مودم 5G مخصوص خودروها

سامسونگ از اولین مودم 5G مخصوص خودروها رونمایی کرد

تراشه سامسونگ اگزینوس اوتو T5123 به عنوان اولین مودم 5G مخصوص خودروها معرفی شد. همچنین شرکت کره‌ای از چیپست اگزینوس اوتو V7 برای سرگرمی‌های داخل خودرو رونمایی کرد.

خودروها از نظر قدرت پردازشی و ارتباطات در حال نزدیک شدن به گوشی‌های هوشمند هستند و حالا به لطف مودم جدید 5G سامسونگ می‌توانند به شبکه 5G متصل شده و حتی از سرعت دانلود ۵.۱ گیگابیت بر ثانیه لذت ببرند.

اولین مودم 5G سامسونگ مخصوص خودروها در کنار دو تراشه دیگر معرفی شدند

اگزینوس اوتو T5123 اولین مودم 5G است که به صورت اختصاصی برای استفاده در خودروها طراحی شده و هم اکنون نیز تولید انبوه آن آغاز گردیده است. قطعات ماشین باید دوام و طول عمر بالایی داشته باشند؛ به همین خاطر نمی‌توان از تراشه‌های گوشی‌های هوشمند در آنها استفاده کرد.

البته Exynos Auto T5123 چیزی فراتر از یک مودم است؛ زیرا به یک CPU با دو هسته پردازشی کورتکس A55 مجهز شده که می‌تواند داده‌های ماهواره‌ای را برای مکانیابی پردازش کند. با انجام دو کار مختلف، این تراشه تعداد چیپ‌های مورد استفاده در ماشین را کاهش می‌دهد و در نتیجه شاهد طراحی ساده‌تری خواهیم بود.

مودم 5G مخصوص خودروها / تراشه اگزینوس برای خودرو

علاوه بر اولین مودم 5G مخصوص خودروها، سامسونگ همچنین از تراشه ۸ نانومتری اگزینوس اوتو V7 رونمایی کرد که می‌تواند مغز متفکر بخش سرگرمی وسایل نقلیه میان رده و بالا رده باشد. این تراشه را می‌توان در کنار حداکثر ۳۲ گیگابایت رم LPDDR4x استفاده کرد.

تراشه جدید سامسونگ به ۸ هسته پردازشی کورتکس A76 با فرکانس ۱.۵ گیگاهترز (بدون هسته بهینه) و پردازشگر گرافیکی ۱۱ هسته‌ای مالی G76 مجهز شده است.

پردازنده گرافیکی در واقع به دو بخش تقسیم شده است. ۸ هسته وظیفه انجام امور گرافیکی نمایشگر مرکزی روی داشبورد را بر عهده دارند و سه هسته دیگر نیز برای سایر نمایشگر‌ها و نمایشگر واقعیت افزوده آپشنال کارایی دارند. سامسونگ با تقسیم GPU به دو کلاستر می‌خواسته اطمینان حاصل کند که رخ دادن اتفاقی در یکی روی دیگری تاثیر نگذارد.

روی هم رفته این تراشه از ۴ نمایشگر پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین سرنشینان صندلی‌های عقب نیز می‌توانند محتوای مورد نظرشان را تماشا کنند. همچنین شاهد سه پردازشگر صدای داخلی هستیم تا چیپست بتواند از خروجی‌های صوتی مختلف پشتیبانی کند.

مودم 5G مخصوص خودروها / تراشه اگزینوس برای خودرو

علاوه بر اینها تراشه سامسونگ دارای NPU برای کاربرد‌های هوش مصنوعی محور همچون شناسایی صورت، صدا و ژست حرکتی نیز هست که می‌توان از آن برای هر کاری از فرامین صوتی گرفته تا ساخت یک سیستم مانیتورینگ راننده استفاده کرد.

اگزینوس اوتو V8 همچنان می‌تواند از حداکثر ۱۲ دوربین پشتیبانی کند تا شاهد ویژگی‌هایی همچون دید فراگیر و دستیار پارک باشیم. سیستم پردازش تصویر نیز قادر به تصحیح پیکسل‌های بد، فشرده کردن گستره داینامیک و اصلاح اعوجاج ساختاری است.

تراشه Exynoa Auto V8 نیز وارد مرحله تولید انبوه شده است و قرار است در سیستم‌های سرگرمی خودروهای جدید استفاده شود. یکی از این سیستم‌ها سیستم ICAS 3.1 فولکس واگن خواهد بود که توسط ال‌جی الکترونیکس طراحی شده است.

مودم 5G مخصوص خودروها

سومین و آخرین چیپست معرفی شده امروز که مخصوص خودروها است، یک آی‌سی مدیریت پاور است که به صورت اختصاصی برای اگزینوس Auto V7 و V9 آماده شده است. این تراشه موفق شده تاییدیه ASII-B را نیز دریافت کند. تراشه جدید سامسونگ دارای سیستم محافظت داخلی برای شرایط نامناسب مختلف از جمله ولتاژ کم و بیش از حد، اتصال کوتاه و جریان بیش از حد است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*