پردازنده پرچمدار اسنپدراگون

6 ویژگی بزرگ که پردازنده پرچمدار اسنپدراگون به گوشی های اندرویدی می‌آورد

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 قدرت پردازشی بسیاری از گوشی‌های پرچمدار 2022 را تامین خواهد کرد؛ اما پردازنده پرچمدار اسنپدراگون چه ویژگی‌های بزرگی را به گوشی‌ های اندرویدی می‌آورد؟

پردازنده پرچمدار کوالکام برای سال 2022 یا همان اسنپدراگون 8 نسل 1 به تازگی معرفی شده است و اگر قصد دارید که در سال آينده یک گوشی پریمیوم اندرویدی را خریداری کنید، به احتمال زیاد این چیپست را در دل دستگاه خود خواهید یافت.

کوالکام در عنگام معرفی، از توانایی‌های تراشه جدید خود صحبت کرد و ما نیز قصد نداریم که مجدد آنها را تکرار کنیم. در این مطلب می‌خواهیم به ۶ تغییر بزرگ که Snapdragon 8 Gen 1 می‌تواند در گوشی شما ایجاد کند، اشاره کنیم. احتمالا در گوشی‌هایی همچون سامسونگ گلکسی S22، وان پلاس 10، شیائومی 12 و … نیز شاهد بهره‌گیری از این موارد باشیم.

6 تغییر اساسی پردازنده پرچمدار اسنپدراگون در گوشی‌های اندرویدی

دوربین همیشه روشن

پردازنده پرچمدار اسنپدراگون

بیایید از بزرگترین تغییر شروع کنیم. چیپست جدید به دوربین شما اجازه می‌دهد که همیشه فعال باقی بماند. البته نگران نباشید، گوشی مرتب عکس سلفی نخواهد گرفت و به طور کلی می‌توان گفت که این ویژگی با هدف تصویر برداری توسعه نیافته است. پس به چه کار می‌آيد؟

بدین ترتیب توسعه دهندگان می‌توانند ویژگی‌هایی را با محوریت استفاده از دوربین گوشی توسعه دهند که در آنها هیچ نیازی به دست زدن به دستگاه نباشد. به عنوان مثال کوالکام گفت که کاربر می‌تواند بدون دست زدن به گوشی، قفل دستگاه را باز کند. تصور کنید که در حال آشپزی هستید و دستانتان هم کثیف شده‌اند. در اینجاست این ویژگی برای باز کردن گوشی بدون دست زدن به آن به کار می‌آيد.

البته برخی از کاربران به مشکلات امنیتی پیرامون ویژگی جدید پردازنده پرچمدار اسنپدراگون اشاره کرده‌ بودند و ما نیز در گجت نیوز آنها را به صورت کامل پوشش دادیم؛ اما کوالکام تاکید دارد که این فناوری را به صورتی ایمن پیاده خواهد کرد و هیچکس نمی‌تواند به داده‌های دوربین‌های گوشی شما دسترسی پیدا کند.

بهبودهای بسیار بسیار زیاد در دوربین

پردازنده پرچمدار اسنپدراگون

به جز ویژگی دوربین همیشه روشن، بهبود‌های فراوان دیگری نیز با پردازنده پرچمدار اسنپدراگون به دوربین گوشی‌های هوشمند اضافه خواهد شد که از میان آنها می‌توان به پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) ۱۸ بیت، بهبود تصویر برداری در شب، بهبود تصاویر عریض، فناوری تشخیص چهره قوی‌تر و ضبط ویدیوهای 8K HDR اشاره کرد.

درست است که رسانه‌ها تمرکز خود را روی ویژگی دوربین همیشه روشن گذاشته‌اند؛ اما در واقع تغییرات کوچک اشاره شده بالا نیز نسبتا مهم هستند و می‌توانند روی تجربه استفاده از دوربین تاثیر مثبت بگذارند. شاید با خودتان بگویید که دوربین‌ گوشی‌های هوشمند در حال حاضر نیز عملکرد بسیار خوبی دارند؛ اما در هر حال همیشه جا برای پیشرفت هست.

حذف صدای پس‌زمینه در تماس‌ها

پردازنده پرچمدار اسنپدراگون / حذف صدای پس زمینه در تماس

فناوری Voice Suite کوالکام در سال 2021 بهبود پیدا کرد و هدف آن نیز حذف صداهای پس زمینه در هنگام ضبط آنها است. به عنوان مثال، وقتی در حال انجام تماس تصویری هستید، فناوری جدید پردازنده پرچمدار اسنپدراگون از هوش مصنوعی استفاده می‌کند و تلاش می‌کند صداهای محیطی همچون آژیر و صدای تایپ را حذف کند.

کوالکام دموی این فناوری را منتشر کرد و باید بگوییم که در فیلم منتشر شده عملکردی بی‌نظیر داشت. البته این فناوری در یک دستگاه آزمایشی استفاده شده بود و مشتاقانه منتظریم که آن را در یکی از گوشی‌های سال 2022 دیده و بررسی کنیم.

اگر فناوری جدید واقعا بتواند همانطور که تبلیغات نشان داده شده، عمل کند؛ تغییر بزرگی را در نحوه ضبط تماس‌ها و کیفیت آنها شاهد خواهیم بود.

سرعت اینترنت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه

پردازنده پرچمدار اسنپدراگون

این مورد برای همه کاربران کاربردی نیست؛ اما اگر یک اتصال 5G باورنکردنی دارید، حالا می‌توانید به سرعت‌های بالاتری دست پیدا کنید.

پردازنده پرچمدار سال گذشته کوالکام یعنی اسنپدراگون 888 به سرعت ۷.۵ گیگابیت بر ثانیه محدود شده بود که البته سرعت فوق‌العاده بالایی است و رسیدن به آن در حالت عادی ممکن نیست؛ اما در هر حال خوب است بدانیم که یک گوشی پرچمدار 2022 در آينده چه کارهایی می‌تواند بکند.

ویدیو بوکه در اندروید

پردازنده پرچمدار اسنپدراگون

افکت بوکه یعنی شما بتوانید پس زمینه سوژه را تار کنید. البته پیشتر این ویژگی را در حالت پرتره گوشی‌های اندرویدی دیده بودیم؛‌ اما در هنگام ضبط ویدیو چنین چیزی ممکن نبود.

اپل نیز در هنگام معرفی سری آیفون 13 به قابلیت مشابهی با نام حالت سینمایی اشاره کرد و حالا پردازنده پرچمدار اسنپدراگون می‌خواهد این قابلیت را به دنیای اندروید بیاورد.

البته هنوز مطمئن نیستیم که کدام یک از سازندگان گوشی‌های اندرویدی این ویژگی‌ را به گوشی‌های خود اضافه خواهند کرد اما این احتمال وجود دارد که اکثر برند‌ها به استقبال آن برند. در این حالت می‌توان با کیفیت 4K فیلمبرداری کرد.

سرعت بیشتر نسبت به نسل‌های قبل

پردازنده پرچمدار اسنپدراگون / بازی GTA

همانطور که انتظار می‌رفت، پردازنده پرچمدار اسنپدراگون 8 نسل 1 سریع‌ترین تراشه موبایلی کوالکام است که یعنی گوشی شما می‌تواند برنامه‌ها را سریع‌تر اجرا کند و در اجرای باز‌ها و سایر امور نیز هیچ مشکلی نخواهد داشت.

به گفته کوالکام، CPU این تراشه می‌تواند تا ۲۰ درصد سریع‌تر از اسنپدراگون 888 باشد و از نظر مصرف انرژی نیز تا ۳۰ درصد بهینه‌تر شده است. GPU این تراشه نیز تا ۳۰ درصد سریع‌تر است که یعنی بازی‌ها سریع‌تر لود خواهند شود و نسبت به گذشته بهتر به نظر می‌آيند.

تا تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 را در گوشی‌های جدید نبینیم، نمی‌توانیم در مورد عملکرد آن به درستی قضاوت کنیم و البته این به سخت افزاری که تولیدکنندگان گوشی در کنار آن استفاده می‌کنند نیز بستگی دارد؛ اما به نظر می‌رسد که پردازنده پرچمدار اسنپدراگون زمینه‌ساز تغییرات بزرگی در گوشی‌های هوشمند ۲۰۲۲ خواهد شد.