ساینا S

مقایسه ساینا S و ساینا EX ؛ چه چیزی تغییر کرده است؟

ساینا EX به عنوان مدل پایه این سدان اقتصادی و ساینا S نیز به عنوان مدل فیس لیفت آن محسوب می‌شود، اما ساینا اس و ساینا ای ایکس چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

گروه خودروسازی سایپا طی ماه‌های گذشته مدل فیس لیفت ساینا را با تیپ S به بازار عرضه کرد که اخیرا تولید آن در کارخانه سایپا کاشان و پارس خودرو نیز افزایش پیدا کرده است. ساینا EX به عنوان مدل پایه این سدان اقتصادی و ساینا S نیز به عنوان مدل فیس لیفت آن محسوب می‌شود که در بازار میان آنها حدود 12 میلیون تومان اختلاف قیمت وجود دارد، اما این دو سدان کلاس B پلاس سایپا علاوه بر قیمت از لحاظ ظاهری و مشخصات فنی با یکدیگر چه تفاوتی دارند؟

مقایسه ساینا S و ساینا EX

بخش طراحی

شرکت سایپا سدان ساینا فیس لیفت را در حال حاضر فقط در تیپ S تولید و به بازار عرضه می‌کند، این خودرو در نمای ظاهری از لحاظ سپر نسبت به ساینا EX تغییر پیدا کرده و از جلوپنجره‌ای با سبک طراحی جدید بهره می‌برد. همچنین ساینا S به چراغ روشنایی روز مجهز شده و به همین دلیل نسخه فیس لیفت نسبت به ساینا EX دارای ظاهری به‌روزتری است.

این دو خودرو از لحاظ نمای کناری با تغییرات خاصی مواجه نشدند، اما در بخش عقب آن تفاوت‌های زیادی به چشم می‌خورد. ساینا فیس لیفت یا همان ساینا S در بخش عقب به سپر جدیدی مجهز شده و کاسه چراغ‌ها به همراه در صندوق عقب نیز به شکل کامل تغییر پیدا کردند. ضمن این که سپر عقب ساینا فیس لیفت اکنون از دیفیوزر نیز بهره می‌برد که باعث شده این خودرو نسبت به قبل اندکی اسپرت‌تر به نظر برسد.

طراحان برای کابین ساینا S و ساینا EX تغییرات جزئی را در نظر گرفتند؛ به گونه‌ای که از تفاوت‌های میان این دو نسخه می‌توان به پنل دکمه‌های سمت چپ داشبورد، جلو آمپر و طرح غربیلک فرمان اشاره کرد. ساینا S اکنون به جلو آمپر با طرح جدید نیز مجهز شده و دارای گرافیک به‌روزتری است. برای نسخه فیس لیفت یک غربیلک فرمان طرح D را در نظر گرفتند که نسبت به فرمان ساینا EX طرح به‌روزتری دارد.

گفتنی است این طرح فرمان با دکمه‌های تنظیمات سیستم صوتی در ساینا آپشنال نیز ارائه شده و همچنین مدل دارای کروز کنترل آن نیز طی سال‌های قبل به ساینا اتوماتیک اضافه شده بود. علاوه بر این، ریموت و سوییچ‌های ساینا S یا ساینا فیس لیفت نیز نسبت به قبل از طرح جدیدی بهره می‌برند.

بخش امکانات

از امکانات ساینا S که به عنوان مدل پایه ساینا فیس لیفت محسوب می‌شود می‌توان به مواردی چون سامانه نمایش وضعیت جعبه دنده و راهنمای تعویض دنده GSI، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، دکمه الکتریکی صندوق پران، کامپیوتر سفر، ترمز ABS، EBD، رینگ فولادی، کاسه‌ای عقب، ترمزهای دیسکی جلو، چراغ روشنایی روز، بلوتوث، سیستم صوتی MP3 و USB با چهار باند، تهویه الکتریکی دستی، استاندارد ایزوفیکس صندلی‌ها، دماسنج محیط، سنسور پارک عقب، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، دو کیسه هوای SRS اشاره کرد. لیست امکانات ساینا S نشان می‌دهد این خودرو نسبت به ساینا EX از امکانات بیشتری چون صندوق پران برقی، کامپیوتر سفر، چراغ روشنایی روز و سامانه GSI بهره می‌برد.

گفتنی است شرکت سایپا تیپ دیگری را نیز برای ساینا فیس لیفت با نام G در نظر گرفته است که در کنار مشخصات فنی مشابه از امکاناتی نظیر رهیاب ماهواره‌ای، دوربین عقب، نمایشگر لمسی، سنسور نور، رینگ آلومینیومی، تریم داخلی چرم و پارچه و کنترل سیستم صوتی از روی فرمان نیز بهره می‌برد. علاوه بر این، ساینا فیس لیفت تیپ G از لحاظ طراحی کابین نیز با ساینا EX و ساینا آپشنال متفاوت بوده و طراحان جا نمایی برخی از امکانات آن را نسبت به مدل‌های اولیه آن تغییر داده‌اند.

مشخصات فنی

ساینا S

شرکت سایپا برای ساینا اس و ساینا ای ایکس خانواده پیشرانه M15 مگا موتور را در نظر گرفته است. این موتور 1502 سی‌سی 4 سیلندر و 8 سوپاپ بوده که می‌تواند قدرتی برابر با 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس 5 سرعت دستی نیز قدرتی تولیدی را به چرخ‌های جلو این دو خودرو منتقل خواهد کرد، اما با این وجود ساختار فنی این دو خودرو کمی با یکدیگر تفاوت دارد.

در واقع، ساینا S به شکل استاندارد به جای دریچه گاز مکانیکی از مدل الکتریکی آن بهره می‌برد و مهندسان سایپا ساختار مدیریت موتور و برق آن را نیز ارتقا داده‌اند. هرچند بازدهی این پیشرانه در هر دو خودرو یکسان است، اما مهندسان اعلام کردند لرزش موتور مدل فیس لیفت از نسخه‌های قبلی به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است. ضمن اینکه این موتور به شکل پایه مطابق با استاندادرهای آلایندگی یورو 5 بوده و از استانداردهای جدید قواعد آلایندگی پیروی می‌کند.

همچنین مهندسان مگاموتور اعلام کردند خودروهای ساینا S، ساینا G، کوییک S، کوییک G و اطلس به‌زودی به موتور ارتقا پیدا کرده خانواده X200 با نام M15GSI مجهز خواهند شد. این موتور 1502 سی‌سی از سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVTi) نیز بهره می‌برد. ضمن این که ساختار پاشش سوخت و جرقه‌زنی M15GSI با سایر تیپ‌های M15 تفاوت داشته و خروجی دود آن از نوع استیل یا همان هدرز خواهد بود. همچنین این موتو‌رها به بالانسر شفت جدیدی مجهز خواهند بود. چنین تغییراتی باعث شد تا موتور M15GSI بتواند قدرتی بین 90 تا 94 اسب بخار و گشتاور 135 تا 138 نیوتن‌متر را به تولید برساند.

ساختار برق و الکترونیک به عنوان یکی دیگر از تفاوت‌های فنی ساینا S با ساینا EX محسوب می‌شود. در واقع مدل فیس لیفت این خودرو از سامانه BCM و مدیریت یکپارچه بهره می‌برد. این سامانه توانسته ساینا S را در بخش الکتریک از نسخه‌های قبلی قوی‌تر کند و دوام و کارایی آن را ارتقا دهد. علاوه بر این، یک ساختار یکپارچه در ساینا S امکانی را فراهم کرده تا مشتریان بتوانند آپشنی چون کروز کنترل را در صورت تمایل به شکل اصولی نصب کنند.

از سایر تغییرات فنی مهم که سایپا برای ساینا فیس لیفت در نظر گرفته می‌توان به ارتقای عایق‌بندی کابین و بخش محفظه موتور اشاره کرد که چنین تغییراتی باعث شده تا میزان نفوذ صدا در کابین ساینا S نسبت به ساینا EX به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند. در قسمت ساختار سازه ساینا S نیز مهندسان استحکام بخش عقب و جلوی آن را نسبت به قبل افزایش دادند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. خر همون خر پالونش عوض کردن

  2. این تغییرات نسبت به قیمت اصلا معقول نیست و مدل s نسبت به exنهایتا باید 5 ملیون تفاوت داشته باشه
    از مسعولین درخواست رسیدگی به این موضوع را داریم

  3. به نظر من ماشین های شرکت سایپا نسبت به ایران خودرو بهتر واز نظر قیمت هم مناسب می‌باشند

  4. باقرخان سالار ملی

    خیلی خیلی دیگه مسخره است این تولیدات سایپا شبیه تولیدات گربه حیاط ماست که هر چند وقت شیش هفت تا بچه میزاید

  5. به جای این حرفهای مزخرف امکانات ساینا s رو به خودش بر گدونن اگه خودروی من که تا همین چند روز آینده که می خواد بیاد تمام امکانات رو نداشته باشه رئیس و مدیر عامل سایپا حتماً نفرین خواهم کرد که از بیخ و بن شرکت سایپا نابود شه و دیگه هیچ اسمي از سایپا نه مونه این رو هم بدونید که نفرینم رد خور نداره… پس سعی کنید امکانات ساینا s رو به خودش برگردونید

  6. ساینا اس کلاه برداری محضه فقط نخرید.

  7. خر، همون خره، فقط جلش رو عوض کردن

  8. واااااااای چقدر تغییر !
    فقط دزدیاش بیشتر میشه ، سال بسال