خودرو برقی

10+1 دلیل برای اینکه فعلا نباید یک خودرو برقی بخریم

اگرچه خودروهای برقی با سرعتی بی‌سابقه در حال فراگیرتر شدن هستند، به دلایلی همچنان باید از خرید یک خودرو برقی خودداری کرد.

بی‌شک خودرو برقی تنها راه حل برای مقابله با بحران محیط زیست نیست اما با این حال، در حال حاضر پیشتاز این مسیر به حساب می‌آید. البته این خودروها از لحاظ قدمت دست کمی از خودروهای دارای موتور درون‌سوز ندارند ولی نکته اینجا است که طی یک قرن گذشته، شرکت‌های خودروسازی عمدتاً روی توسعه خودروهای مبتنی بر سوخت‌های فسیلی متمرکز بوده‌اند. البته با توجه به اینکه چگالی انرژی بنزین در آن زمان بیشتر از هر باتری موجود بود، چنین تصمیمی کاملاً منطقی به نظر می‌رسد.

هرچند مدت‌ها از فراگیر شدن خودروهای مبتنی بر سوخت‌های فسیلی گذشته، تازه چند سال است که به‌طور جدی نسبت به تاثیرات تولید، توزیع و استفاده از این خودروها روی محیط زیست آگاه شده‌ایم. حال زمان یک تحول بزرگ فرا رسیده است و با توسعه هرچه بیشتر خودروهای برقی می‌توان قدم‌های قابل توجه‌ای در این مسیر برداشت، اما این خودروها هم معایب مخصوص خود را دارند. در ادامه به 10+1 دلیل برای اینکه فعلاً نباید یک خودرو برقی بخریم می‌پردازیم.

۱۰+۱ دلیل برای اینکه فعلاً نباید یک خودرو برقی بخریم

1. دوام نداشتن خودروهای برقی

خودرو برقی تسلا مدل Y

در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان خودروهای برقی، شرکت‌های تازه‌تاسیس هستند یا در صنعت خودرو تازه‌وارد محسوب می‌شوند. اگر هم نباشند، حداقل در زمینه تولید خودروهای برقی سابقه‌ای طولانی ندارند و به‌صورت کلی هر دو دسته با چالش‌های مخصوص خود در زمینه مهندسی خودروها مواجه هستند.

صندوق عقب تسلا مدل S

متاسفانه خودروهای برقی در بین خودروهای بادوام‌ و مطمئن جایی ندارند. البته این خودروها به مرور زمان از این لحاظ بهبود پیدا خواهند کرد و روی کاغذ، اصولاً باید بادوام‌تر باشند و هزینه‌ تعمیر و نگهداری آن‌ها کمتر باشد. با این وجود، هنوز تا رسیدن به این سطح فاصله دارند و شرکت‌ها همچنان در تلاش برای پیدا کردن راه حل چالش‌های مختلف هستند.

2. فناوری‌های آزمایش نشده

خودرو برقی

همه خودروهای برقی دارای فناوری‌هایی هستند که هنوز تکمیل نشده‌اند و آماده استفاده عموم نیستند و با خرید یک خودرو برقی، عملاً به یک تستر تبدیل می‌شوید که باید نسخه بتای یک فناوری را آزمایش کند.

اتوپایلت تسلا

از این رو، قطعاً ترسناک است که در خودرویی بنشینید که برخی از قابلیت‌ها و فناوری‌های آن پیش‌تر مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند و حال ممکن است با کوچک‌ترین نقصی، امنیت شما و ایمنی خودرو را به خطر بیندازند.

3. تمایل به خرید جدیدترین محصول

ریویان R1T

چه طبیعتمان اینطور باشد و چه رسانه‌ها در طول زمان به ما القا کرده باشند، ما همیشه به دنبال جدیدترین محصولات هستیم حتی اگر نسخه قدیمی‌تر آن محصول همچنان راضی‌کننده باشد.

خودرو برقی ریویان R1T

یکی از بهترین لطف‌هایی که در حق محیط زیست می‌توانیم انجام دهیم، این نیست که یک خودرو برقی بخریم. نگهداری خودروی کنونی شما بیش از خرید یک خودروی جدید برقی به نفع محیط زیست خواهد بود از آنجا که میزان انرژی لازم برای تولید یک خودروی جدید، بسیار بیشتر از انرژی لازم برای استفاده از یک خودرو تا چند سال دیگر است.

4. منابع سوخت جایگزین

بیل مکانیکی

هیدروژن به‌عنوان یک سوخت جایگزین واقعی ظهور پیدا کرده اما نکته این است که تنها «هیدروژن سبز» (Green Hydrogen) که از انرژی‌های تجدیدپذیر به دست می‌آید، جایگزین مناسب و سالمی خواهد بود. در غیر این صورت، چنین منبعی اساساً بی‌مصرف خواهد بود.

خودرو هیدروژنی تویوتا میرای

صنایع مختلف از جمله تجهیزات سنگین، ترابری و هوافضا به منابع سوخت جایگزین روی آورده‌اند ولی صنعت خودرو چنین مسیری را در پیش نگرفته و مشخص نیست که علت اصلی پشت آن دقیقاً چیست. شاید بهتر است منتظر ماند و دید که نهایتاً چه زمانی صنعت خودرو به سوخت‌های جایگزین متمایل خواهد شد.

5. تجربه رانندگی حوصله‌سربر

خودرو برقی نیسان لیف

شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعتِ اکثر خودروهای برقی مقرون به صرفه و میان‌رده، به سختی به 10 ثانیه می‌رسد. جدا از این، تجربه رانندگی با آن‌ها اصلاً هیجان‌انگیز نیست و چندان تعامل راننده را بر نمی‌انگیزند.

کیا نیرو

البته افرادی که توانایی خرید یک خودرو برقی بالارده با قیمت 50 هزار دلار را دارند، می‌توانند به راحتی از این قسمت بگذرند. قطعاً با پرداخت مبلغ بیشتر، می‌توان به خودروهای بهتری در این زمینه دست پیدا کرد اما به‌طور کلی خودروهای برقی تجربه رانندگی مهیجی را برای شما فراهم نمی‌کنند.

6. نگرانی‌ها بابت ایمنی

خودرو برقی جگوار آی پیس

یکی از چالش‌هایی که فناوری‌های نوظهور همیشه با خود به دنبال دارند، این است که ارائه آن‌ها به‌صورت یکپارچه در کنار فناوری‌های کنونی که حتی ممکن است منسوخ شده باشند، پروسه‌ای دشوار و زمان‌بر خواهد بود.

تست تصادف هیوندای کونا

به‌عنوان مثال، تقریباً در همه کشورهای جهان هنوز عابران پیاده حتی به‌صورت غیرقانونی از وسط خیابان می‌گذرند. اکثر مردم به صداهایی که خودروهای مرسوم تولید می‌کنند عادت دارند اما خودروهای برقی کاملاً بی‌صدا هستند و ممکن است خیلی‌ها وقتی در حال رفت و آمد در خیابان هستند، متوجه عبور این خودروها نشوند و خطری آن‌ها را تهدید کند. این چالش در حدی جدی است که بسیاری از کشورها، تولیدکنندگان خودروهای برقی را مجبور کرده‌اند تا دستگاه‌هایی را در خودروهایشان تعبیه کنند که با تولید نوعی نویز به عابران پیاده هشدار می‌دهند.

7. زیرساخت‌های لازم برای شارژ خودرو برقی

ایستگاه سوپرشارژر تسلا

در حال حاضر تنها تعداد محدودی از شرکت‌های خودروسازی قابلیت فست شارژ را در ایستگاه‌های شارژ خود ارائه می‌دهند و برای عمده خودروهای برقی موجود در بازار، باید از قبل جهت شارژشان برنامه‌ریزی کرد از آنجا که فناوری شارژ آن‌ها آنچنان سریع نیست.

شارژ خودرو برقی

علاوه بر این، تقریباً تمامی زیرساخت‌های موجود برای شارژ خودروهای برقی، مبتنی بر شبکه‌های برق منسوخ شده هستند و همچنان از منابعی نظیر زغال سنگ استفاده می‌کنند که برای محیط زیست مضر است.

8. فرسوده شدن باتری‌

باتری خودرو برقی

واضح است که باتری‌ها عمر محدودی دارند و پس از چند سال استفاده از خودروهای برقی، باتری‌های آن‌ها به میزان قابل توجه‌ای ضعیف‌تر از قبل می‌شود.

باتری خودرو برقی

تعویض باتری این خودروها نیز بسیار هزینه‌بر است و حتماً باید موقع خرید، آن را مورد توجه قرار داد. همان‌طور که قطعات خودروهای درون‌سوز مرسوم در طول زمان نیاز به تعویض دارند، باتری خودروهای برقی هم قطعه‌ای است که به مرور زمان کارایی خود را از دست می‌دهد و باید تعویض شود.

9. آتش‌سوزی

آتش‌سوزی خودرو برقی

طی چند سال اخیر، بارها شاهد آتش‌سوزی خودروهای برقی بوده‌ایم و می‌توان گفت که بر خلاف آنچه تصور می‌شد، خودروهای برقی شاید در این زمینه به اندازه خودروهای بنزینی خطرناک باشند.

آتش‌سوزی خودرو برقی

با این حال، وقتی موفق شده‌ایم با باک‌های پُر از ماده‌ای قابل اشتعال مثل بنزین با خیال راحت در سطح شهر رفت و آمد کنیم، قطعاً بالاخره راه حلی برای مشکل آتش‌سوزی خودروهای برقی پیدا خواهد شد، ولی بهتر است حداقل در حال حاضر برای خرید این خودروها عجله نکنیم.

10. بازیافت

بازیافت خودرو

بر خلاف انتظار، خودروهای برقی هم ممکن است به محیط زیست آسیب بزنند و حتی این می‌تواند بزرگ‌ترین مشکل آن‌ها هم باشد! بازیافت خودروهای برقی‌ای که به پایان عمر مفید خود می‌رسند، همواره چالشی نگران‌کننده بوده است.

بازیافت خودرو برقی

بازیافت فلزهای گران‌قیمت موجود در باتری‌ها هزینه گزافی دارد اما این به این معنی نیست که بازیافت سایر بخش‌های خودرو برقی اصلاً مسئله بزرگی نیست. تقریباً هیچ‌ شبکه‌ای برای خودروهای برقی اسقاطی و از دور خارج شده وجود ندارد چون پیاده کردن قطعات این خودروها دشوار است و اگر به‌صورت اصولی صورت نگیرد، حتی می‌تواند بسیار خطرناک هم باشد.

10+1. دلیلی محکم برای ما ایرانی‌ها!

خودرو برقی

جدا از تمام دلایلی که مطرح شد، باید به این نکته توجه داشت که آیا به این زودی‌ها پای خودرو برقی به کشورمان باز خواهد شد یا خیر. در حال حاضر با توجه به تمام محدودیت‌های کنونی در زمینه واردات، واردات خودروهای برقی به ایران کاملاً دور از انتظار است. با این وجود، حتی اگر در نظر بگیریم که چنین امکانی میسر شود، آیا می‌توان متصور شد که شاهد ایستگاه‌های شارژ مجهزی در سراسر کشور باشیم؟ فقط کافی است ایستگاه‌های شارژ تسلا را در ایران تصور کنید؛ همه‌چیز همین‌ قدر بعید به نظر می‌رسد!

در این صورت، تنها راهی که باقی می‌ماند اعتماد به تولید داخلی است. اخیراً اولین خودروی برقی ایرانی با نام یوز با قیمتی عجیب (600 میلیون تومان) عرضه شد اما شاید به سختی بتوان آن را یک خودرو نامید. حتی رئیس پلیس راهور آن را یک موتور سیکلت مسقف خوانده است!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. به زور دارن به موتور میگن ماشین