دوربین همیشه روشن کوالکام

ویژگی جدید دوربین همیشه روشن کوالکام، یک کابوس واقعی برای حریم خصوصی گوشی ها است

ویژگی دوربین همیشه روشن کوالکام در گوشی‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 حضور خواهد داشت. این قابلیت می‌تواند به یک کابوس برای حریم خصوصی کاربران بدل شود.

کوالکام در هنگام معرفی قابلیت دوربین همیشه روشن در تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 با هیجان گفت که دوربین سلفی گوشی شما همیشه به صورت امن به دنبال صورت شما می‌گردد و دیگر نیازی نیست برای باز کرن قفل گوشی، آن را بلند کرده یا حتی لمس کنید. این تراشه در گوشی‌های اندرویدی بالا رده معرفی شده در سال ۲۰۲۲ استفاده خواهد شد.

ویژگی دوربین همیشه روشن کوالکام؛ شمشیری دو لبه

خواندن توضیحات کوالکام می‌تواند برای برخی از افراد هیجان انگیز و برای برخی دیگر دلهره‌‌آور باشد. کوالکام بر این باور است که قابلیت جدید کاربرد‌های جالبی خواهد داشت. مثلا اینکه بدون اینکه گوشی خود را بردارید، قفلش باز شود یا اینکه به محض اینکه دیگر به آن نگاه نکنید، قفل شود.

دوربین همیشه روشن کوالکام / اسنپدراگون 8 نسل 1

اما برای افرادی که از آسیب‌هایی که حریم شخصی از فناوری‌های مدرن دیده، آگاه هستند؛ بودن یک دوربین در گوشی که همیشه حتی در مواقعی که از آن استفاده نمی‌کنید، در حال ثبت تصویر است یعنی یک کابوس واقعی . در واقع مزایای این ویژگی به هیچ وجه نمی‌تواند ارزش نقص حریم شخصی کاربر را داشته باشد.

مهمترین نکته‌ای که کوالکام در این ویژگی در نظر دارد، باز کردن گوشی با تنها نگاه کردن به آن است؛ حتی اگر گوشی روی میز باشد یا روی یک استند قرار گرفته باشد. دیگر لازم نیست گوشی را بردارید، روی آن ضربه بزنید یا از فرامین صوتی استفاده کنید؛‌ گوشی به محض اینکه صورت شما را ببینید، قفل خود را باز می‌کند.

این فناوری در مواقعی که مشغول کاری هستید یا دستتان کثیف است به کار می‌آید و کوالکام نیز در هنگام ارائه آن، مثال آشپزی کردن و چک کردن مراحل بعدی از روی دستور پخت را نشان داد.

یا شاید در حال رانندگی هستید و گوشی نیز روی یک استند قرار دارد و می‌خواهید مسیر را از روی نقشه چک کنید. با ویژگی دوربین همیشه روشن کوالکام دیگر نیازی نیست دست خود را از روی فرمان بردارید یا اینکه نمایشگر گوشی در تمام مدت روشن بماند.

دوربین همیشه روشن کوالکام

این شرکت همچنین اعلام کرد که با استفاده از این فناوری، گوشی به محض اینکه دیگر صورت شما را نبیند یا شخص دیگری را شناسایی کند که در کنار شما ایستاده و در حال خواندن چت‌های شما است، قفل خواهد شد. بدین ترتیب امنیت کاربر افزایش خواهد یافت.

همچنین اگر به همراه شخص دیگری در حال نگاه کردن به نمایشگر گوشی باشید، دستگاه به صورت خودکار اطلاعات شخصی و نوتیفیکیشن‌ها را پنهان می‌کند.

به طور کلی چند حالت وجود دارد:

  • اگر به گوشی نگاه نکنید، قفل می‌شود.
  • اگر گوشی صورت شما را مشاهده کند، قفل را باز می‌کند.
  • اگر گوشی شما را در کنار شخص دیگری مشاهده کند، نه تنها قفل می‌شود، بلکه اطلاعات شخصی و نوتیفیکیشن‌ها را هم دیگر نشان نمی‌دهد.

این ویژگی‌ها جذاب و مدرن به نظر می‌رسند؛ اما به هیچ وجه ارزش نگرانی‌هایی که در زمینه حریم خصوصی ایجاد می‌کنند را ندارند. کوالکام می‌خواهد ویژگی دوربین همیشه روشن را به عنوان چیزی شبیه میکروفون همیشه روشن معرفی کند که سال‌ها در گوشی‌ها وجود داشته است.

فناوری میکروفون همیشه روشن برای گوش دادن به برخی فرامین صوتی خاص مثل Hey Siri یا Hey Google استفاده می‌شود و سپس بدون نیاز به دست زدن یا برداشتن گوشی، قفل را باز می کند.

اما تفاوت اینجاست که این فناوری فقط منتظر شنیدن کلمات خاصی است و عملکرد نسبتا محدودی نیز دارد؛ اما وقتی صحبت از یک دوربین می‌شود که همیشه به دنبال شماست، قضیه کمی متفاوت می‌شود.

دوربین همیشه روشن کوالکام

شاید بگویید که برخی از گجت‌های خانه هوشمند مثل نست هاب مکس گوگل نیز از دوربین خود برای شناسایی چهره شما در هنگام بیدار شدن استفاده می‌کند تا برخی اطلاعات شخصی مثل رویداد‌های تقویم را یادآوری کند. دوربین‌های امنیتی و زنگ‌های در ویدیویی نیز همیشه فعال هستند و به دنبال یک چهره خاص یا حرکت مشخص می‌گردند.

اما این دستگاه‌ها در یک مکان مشخص (خانه) هستند و نه تنها همیشه همراه شما نیستند، بلکه شخصی‌ترین اطلاعات شما نیز روی آنها وجود ندارد. تازه موارد فوق به ویژگی‌هایی مثل شاتر فیزیکی برای مسدود کردن دوربین مجهز هستند. بعید می‌دانیم هیچ تولید کننده‌ای تمایل به استفاده از یک شاتر فیزیکی در دوربین سلفی داشته باشد.

مورد آخر اینکه این روز‌ها گزارش‌های زیادی منتشر می‌شود که دوربین‌های خانه هوشمند هک شده‌اند و اطلاعات آنها بدون اطلاع صاحب خانه به یک سرور نامشخص ارسال گردیده است.

گوشی‌های هوشمند این روز‌ها از لحاظ امنیتی پیشرفت کرده‌اند و می‌توانند به شما بگویند (در اندروید 12) که یک برنامه در حال استفاده از دوربین یا میکروفون دستگاه است؛ اما اگر فردی بتواند این فابلیت را غیر فعال کند و ویژگی دوربین همیشه روشن کوالکام را هک کند، شرایط ترسناک نمی‌شود؟

البته کوالکام اعلام کرده است که داده‌های دوربین همیشه روشن به هیچ وجه از گوشی خارج نخواهد شد و هیچ برنامه‌ای نیز به آن دسترسی نخواهد داشت. علاوه بر اینها، کاربران نیز می‌توانند به اختیار خود آن را فعال یا غیر فعال کنند.

دوربین همیشه روشن کوالکام

همچنین این احتمال وجود دارد که تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند به طور کلی از فعال کردن این ویژگی صرف نظر کنند. در حال حاضر نیز برخی از شرکت‌های از سیستم پردازش تصویر موجود در چیپست کوالکام استفاده نمی‌کنند و در عوض نمونه‌های توسعه داده شده توسط خودشان را به کار می‌گیرند: بنابراین این احتمال وجود دارد که به خاطر انتقادات مربوط به حریم شخصی، به طول کلی این قابلیت را نادیده بگیرند.

اما حتی اگر این ویژگی در گوشی‌های سال آینده فعال نباشد؛ صرف حضور آن می‌تواند این پیام را به کاربر منتقل کند که شخصی می‌تواند در نهایت به آن دسترسی پیدا کند و همین باعث نگرانی فرد خواهد شد.

علاوه بر این، درست است که کوالکام به عنوان اولین شرکت ویژگی دوربین همیشه روشن را توسعه داده است؛ اما خیلی طول نمی‌کشد که دیگر شرکت‌ها نیز برای رقابت، قابلیت‌های مشابهی را ارائه دهند. شاید در نهایت کار به جایی برسد که مجبور شویم همانند وبکم لپتاپ‌ها، روی دوربین گوشی را نیز بپوشانیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*