قیمت خودرو در ایران

قیمت خودرو در ایران از ابتدای سال چند درصد رشد کرده است؟

با افزایش قیمت خودروها در ماه اخیر این سوال پیش آمده است که قیمت خودرو در ایران از ابتدای سال جاری چند درصد رشد داشته است؟

طبق آخرین آمارها در هشت ماهه سال جاری با رشد 5 درصدی تولید خودرو رو به رو بوده‌ایم. در مقابل نرخ فروش خودروهای کارخانه‌ای 64.5 درصد رشد داشته است. شرکت‌های خودروسازی نیز از مجموع این تولیدات و فروش آنها، 108 درصد سود کرده‌اند.

الته ناگفته نماند که افزایش درآمد خودروسازان به معنای افزایش سود آنها نیست و هنوز هم با اختلاف زیاد، صنعت خودروسازی بازده منفی بسیاری در بین دیگر صنایع دارد.

رشد قیمت خودرو در ایران از ابتدای سال جاری چقدر بوده؟

این روزها بازار خودرو چندان حال خوشی ندارد و قیمت‌ها هر روز بالاتر می‌روند. به گفته برخی از کارشناسان، رشد قیمت خودرو در ماه‌های آینده همچنان وجود دارد. آمارها نشان می‌دهند که حجم تقاضا برای خرید خودرو در سال بین 1 تا 1.5 میلیون دستگاه است.

کریمی سنجری یکی از کارشناسان بازار در این خصوص گفته که وضعیت کنونی بازار در شرایط مطلوبی نیست و حجم تقاضای 1 تا 1.4 میلیون دستگاه در وضعیت کنونی محقق نمی‌شود چرا که قدرت خرید کاهش یافته است.

وزیر پیشین صنعت در بهمن ماه 1399 اعلام کرده بود که اگر خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم، نیاز بازار برای تامین تقاضای مردم به عدد 2 میلیون دستگاه خواهد رسید. با این اوصاف متوجه می‌شویم که در حال حاضر کف خرید برای خودرو همان عدد یک میلیون دستگاه در سال است.

حال نتایج جدید نشان می‌دهند که در 8 ماهه نخست 1400، میزان فروش خودرو حدود 607 هزار و 678 دستگاه بوده و این عدد نسبت به سال قبل حدود 4.9 درصد رشد را تجربه کرده است. شرکت‌های خودروسازی در این شرایط هر ماه 76 هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند.

با این روند صعودی در تولید، به نظر می‌رسد که اگر شرایط به همین منوال پیش برود، تا پایان سال 305 هزار خودروی جدید تولید تولید شود. محقق شدن چنین تولیدی میزان کل تولید خودرو در سال 1400 را به عدد 900 تا 950 هزار دستگاه می‌رساند.

البته نوسانات فعلی بازار خودرو تحقق این هدف را دشوار کرده اما جالب اینجاست که همچنان بین تولید و تقاضا شکافی بزرگ وجود دارد. یکی از دلایل عدم تحقق چنین شرایطی، افزایش قیمت نهاده‌های تولید است.

طی گزارشی دیگر آمده است که سهم ایران خودرو از رشد سال جاری نسبت به سال قبل، تنها نیم درصد و سایپا 6 درصد بوده است. در همین حال جمع کل خودروهایی که تاکنون به فروش رسیده نشان می‌دهد که نسبت به سال قبل 8 درصد رشد حاصل شده است.

قیمت خودرو در ایران

امسال میزان فروش شرکت‌های خودروسازی با 42 هزار دستگاه بیشتر نسبت به سال پیش توانسته‌اند به سطح 570 هزار دستگاه برسند. البته خودروهایی که فروحته شده 37 هزار و 229 دستگاه کمتر از میزان تولیدات بوده که یکی از علل مهم آن کاهش تجاری سازی شرکت‌های خودروسازی است.

مجموع درآمد شرکت‌های مذکور در 8 ماهه نخست سال جاری به رقم 66 هزار و 691 میلیارد تومان رسیده که بیانگر رشد 108 درصدی است. همچنین ارزش خودروهای فروخته شده در مقایسه با پارسال حدود 35 هزار میلیارد بیشتر بوده که بخشی از این رقم هنگفت ناشی از رشد بی‌رویه قیمت خودرو است.

جالب اینجاست که با وجود چنین رشدی نسبت به سال قبل، همچنان سودی حاصل نشده است و به دلیل قیمت‌گذاری‌های دستوری شرایط مطلوب نیست. در حال حاضر شرکت‌های خودروساز با 83 هزار میلیارد تومان زیان انباشته در صدر جدول بدترین عملکردها قرار دارند.

همان‌طور که گفتیم رشد قیمتی محصولات خودروسازان در هشت ماهه امسال در مقایسه با هشت ماهه سال قبل افزایشی بوده است. قسمتی از این رشد ناشی از افزایش نرخ محصولات است. در این هشت ماه میانگین قیمت خودروهای شرکت‌هایی مثل سایپا، ایران خودرو و زامیاد تا 64.5 درصد رشد داشته‌اند.

در این میان بیشترین میزان رشد برای ایران خودرو و زامیاد بوده است. میانگین قیمت محصولات زامیاد در 8 ماهه امسال 91 درصد رشد و نرخ محصولات ایران خودرو 76 درصد رشد کرده و میانگین سبد محصولات زامیاد در سال قبل 148 میلیون و 500 هزار تومان بوده و اکنون 283 میلیون و 500 هزار تومان است.

همچنین محصولات ایران خودرو هم در سال جاری 107 میلیون افزایش قیمت در سبد محصولات داشته و نرخ فروش محصولات این شرکت در مقایسه با 1399 حدود 43 درصد بوده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*