10 فیلم برتر کریستوفر نولان که حتما باید تماشا کنیم؛ از شوالیه تاریکی تا میان ستاره ای

یکی از پرطرفداران‌ترین کارگردانان حال و حاضر سینما کریستوفر نولان بریتانیایی است. در این مطلب قصد داریم 10 فیلم برتر کریستوفر نولان را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

تمام بازیگران هنگامی که در مصاحبه‌شان در مورد کریستوفر نولان سوال پرسیده می‌شد، همگی یک پاسخ مشترک داشتند؛ اینکه وی حتی یک لحظه سر صحنه فیلمبرداری نشسته نیست. وی کت و شلوار به تن سر صحنه فیلم‌برداری می‌آید، همیشه تاکیدش بر روی جلوه واقعی به جای استفاده از تکنولوژی CGI بوده و می‌خواهد که فیلم‌هایش نه تنها از نظر بصری، بلکه از نظر ذهنی نیز شگفت‌انگیز باشند. از بسیاری جهات، نبوغ نولان و اخلاق کاری پر زحمت او باعث شد تا فیلم‌های وی همیشه یک اثر موقق چه از نظر تجاری و چه از نظر دیدگاه منتقدین باشد.

فیلم‌های نولان چه بخواهند مانند تلقین (Inception) مبتنی بر خواب و رویا باشند یا چه بخواهند مانند شوالیه تاریکی (The Dark Knight) پیام‌آور هرج و مرج و آشفتگی باشند، همیشه یک بلاک‌باستر پرفروش هستند که در میان مخاطبان از محبوبیت بالایی برخوردار می‌شوند و ذهنشان باقی خواهد ماند. اگر بخواهیم نولان را از نظر تعداد فیلم با دیگر کارگردانان برجسته تاریخ سینما همچون مارتین اسکورسیزی، استیون اسپیلبرگ، ریلدی اسکات، کلینت ایستوود و … مقایسه کنیم، رقابت نزدیکی نخواهد داشت.

با اینکه تعداد فیلم‌هایش نسبت به این افراد کمتر بوده، اما کیفیت فیلم‌هایش زبانزد و خاص و عام بوده و به نوعی کیمیت را فدای کیفیت کرده است. در این مطلب برای تجلیل از منحصر به فرد بودن نولان و اعتباری که وی به سینما بخشیده، قصد داریم 10 فیلم برتر کریستوفر نولان که حتما باید تماشا کنیم را معرفی کنیم. با گجت نیوز همراه باشید.

۱۰ فیلم از کریستوفر نولان که باید دید

10. بی خوابی (Insomnia)

Insomnia

فیلم بی خوابی که بازسازی فیلمی نروژی با همین نام محصول سال 1997 است، این فیلم روایت کننده داستان یک کارآگاه فاسد و بی خواب بوده که سعی دارد پرونده قتل دختری جوان را حل کند در حالی که به دلیل جعل مکرر شواهد مورد تحقیق قرار گرفته است. به‌عنوان تنها فیلم نولان که خودش دستی در نوشتن فیلمنامه آن نداشت، می‌توان شباهت‌هایی را در سبک، اما تفاوت‌هایی فاحش در طرح را با دیگر فیلم‌های نولان مشاهده کرد.

هنرنمایی بازیگران در این فیلم خارق العاده است، اما شامل آن کیفیت جادویی از لحظات شوک‌آور که نولان به آن معروف است را نمی‌شود. از بازیگرانی که در این فیلم هنرنمایی کرده‌اند می‌توان به آل پاچینو، رابین ویلیامز و هیلاری سوانک اشاره کرد. فیلم بی خوابی محصول سال 2002 بوده که از هم لحاظ تجاری و هم از لحاظ دیده منتقدان موفق عمل کرد.

9. بتمن آغاز می‌ کند (Batman Begins)

Batman Begins

اولین فیلم از سه گانه بتمن کریستوفر نولان، شامل تمام آن داستان‌های اولیه موفق بروس وین بود؛ خانواده‌ای ثروتمند که با ضرب گلوله کشته می‌شوند و فرزند خانواده تبدیل به یک شوالیه تاریکی می‌گردد. همانند دیگر فیلم‌های بتمن کریستوفر نولان، فیلم بتمن آغاز می کند نیز شامل دو شخصیت شرور است، مترسک و رأس الغول، که هر دو شخصیت بابت ثروتمندی و اعتماد به نفس در ابر پلیس بودن وین در گاتهام برایش مشکل ایجاد می‌کنند.

بر خلاف دیگر فیلم‌های بتمن نولان، این فیلم بیشتر بر روی دنیای کامیک تکیه کرده است و خیلی شامل عناصر محنصر به فرد فیلم‌های نولان نمی‌شود. کاملاً مشخص است که در این فیلم کارگردان با اولین بلاک باستر خود سر و کار دارد و هنوز نمی‌داند چگونه سبک خود را به طور کامل در فلسفه‌هایی که فیلم بر روی آن استوار است وارد کند.

فیلم بتمن آغاز می‌ کند در سال 2005 تولید گردید و از بازیگرانی که در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان به کریستین بیل، مایکل کین، لیام نیسون، کیتی هلمز، گری الدمن، کیلین مورفی، مورگان فریمن، چارلز ادواردز، اسپنسر وایلدینگ و مارک استرنج اشاره کرد. بتمن آغاز می کند در نهایت با فروش جهانی 374 میلیون دلاری به کار خود در باکس آفیس پایان داد. این فیلم توسط منتقدان تحسین شد و به این نکته اشاره کردند که ترس موضوع اصلی فیلم است و نسبت به فیلم‌های قبلی بتمن فضای تاریک‌تری دارد. این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم‌برداری و سه جایزه بفتا گردید.

8. تنت (Tenet)

Tenet

فیلم تنت آنقدری که همه انتظارش را داشتند باشد نبود و مورد قبول خیلی از طرفداران واقع نگردید؛ اما با این حال، میراث این فیلم به عنوان یک فیلم عملی تخیلی متفاوت تا مدت‌ها باقی خواهد ماند. شخصیت اصلی این داستان که اسمی ندارد، برای پیش‌ گیری از وقوع جنگ جهانی سوم درگیر یک ماجرای پیچیده می‌شود.

این فیلم از نظر پیچیدگی و گنگ بودن داستان و ضعف در شخصیت‌ پردازی مورد انتقاد قرار گرفت، اما در کل با واکنش مثبت منتقدان همراه بود و گروه بازیگری و وجه فنی فیلم ستایش شد. تنت که در زمان شیوع و همه گیری ویروس کرونا و قبل از کنترل این ویروس اکران شده بود 363 میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد و به پنجمین فیلم پرفروش سال 2020 تبدیل شد، اما با توجه به بودجه سنگین 200 میلیون دلاری که داشت، در باکس آفیس یک فیلم شکست خورده محسوب می‌شود. همانطور که اشاره شد مهم‌ترین دلیل شکست فیلم در باکس آفیس، نمایش آن در زمان همه‌ گیری کرونا اعلام گردید.

از بازیگرانی که در فیلم تنت به ایفای نقش پرداختند می‌توان به جان دیوید واشنگتن، الیزابت دبیکی، کنت برانا، رابرت پتینسون و آرون تایلر-جانسون اشاره کرد.

7. شوالیه تاریکی بر می خیزد (The Dark Knight Rises)

The Dark Knight Rises

فیلم شوالیه تاریکی بر می خیزد از همان شروع فیلم باید با دو موضوع بزرگ دست و پنجه نرم می کرد؛ موضوع اول، جوکر وجود نداشته باشد و موضوع دوم جوکر وجود داشته باشد. تلاش برای دوباره تسخیر کردن تأثیر جهانی که جوکر هیث لجر بر جامعه داشت، غیرممکن نبود؛ این یک ماموریت انتحاری بود.

برای اینکه این سه گانه پایان موفقی داشته باشد، قرار دادن بتمن و کت وومن در برابر بین و یک شخصیت شرور ناشناس دیگر، موفقیتی مانند فرود آمدن روی ماه را در پی داشت. با این حالف این فیلم نتوانست مانند شوالیه تاریکی مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد و همچون فیلم بتمن آغاز می کند، زیر سایه فیلم شوالیه تاریکی قرار گرفت.

بعد از انتشار فیلم، بازخوردهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت شد و همچنین بیش از 1.081 میلیارد دلار در باکس آفیس فروخت که آن را تبدیل به بیست و نهمین فیلم پرفروش تاریخ، سومین فیلم پرفروش سال 2012 و یازدهمین فیلم پرفروش ابر قهرمانی در تاریخ کرد. از بازیگرانی که در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند می‌توان به کریستین بیل، مایکل کینف گری الدمن، ان هتوی، تام هاردی، ماریون کوتیار، جوزف گوردون لویت، مورگان فریمن، تره‌ور وایت، مارک کیلین، و ویل اِستِـس اشاره کرد.

6. یادگاری (Memento)

Memento

یادگاری را می‌توان یک تنت قبل از ساخت تنت دانست! این فیلم در مورد مردی به نام لئونارد شلبی است بر اثر یک اتفاق، حافظه کوتاه مدت خود را از دست می‌دهد و با کمک یادداشت‌ها، خالکوبی‌ها و عکس‌هایش سعی می‌کند کسی که همسرش را کشته پیدا کند و انتقام بگیرد. در نتیجه، مخاطب فقط می‌تواند دیدگاه شخصیت فیلم در جهت‌های ناپیوسته را رمزگشایی کند، یکی از ابتدای داستان شروع می‌شود و به جلو می‌رود، دیگری در پایان شروع می‌شود و به عقب حرکت می‌کند و دقایق پایانی فیلم نیز این دو نوع روایت‌ها به هم پیوند می‌خورد.

فیلم یادگاری مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و منتقدین ساختار روایت غیرخطی فیلم را ستودند. این فیلم در باکس آفیس هم موفق بود و جوایز و نامزدی‌های بسیاری دریافت کرد، از جمله نامزدی جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیرافتباسی و بهترین تدوین فیلم. از این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های دهه 2000 میلادی یاد می‌شود. گای پیرس، کری-ان ماس و جو پانتولیانو در این فیلم بازی کرده‌اند.

5. تلقین (Inception)

Inception

کریستوفر نولان در سال 2010 با انتشار فیلم جهان را در حیرت قرار داد. این فیلم روایتگر داستان یک دزد حرفه‌ای است که با نفوذ به ضمیر ناخودآگاه افراد، افکار آن‌ها را می‌دزدد. او، که در ایالات متحده تحت پیگرد قانونی است، با پیشنهاد پاک شدن سابقه‌اش در ازای یک کار که غیرممکن به نظر می‌رسد، روبه‌رو می‌شود؛ آن کار هم تلقین یک ایده به ضمیر ناخودآگاه یک شخص است.

به گفته کریستوفر نولان، نگارش فیلمنامه این فیلم ده سال توسط وی ده سال زمان برده است. این فیلم بیش از 826 میلیون دلار در جهان فروخت و به چهارمین فیلم پرفروش سال 2010 بدل شد. فیلم تلقین به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های دههٔ 2010 میلادی در نظر گرفته شده‌ است و به‌دلیل فیلمنامه، کارگردانی، موضوعات، سکانس‌های اکشن، جلوه‌های بصری، موسیقی و نقش‌ آفرینی گروه بازیگران مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

این فیلم چهار جایزه اسکار در دسته‌ بندی بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین صدا، بهترین صداگذاری و بهترین جلوه‌های تصویری کسب کرد و در دسته‌ بندی بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی، طراحی صحنه و بهترین موسیقی فیلم نیز نامزد شده بود. لئوناردو دیکاپریو، کن واتانابه، جوزف گوردون لویت، ماریون کوتیار، الیوت پیج، تام هاردی، دیلیپ رائو، کیلین مورفی، تام برنگر و مایکل کین از گروه بازیگران فیلم هستند.

4. حیثیت (The Prestige)

The Prestige

فیلم‌های نولان تا انتهایشان داری پیچ و تاب بسیاری هستند، اما این مورد در فیلم حیثیت انگشت شمار است. داستان این فیلم در مورد دو شعبده‌باز رقیب در اواخر قرن نوزده میلادی در لندن است. این دو در رقابت برای به دست آوردن شعبده‌های جدید دست به کارهایی می‌زنند که نتایج غم‌ انگیزی به بار می‌آورد.

بدون شک فیلم حیثیت یکی از بهترین آثار کریستوفر نولان است. این فیلم در سال 2006 اکران گردید و با واکنش مثبت منتقدان روبه‌رو شد و در باکس آفیس هم به موفقیت رسید. حیثیت در دو بخش بهترین فیلمبرداری و بهترین طراحی صحنه در جوایز اسکار نامزد دریافت جایزه شد.

از بازیگرانی که در این فیلم هنرنمایی کرده‌اند می‌توان هیو جکمن، کریستین بیل، اسکارلت جوهانسون، مایکل کین، دیوید بویی، پیپر پرابو، اندی سرکیس و ربکا هال اشاره کرد.

3. دانکرک (Dunkirk)

Dunkirk

فیلم دانکرک در سال 2017 به همراه فیلم تاریک‌ترین لحظات (Darkest Hour) که هر دو در مورد استراتژی‌های جنگی بریتانیا است نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم اسکار ده بودند. می‌توان گفت که دانکرک از تمام عناصر یک فیلم خوب بهره برده است. داستان این فیلم در مورد تخلیه نیروهای بریتانیا، فرانسه و بلژیک از شهر دانکرک در فرانسه است. در جریان این عملیات تاریخی، بیش از هشتصد قایق غیرنظامی جان دست‌کم 335 هزار سرباز انگلیسی و فرانسوی را که در محاصره ارتش آلمان‌ها گرفتار شده بودند، نجات دادند.

این فیلم در مراسم اسکار در هشت رشته نامزد دریافت جایزه بود که در نهایت موفق شد سه جایزه بهترین تدوین صدا، بهترین تدوین و بهترین میکس صدا را به خود اختصاص دهد. دانکرک با با مدت زمان ۱۰۶ دقیقه کوتاه‌ترین فیلم کریستوفر نولان محسوب می‌شود.

تعریف اغلب منتقدان پیرامون موسیقی هانس زیمر و فیلمبرداری و قدرت کارگردانی کریستوفر نولان بود. بعضی از منتقدان و طرفداران از فیلم دانکرک به عنوان بهترین فیلم جنگی تاریخ سینما یاد می‌کنند.

کریستوفر نولان در این فیلم نیز ار برخی بازیگران مورد علاقه‌اش استفاده کرد. از بازیگرانی که در این هنرنمایی کرده‌اند می‌توان به فیون وایتهد، تام گلین-کارنی، جک لودن، هری استایلز، آنورین برنارد، جیمز دارسی، بری کیوگن، کنت برانا، کیلین مورفی، مارک رایلنس و تام هاردی اشاره کرد.

2. میان ستاره ای (Interstellar)

Interstellar

فیلم میان ستاره ای را تنها نمی‌توان در لیست بهترین فیلم‌های کریستوفر نولان جا داد؛ این فیلم برای خیلی از مخاطبان فراتر از فقط تنها یک فیلم است و می‌توان از آن به عنوان یکی از برترین آثار تاریخ سینمای جهان نیز یاد کرد. با اینکه، این روزها ژانر علمی تخیلی به یکی از پرطرفدارن ژانرها فیلم و سریال تبدیل شده است، باز هم افرادی وجود دارند که علاقه‌ای به این ژانر ندارند؛ حتی آن افراد هم فیلم میان ستاره ای یک شاهکار خطاب می‌کنند.

داستان این فیلم در آینده‌ای نزدیک اتفاق میفتد، جایی که دیگر امیدی به زندگی در سیاره زمین باقی نمانده است. یک خلبانی که اکنون تبدیل به کشاورز شده باید برای ناسا به آسمان بازگردد؛ ماموریت این است که از طریق کرم چاله‌ها به کهکشان دیگری سفر کنند تا سیاره قابل سکونتی بیابند.

موزیک این فیلم که توسط هانس زیمر تنظیم شده یک شاهکار هنری است، متیو مک‌کانهی عملکردی حتی بهتر از عملکردش در فیلم باشگاه خریداران دالاس (Dallas Buyers Club) که بابتش موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد اسکار شد دارد، واقعیت‌های علمی که در این فیلم روایت می‌شود مخاطب را به وجد می‌آورد؛ در کل این فیلم تمام عناصری که یک شاهکار باید داشته باشد را دارد. متیو مک‌کانهی، ان هتوی، جسیکا چستین، مایکل کین، مک‌کنزی فوی و مت دیمون در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

1. شوالیه تاریکی (The Dark Knight)

The Dark Knight

از زمان پیدایش بتمن، بحث بر سر این است که وی می‌توانست به عنوان یک شخص سرمایه دار با سرمایه‌ گذاری در جامعه‌اش جلوی جنایت را بگیرد، اما ترجیح داد خودش دست به کار شود با جنایتکارانی که سعی بر ایجاد هرج و مرج و آشوب داشتند برخورد کند.

در حالی که فیلم شوالیه تاریکی بیشتر از یک دهه است که بابت خلق شخصیت جوکر با هنرنمایی هیث لجر مورد تحسین قرار گرفته است، اما چیزی که این جوکر را به یک شرور باورنکردنی و فراموش نشدنی تبدیل می‌کند، فلسفه جدال با نظام سرمایه داری، حرکات غیر قابل پیش بینی یا هنرنمایی بی نظیر بازیگرش نیست، بلکه وجود یک تضاد و سیتز هماهنگ و شخصیت مقابلش یعنی بتمن است.

فیلم شوالیه تاریکی را می‌توان بهترین فیلم نولان و بهترین فیلم ابرقهرمانی تمام دوران دانست. این فیلم موفق شد چندین رکورد باکس آفیس را جا به‌ جا نماید و هم‌ اکنون چهاردهمین فیلم پرفروش ابر قهرمانی تاریخ سینما است. شوالیه تاریکی نامزد دریافت هشت جایزه اسکار شد که از این بین، جایزه بهترین تدوین صدا و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای هیت لجر را دریافت کرد. شش ماه قبل از اکران عمومی فیلم، هیث لجر به علت مسمومیت بر اثر استفاده از چند دارو با هم درگذشت. این رویداد باعث بیشتر شدن توجه رسانه‌ها به این فیلم شد.

این فیلم در سال 2008 اکران شد و از بازیگرانی که در این فیلم هنرنمایی کرده‌اند می‌توان به کریستین بیل، مایکل کین، هیث لجر، گری اولدمن، آرون اکهارت، مگی جیلنهال، مورگان فریمن و وینسنت ریوتا اشاره کرد.

نظر شما چیست؟

به پایان این لیست جذاب رسیدیم. نظر شما در مورد این لیست چیست؟ آیا به نظر شما می‌توان در این لیست جا به جایی اعمال کرد؟ کدام یک از فیلم‌ها می‌توانستند در جایگاه بهتری قرار بگیرند یا کدام یک از فیلم‌ها لایق آن جایگاه که قرار گرفتند نبودند؟ شما می‌توانید نظرات خودتان را در بخش دیدگاه با وب سایت گجت نیوز به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اینسپشن(تلقین)با اختلاف بهترین فیلم نولانه