QD-OLED - 1

با QD-OLED آشنا شوید، فناوری که تلویزیون ها را متحول خواهد کرد

فناوری QD-OlED شرکت سامسونگ به نظر می‌رسد دنیای تلویزیون‌های مدرن را دگرگون خواهد کرد. در ادامه بیشتر با این فناوری نمایشگر آشنا شوید.

تعداد زیادی فناوری پنل در تلویزیون‌های پریمیوم مدرن همانند اولد، QLED و میکرو ال ای دی موجود بوده و هم اکنون  شرایط با تلویزیون‌های QD-OLED پیچیده‌تر خواهد شد. البته معمولا شرکت سامسونگ از پنل‌های جدید با عنوان QD Display یاد می‌کند، اما سایر شرکت‌ها آن را QD-OLED می‌نامند. در سال جاری میلادی تولیدات فوق‌العاده‌ای از کلیه شرکت‌های فعال با فناوری‌های موجود شاهد بودیم، اما بد نیست قابلیت و ویژگی‌های QD-OLED را هم مورد بررسی قرار دهیم.

QD-OLED چیست؟

به زبان ساده می‌توان گفت QD-OLED از عناصر مهم فناوری OLED استفاده می‌کند و آن را با پنل‌های کوانتوم دات (Quantum Dot) ترکیب کرده تا بهترین‌های هر دو تکنولوژی را ارائه دهد. در حقیقت مهم‌ترین هدف این است که بیشترین روشنایی با نور کم یا بدون سیاهی عمیق و رنگ‌های زنده ارائه شود.

این فناوری توسط شرکت سامسونگ که در طول تاریخ از فناوری‌های اولد به سود نمایشگرهای QLED انتقاد کرده است، توسعه پیدا کرد؛ البته با توجه به این که شرکت ال جی به عنوان مهم‌ترین رقیب سامسونگ، تنها تامین‌کننده پنل‌های بزرگ اولد بازار تلویزیون در جهان است، مسئله پیچیده‌ای به حساب نمی‌آید.

پنل‌های اولد عمیق‌ترین رنگ‌های سیاه را تولید می‌کنند و علت آن هم توانایی خاموش شدن جداگانه پیکسل‌ها است. توجه داشته باشید این حالت برخلاف پنل‌های سنتی LCD بوده که با تابش نور پس زمینه از طریق لایه‌ای از پیکسل‌ها در قسمت بالا عمل می‌کنند. نکته منفی این است که آن‌ها نمی‌توانند به همان اندازه از روشنایی سایر پنل‌ها دست پیدا کنند.

پنل‌های QLED از دقت رنگ بالایی برخوردار هستند و می‌توانند بهترین انتخاب برای محتوای HDR به حساب آیند. آن‌ها می‌توانند در مقایسه با پنل‌های اولد، روشنایی بیشتری ارائه کنند، اما توانایی دستیابی به رنگ سیاه عمیق را ندارند و همین مسئله می‌تواند موجب کاهش کنتراست شود.

QD-OLED - 2

عملکرد QD-OLED چگونه است؟

یک پنل اولد در نمایشگرهای QD-OLED به عنوان نور پس زمینه استفاده می‌شود و نور آبی را از طریق نقاط کوانتومی قرمز و سبز ساطع خواهد کرد. در ادامه نقاط کوانتومی هر پیکسل اولد را به سه زیر پیکسل قرمز، سبز و آبی تقسیم می‌کند. این موارد را می‌توان به منظور ایجاد نور سفید خالص ترکیب کرد یا در سایر ترکیب‌ها با هدف دستیابی به میلیون‌ها رنگ مورد استفاده قرار داد.

برخلاف فیلترهای سنتی LCD، انرژی نوری هنگام تبدیل رنگ از طریق نقاط کوانتومی از بین نخواهد رفت؛ این بدان معنا است که QD-OLED باید بتواند روشن‌تر از اولدهای فعلی ظاهر شود و در عین‌حال، سطح سیاه را هم حفظ کند.

شرکت سامسونگ اظهار داشته است که تلویزیون‌های 4K QD-OLED در حدود 8.3 میلیون منبع نوری قابل کنترل جداگانه خواهند داشت که نسبت کنتراست 1000000:1 و در نتیجه عملکرد بهتر HDR را امکان‌پذیر خواهد کرد. غول تکنولوژی کره جنوبی بر این باور است که QD-OLED یکی از گسترده‌ترین حالت‌های موجود در نمایش رنگ را در میان نمایشگرهای برتر فعلی ارائه می‌کند. همچنین انتظار دارد حجم رنگ بالای 80 درصد با محدوده روشنایی میان 0.0005 نیت سیاه و حداکثر 1000 نیت سفید باشد.

QD-OLED - 3

زمان خرید تلویزیون‌های QD-OLED

با این که هنوز نمی‌توان این موضوع را با قاطعیت گفت، اما انتظار می‌رود نخستین نمایشگر QD-OLED سامسونگ در CES 2022 که در ماه ژانویه برگزار می‌شود، رونمایی شود. شایعات منتشرشده نشان می‌دهند که این پنل‌ها در حال تولید هستند و امکان دارد محصولات مجهز به آن در نیمه نخست سال 2022 در اختیار فروشندگان قرار گیرد. همچنین شایعه شده است که سونی قصد دارد مدل‌های QD-OLED خود را در سال 2022 عرضه کند.

قیمت تلویزیون‌های QD-OLED

هنوز نمی‌توان پیرامون قیمت این نمایشگرها اظهار نظر کرد، اما با توجه به تجربه ادغام فناوری اولد، می‌توان گفت قیمت‌های بالا برای آن‌ها نباید دور از ذهن باشد. برخی شایعات نشان می‌دهند که سامسونگ QD-OLED در ابتدا با سایزهای 55 و 65 اینچ عرضه می‌شوند و در ادامه شاهد سایزهای 70 اینچ هم خواهیم بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*