موتورهای استارشیپ

ایلان ماسک: موتورهای استارشیپ ممکن است اسپیس ایکس را ورشکست کند!

ایلان ماسک در ایمیلی به کارکنان اسپیس ایکس هشدار دارد که موتورهای استارشیپ ممکن است در نهایت تا سال آينده سبب ورشکستگی این شرکت شوند.

ایلان ماسک در یک اولتیماتوم پیش‌بینی نشده به کارمندان خود گفت استارشیب باید در سال 2022 هر دو هفته یک‌بار به پرواز درآید؛ در غیر این صورت این شرکت با خطر جدی ورشکستگی مواجه خواهد شد. وی دلیل وضعیت کنونی را بحران مدیریتی و چالش‌های پیش روی تولید موتورهای استارشیپ می‌داند.

چالش ساخت موتورهای استارشیپ و خطر ورشکستگی

استارشیپ نه تنها نقشی کلیدی در برخی برنامه‌های SpaceX همچون اینترنت ماهواره ای استارلینک دارد، بلکه قرار است در دهه کنونی در ماموریت آرتمیس ناسا برای بازگشت به ماه نیز استفاده شود.

استارشیپ

Starship با تقریبا ۱۲۲ متر ارتفاع و ۹ متر قطر نسبت به تمامی موشک‌هایی که اسپیس ایکس تاکنون به پرواز در آورده به طور قابل توجهی بزرگتر است. استارشیپ همچنین از موشک فضایی سترن 5 ناسا نیز بزرگ‌تر است و قرار است در نهایت محموله‌ای ۱۱۰ تنی را به فضا ببرد.

همانطور که می‌توان حدس زد، چنین فضاپیمایی به پیشرانه بسیار قدرتمندی نیاز دارد. اسپیس ایکس برای این منظور از موتور‌های رپتور استفاده خواهد کرد. موشک استارشیپ برای هر پرواز مداری به ۳۹ موتور رپتور نیاز دارد.

در حال حاضر استارشیپ تست‌های پروازی محدود‌تری را انجام داده است؛ اما اسپیس ایکس قصد دارد که به زودی یک پرواز مداری کامل را امتحان کند و نگرانی ایلان ماسک نیز آماده کردن تعداد کافی از موتور‌های رپتور برای این کار است.

استارشیپ / ایلان ماسک

ایلان ماسک در ایمیلی که یک روز پس از تعطیلات جشن شکرگذاری آمریکا به کارکنان خود فرستاده بود، به وضوح از نگرانی‌هایش صحبت کرد:

متاسفانه بحران تولید رپتور از آنچه تصور می‌کردیم بدتر است. پس از خروج مدیر ارشد سابق بود که به بررسی مشکلات پرداختیم و متوجه شدیم که این مشکلات بر خلاف گزارش‌های پیشین، بسیار جدی هستند. در واقع به هیچ وجه نمی‌توان آنها را لاپوشانی کرد.

ماسک از مدیر ارشد سابق اسم نبرده است؛ اما مشخصا به Will Heltsley اشاره دارد که پیش از این معاونت بخش پیشرانه اسپیس ایکس را بر عهده داشت. در چند وقت اخیر چندین نفر از مدیران ارشد SpaceX این شرکت را ترک کرده‌اند.

استارشیپ

ایلان ماسک مدت‌ها بود که به مرخصی نرفته بود و این بار نیز تصمیم گرفت به جای استراحت، آخر هفته خود را در کنار خط تولید رپتور استارشیپ بگذراند. وی همچنین به کارمندان خود گفت:

مگر این که مشکل خانوادگی حادی داشته باشید یا این که از لحاظ فیزیکی نتوانید به هاوثورن باز گردید؛ در غیر این صورت ما به حضور همه شما نیاز داریم تا از یک فاجعه تمام عیار نجات پیدا کنیم.

در صورت عدم موفقیت استارشیپ، نه تنها قرارداد این شرکت با ناسا به خطر می‌افتد، بلکه پروژه استارلینک نیز با مشکل مواجه خواهد شد. در حال حاضر اسپیس ایکس از موشک‌های فالکون 9 برای فرستادن ماهواره‌ به مدار زمین استفاده می‌کند؛ اما فالکون 9 در هر پرواز تنها می‌تواند ۶۰ ماهواره را به خود حمل کند.

این میزان می‌تواند با استارشیپ به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند و در نتیجه آن با ارسال ماهواره‌های بیشتر، پوشش شبکه استارلینک نیز بهبود می‌یابد.

معمولا ایلان ماسک کمی هم در صحبت‌هایش اغراق می‌کند؛ اما با توجه به جایگاه مهم استارشیپ در برنامه‌های این شرکت، حتی در صورت اغراق در مورد خطر رپتور نیز احتمالا تا حدی این موضوع صحت داشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*