؛ اما احتمالش صفر نیست».