اسنپدراگون G3x نسل 1

اسنپدراگون G3x نسل 1 معرفی شد؛ چیپست اختصاصی کوالکام برای کنسول های بازی قابل حمل

ظاهرا کوالکام می‌خواهد بازار‌های جدیدی را تحت سلطه خود در آورد. به همین خاطر از اسنپدراگون G3x نسل 1 به عنوان چیپست اختصاصی کنسول‌ های بازی قابل حمل رونمایی کرده است.

کوالکام اعلام کرد که بهترین گوشی‌های گیمینگ بازار از تراشه‌های اسنپدراگون استفاده می‌کند؛ اما این برای آنها کافی نیست. زیرا بازار مرتبط دیگری وجود دارد که هنوز در آن خبری از یک چیپ اختصاصی نیست. بازار کنسول‌های بازی قابل حمل مثل نینتندو سویچ که بین گوشی‌های هوشمند و کنسول‌های بازی خانگی (پلی استیشن و ایکس باکس) قرار دارد، جولانگاه جدید کوالکام خواهد شد.

تراشه اسنپدراگون G3x نسل 1 به دنبال ایجاد یک پلتفرم اختصاصی جدید

اسنپدراگون G3x نسل 1

اولین تراشه کوالکام برای این بازار خاص اسنپدراگون G3x نسل 1 نام دارد. هنوز جزئیات سخت‌افزاری زیادی از این چیپست منتشر نشده است؛ اما ظاهرا بسیاری از ویژگی‌های خود را از تراشه‌های اسنپدراگون گوشی‌های هوشمند و امثال اسنپدراگون XR2 که در هدست واقعیت مجازی Oculus Quest 2 استفاده شده، گرفته است.

کوالکام می‌خواهد در ابتدا پلتفرمی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داهد تا برای آن محتوای مناسب را تولید کنند و سپس تولید کنندگان سخت افزاری را به ساخت کنسول‌های قابل حمل برای گیمر‌ها دعوت کند. به همین منظور، کوالکام با همکاری ریزر که تجربه زیادی در ساخت گجت‌های گیمینگ دارد، کیت توسعه دستی اسنپدراگون G3x را توسعه داده است.

اسنپدراگون G3x نسل 1

البته کوالکام به هیچ وجه قصد ندارد این کیت را به عنوان یک محصول تجاری به فروش برساند، بلکه از آن به عنوان یک پلتفرم برای نشان دادن توانایی‌های بالقوه تراشه جی 3 ایکس استفاده خواهد کرد.

این گجت دارای یک نمایشگر HDR اولد 120 هرتز با گرافیک اختصاصی آدرنو است. گرافیک مورد نظر می‌تواند به راحتی رزولوشن 1080p را با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه در اختیار کاربر قرار دهد و یک سیستم گرمازدایی فعال نیز عملکرد پایدار دستگاه را تضمین خواهد کرد. کوالکام همچنین از یک باتری 6000 میلی‌آمپر ساعتی استفاده کرده است.

طبیعتا تولید کنندگان می‌توانند ظرفیت باتری و سرعت شارژ را به میل خود تغییر دهند. در هنگام طراحی دستگاه مسائل ارگونومی نیز در نظر گرفته شده است تا جلسات گیمینگ طولانی مدت آزار دهنده نباشد.

فعلا کوالکام روی اندروید به عنوان سیستم عامل پلتفرم G3x تمرکز کرده است؛ اما در آينده احتمال پشتیبانی از سایر پلتفرم‌ها (مثل SteamOS)‌ نیز وجود دارد. در حال حاضر اکثر بازی‌ها روی پلتفرم اندروید هستند و از کنترل‌های لمسی استفاده می‌کنند، به همین خاطر کوالکام با یک شرکت متخصص در کنترل‌های لمسی، جوی‌استیک، دکمه و تریگر همکاری کرده است.

درست است که هدف اصلی از ساخت چنین پلتفرمی، بازی کردن روی خود دستگاه بوده است؛ اما از استریم بازی نیز پشتیبانی می‌کند.

چه استریم بازی از روی رایانه یا کنسول باشد و چه از روی سرویس‌های کلاد محوری همچون ایکس باکس گیم پس باشد، تراشه اسنپدراگون G3x نسل 1 امکانات ارتباطی پیشرفته‌ای را همچون وای‌فای 6E برای ارتباط سریع و بدون تاخیر زمانی در خانه و مودم 5G برای بازی کردن در حال حرکت فراهم می‌کند.

همچنین یک وبکم 1080p نیز در جلوی دستگاه قرار گرفته است. علاوه بر کنسول‌ های قابل حمل، کوالکام چیپست جدید خود را برای میکرو کنسول‌ها و ست‌آپ باکس‌ها مناسب می‌داند. کیت توسعه کوالکام از پورت دیسپلی روی USB-C نیز پشتیبانی می‌کند؛‌ به همین خاطر می‌تواند به یک تلویزین 4K خروجی دهد.

درگاه USB-C همچنین می‌تواند قدرت مورد نیاز گجت‌های واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده را نیز فراهم کند. به عنوان مثال یک هدست سبک را در نظر بگیرید که عملا یک نمایشگر است و دستگاه مجهز به تراشه اسنپدراگون G3x نسل 1 که در جیب شما است، قدرت پردازشی مورد نیاز آن برای یک تجربه AR/VR کامل را تامین می‌کند.

نیمی از درآمد صنعت گیمینگ به بازي‌های موبایلی تعلق دارد که یعنی امسال این بازی‌ها حدود ۹۰ میلیارد دلار به جیب خواهند زد. کوالکام نیز طرفدار بازی روی گوشی‌های هوشمند است؛ اما فکر می‌کند که زمان ساخت یک پلتفرم اختصاصی قابل حمل برای بازی فرا رسیده است.

از گذشته تاکنون کنسول‌های دستی زیادی عرضه شده‌اند؛ اما تنها یکی از آنها توانسته به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند. کوالکام بر این باور است که تراشه اسنپدراگون G3x نسل 1 می‌تواند می‌تواند تولید‌کنندگان گوشی را به سمت ساخت یک پلتفرم اختصاصی جدید سوق دهد و انقلابی در این بخش ایجاد کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*