کراس اوور ایرانی

اولین کراس اوور ایرانی به زودی در بازار

سایپا آریا به عنوان اولین کراس اوور ایرانی در زمستان سال 1400 معرفی خواهد شد. در ادامه با مشخصات و امکانات این شاسی بلند ایرانی آشنا خواهیم شد.

طی یک دهه گذشته در بازارهای جهانی خودروهای شاسی بلند به محبوبیت خاصی دست پیدا کردند و طی سال‌های اخیر نیز شاهد افزایش محبوبیت این خودروها در بازار خودرو کشورمان بودیم، اما در این سال‌ها شاسی بلندهای مختلف چینی توانستند سهم زیادی از بازار شاسی بلندهای ایران را به خود اختصاص دهند.

در حالی شاهد جولان شاسی بلندهای چینی در بازار ایران هستیم که هنوز شاسی بلندها و کراس اوورهای داخلی نتوانستند پا به این عرصه بگذارند. در همین راستا سایپا قصد دارد زودتر از ایران خودرو در زمستان سال 1400 نخستین کراس اوور ایرانی خود را با نام سایپا آریا به بازار عرضه کند؛ شاسی بلندی که با جذابیت‌های ظاهری خود می‌تواند برای کراس اوورهای سایز کوچک چینی به یک رقیب جدی تبدیل شود.

مشخصات اولین کراس اوور ایرانی

کراس اوور ایرانی

سایپا آریا در نمای جلو از ظاهری خشن و جدی بهره می‌برد و چراغ‌های آن نیز به خودرو سایپا شاهین شباهت زیادی دارد. البته جلوپنجره این خودرو نسبت به سایر محصولات این خودروساز داخلی تفاوت داشته و خطوط کرومی داخل جلوپنجره نیز با شاهین متفاوت است. بخش پایینی سپر این خودرو نیز از طراحی جدیدی بهره می‌برد و طراحان با اضافه کردن بخش سفید رنگ توانستند نمای جذابی را به وجود آوردند. همچنین طراحان دی لایت و مه‌شکن‌های سایپا آریا را نسبت به شاهین تغییر داده‌اند تا این خودرو جذاب‌تر به نظر برسد.

کراس اوور ایرانی

طراحان در بخش کناره‌های این خودرو از فلاپ‌های پلاستیکی روی گلگیرهای عقب و جلو استفاده کردند و نوشته‌ای نیز بالای گلگیر به چشم می‌خورد که تا روی در جلوی خودرو نیز ادامه دارد. در بخش عقب این خودرو نیز شاهد تغییرات زیادی نسبت به شاهین هستیم. طراحان چراغ‌های عقب را به شکل دو تکه و ساده طراحی کردند و صندوق نیز از برجستگی جزئی بهره می‌برد. به طور کلی طراحی سایپا آریا همانند شاهین تهاجمی و جذاب به نظر می‌رسد، اما تغییرات جدید باعث شده تا طراحی سایپا آریا نسبت به شاهین و سایر خودروهای داخلی در سطح بالاتری قرار داشته باشد.

سایپا قصد دارد برای این کراس اوور ایرانی موتورها و گیربکس‌های مختلفی را در نظر بگیرد. این خودروساز در قدم اول سایپا آریا را با موتور 1.5 لیتری توربو و با قدرت 110 اسب بخار به بازار عرضه خواهد کرد که یک گیربکس 5 سرعت دستی وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد، اما پس از آن همانند شاهین این کراس اوور ایرانی نیز با گیربکس 6 سرعت DEA روانه بازار خواهد شد.

همچنین نسخه کامل‌تر شاهین و سایپا آریا در آینده به موتورهای 3 سیلندر 1 لیتری توربو تیوان مجهز خواهند شد که می‌تواند قدرتی برابر با 143 اسب بخار و گشتاور 222 نیوتن‌متر را به تولید برساند. این پیشرانه به ازای هر 100 کیلومتر مصرف سوخت 5 لیتری را به همراه خواهد داشت.

طبق اعلام مدیران شرکت سایپا، کراس اوور ایرانی آریا از امکاناتی چون رهیاب ماهواره‌ای، دوربین و سنسور پارک عقب، بلوتوث، نمایشگر لمسی، سامانه GSI، سنسور باد تایر، تهویه اتوماتیک، تریم داخلی چرم مصنوعی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، فرمان کمکی برقی، استارت دکمه‌ای، دی لایت، سنسور نور و سانروف بهره می‌برد.

البته سایپا برای مدل اتوماتیک این کراس اوور نیز آپشن‌های ویژه‌ای چون رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی، کروز کنترل و شیشه‌های دودی با سطح UV جدید را نیز در نظر گرفته است. علاوه بر این، سایپا قصد دارد موارد دیگری چون صندلی‌های برقی جلو، اضافه شدن کیسه‌های هوای جانبی، استفاده از الگوی جدید صندلی‌ها، تزئینات کابین جدید و ترکیب رنگ متفاوت نسبت به نسخه دنده‌ای (آریا R) را نیز برای نسخه اتوماتیک این خودرو ارائه کند.

گفتنی است شرکت سایپا تاکنون 30 دستگاه از سایپا آریا را به تولید رسانده و اعلام کرده خط تولید این کراس اوور می‌تواند در سال 20 هزار دستگاه را به تولید برساند. این کراس اوور ایرانی در زمستان سال 1400 معرفی خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. اسکول کردین مردم رو باز کدوم خر رو پالانش رو عوض کردین قیمت خدا تومان به مردم بیچاره بندازین خدا لعنتتون کند. کجای دنیا آنقدر پول برای یک ماشین بی کیفیت میدن . برین بمیرید

    • من هم شاهین خریدم.نمیدونم چطور میتونن اینقدر گستاخ باشن.
      مگه موتور پراید چی داره که روی شاهین میندازن، حالا بعد از این همه مشکلات می خوان توی کلاس اور پیاده کنن؟!!!
      خجالت آوره