بازی های استراتژی رایگان

بهترین بازی های استراتژی رایگان که باید تجربه کنید

در این مقاله به معرفی بهترین بازی های استراتژی رایگان پرداخته‌ایم که بدون هیچ هزینه‌ای، می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید و برای ساعت‌ها سرگرم شوید.

از «ایو آنلاین» و «سیاره جنگ» تا «دوتا 2»، در ادامه می‌توانید با تعدادی از بهترین بازی های استراتژی رایگان آشنایی پیدا کنید.

استراتژی یکی از قدیمی‌ترین ژانرهای صنعت بازی است. این ژانر که در اواخر دهه‌ی 80 میلادی متولد شد اما با ظهور بازی‌هایی همچون وارکرفت، استارکرفت و وضعیت قرمز (Red Alert) در کانون توجه قرار گرفت.

بهترین بازی های استراتژی رایگان

در عصر مدرن، این ژانر به اوج تکامل رسیده است و برخلاف گذشته، بازی‌دوستان تازه‌‌ وارد هم می‌توانند از آن‌ها لذت ببرید. اما این بدین معنا نیست که با آثار سطحی و تاریخ مصرف گذشته‌ای روبرو هستیم، این عناوین می‌توانند پیچیده باشند و مهارت‌های شما را به چالش بکشند.

در گذشته، بازی‌های رایگان (فری تو پلی) معمولا از نظر کیفی با عناوین پرمیوم قابل مقایسه نبودند اما در سال‌های اخیر شرایط عوض شده است و این آثار، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. در فهرست بهترین بازی های استراتژی رایگان به معرفی عناوینی پرداخته‌ایم که شما را به خوبی سرگرم می‌کنند و نیازی نیست که آن‌ها را خریداری کنید. همه‌ی این بازی‌ها برای رایانه‌های شخصی و پلتفرم استیم در دسترس هستند و از بخش خرید درون برنامه‌ای نیز بهره می‌برد.

بازی Shadowverse CCG

بازی های استراتژی رایگان

«شدوورس» برپایه‌ی همان فرمول‌های آشنای بازی‌های استراتژی کارتی ساخته شده است اما نوآوری‌هایی که دارد، باعث شده تا به یک تجربه‌ی درخشان تبدیل شود. اگر به بازی‌های کارتی علاقه‌مند هستید، شدوورس یکی از بهترین‌های بازار است.

در این اثر، هر دسته کارت، دارای سبک بازی اختصاصی خودش است؛ بنابراین برای حرفه‌ای شدن، باید مدت زمان زیادی را صرف آزمودن کارت‌های مختلف کنید و جزئیات زیادی را یاد بگیرید.

این بازی با الهام از آثار انیمه‌ای ساخته شده و از نظر گرافیکی و جلوه‌های بصری، یکی از بهترین بازی های استراتژی کارتی آنلاین به حساب می‌آید. با اینکه این نوع عناوین معمولا به شکلی طراحی می‌شوند که برای سازندگان درآمدزا باشند اما بازی Shadowverse به گونه‌ای عرضه شده که اگر مایل باشید، می‌توانید بخش‌های پولی را به طور کلی کنار بگذارید و تنها به سیستم جوایز بازی تکیه کنید (البته در این صورت، باید زمان بیشتری برای آن بگذارید).

بازی Game of Thrones Winter is Coming

بازی های استراتژی رایگان

براساس سریال بازی تاج و تخت، تاکنون چندین بازی ساخته شده که هیچکدام از آن‌ها فوق‌العاده نبوده‌اند اما نسخه‌ی «زمستان در راه است» حداقل رایگان عرضه شده و حتی اگر از آن ناراضی باشید، چیزی را از دست نداده‌اید. این بازی که سبک و سیاق عناوینی همچون تمدن (Civilization) را دارد، به شما اجازه می‌دهد تا کنترل و مدیریت هفت پادشاهی را در دست بگیرید.

بازی به تدریج جذاب‌تر می‌شود، خصوصا از زمانی که قدرتمند می‌شوید و در ارتش خود، می‌توانید از اژدهایان استفاده کنید. بازی Winter is Coming از نظر داستانی، به رویدادهای سریال گیم آو ترونز می‌پردازد و شاید لذت بخش باشد که در نقش دنریس تارگرین یا تیریون لنیستر قرار بگیرید.

بازی GWENT: The Witcher Card Game

بازی های استراتژی رایگان

یک بازی استراتژی کارتی دیگر که حتی اگر از نوع عناوین دوری می‌کنید، توصیه ما این است که حداقل یک بار آن‌ را امتحان کنید. «گوئنت»، نسخه‌ی فرعی یکی از بهترین عناوین نقش آفرینی دو دهه اخیر است، یعنی ویچر و خوشبختانه نه تنها طرفداران این مجموعه بلکه هر نوع مخاطبی را می‌تواند راضی کند.

اگر بازی ویچر 3 را انجام داده‌اید، احتمالا با مینی گیم Gwent آشنا هستید. این نسخه‌ی مستقل، مکانیک‌های آن مینی‌گیم را اندکی تغییر داده اما از نظر گیم‌پلی تقریبا مشابه است. اگر از آن بازی کوچک لذت بردید، می‌توانید ساعت‌ها برای نسخه‌ی کاملش وقت صرف کنید.

از آنجایی که با یک بازی رایگان روبرو هستیم، بدیهی است که دارای بخش خرید درون‌برنامه‌ای باشد اما این مسئله باعث نشده تا اثر تحت شعاع قرار بگیرد و لزومی ندارد که حتما برای آن هزینه کنید. این بازی محبوب دارای یک بخش داستانی مستقل به نام ترون برکر (Thronebreaker: The Witcher Tales) هم هست که رایگان نیست اما تجربه‌ی متفاوتی از این مجموعه ارائه می‌دهد.

بازی EVE Online

اگر بازی‌دوست هستید، قطعا نام این عنوان را شنیده‌اید. «ایو آنلاین» در سال 2003 منتشر شد و با گذشت 18 سال، نه تنها نشانه‌ای از کاهش کیفیت در آن دیده نمی‌شود بلکه با تشکر از تلاش‌های سازندگان و آپدیت‌های متعددِ محتوایی و گرافیکی، هر سال بهتر می‌شود. در این بازی وسیع فضایی، می‌توانید میان سیارات و کهکشان‌ها سفر کرده و کارهای مختلفی را انجام دهید، از تولید و تجارت منابع تا اکتشاف و مبارزه؛ حتی وارد سیاست و دیپلماسی شوید.

مخاطبان می‌توانند با بازیکنان دیگر به رقابت بپردازند (PvP) و یا با عناصر محیطی (PvE) مبارزه کنند. اگر به آثار فضایی و علمی تخیلی علاقه‌مند هستید، بازی EVE Online هر چه که نیاز دارید را ارائه می‌دهد اما فراموش نکنید اثر به شدت پیچیده‌ای است. در واقع برای یادگیری مکانیک‌های گیم‌پلی آن، باید صدها ساعت زمان صرف کنید.

بازی EVE Online عظمت زیادی دارد و حتی با هزاران ساعت بازی کردن، شاید نتوانید به تمامی بخش‌های آن سفر کنید یا از همه جزئیات آگاه شوید. این اثر رایگان است اما به یاد داشته باشید که برای دسترسی به تمامی ویژگی‌ها باید اشتراک ماهیانه آن را خریداری کنید. همچنین پیشرفت شما آهسته‌تر خواهد بود و برای کسب درآمد یا ارتقای سفینه‌ی فضایی خود، زمان بیشتری صرف کنید.

بازی Yu-Gi-Oh! Duel Links

بازی های استراتژی رایگان

«یو-گی-اوه»، از آن بازی‌های استراتژی کارتی است که مخاطبانش به دو قطب موافق و مخالف تقسیم می‌شوند و حد وسط ندارد: یا عاشقش می‌شوید و یا خیلی زود آن را کنار می‌گذارید.

این بازی در گذشته پرطرفدارتر بود اما حالا بسیاری از طرفداران قدیمی آن را کنار گذاشته‌اند. دلیل اصلی‌ این کاهش مخاطب، آپدیت‌های متوالی شرکت کونامی است که هر بار، مکانیک‌های جدیدی به اثر اضافه می‌کند. ظاهرا وقتی به عناوین استراتژی می‌رسیم، بازیکنان دوست ندارند تغییری در ساختار اثر محبوبشان ایجاد شود.

در هر صورت، بازی رایگان Yu-Gi-Oh! Duel Links با همه‌ی مشکلاتش، اثر قابل قبولی است و خصوصا اگر تازه وارد باشید، احتمالا تا مدتی از انجام این عنوان، هیجان‌‎زده خواهید بود. کسانی که هیچ علاقه‌ای به خرج کردن پول واقعی برای عناوین استراتژی یا کارتی ندارند، احتمالا از این بازی راضی‌تر خواهند بود.

بازی War Planet Online Global Conquest

بازی های استراتژی رایگان

در بخش‌های مقدمه، به وضعیت قرمز اشاره کردیم، یکی از بهترین عناوین سبک استراتژی بی‌درنگ (RTS) و یکی از اولین آثار جنگی رایانه‌های شخصی. در طول این سال‌ها، استودیوهای زیادی تلاش کرده‌اند تا فرمول‌های وضعیت قرمز را به شکل‌های مختلف به کار بگیرند و «سیاره جنگ» در این زمینه، عملکرد بسیار خوبی داشته است.

گیم‌پلی بازی نسبتا ساده است: شما باید یک پایگاه بسازید، با کمترین امکانات پیشرفت کنید، ارتش خود را گسترش دهید و البته دشمن را نابود کنید. در مقابل، دشمن شما نیز در حال انجام کارهای مشابه است و اگر عجله نکنید، ممکن است زودتر از سوی او مورد حمله قرار بگیرید. این بازی ریتم سریعی دارد و هرکسی که تاکتیک‌های بهتری داشته باشد، شانس بالاتری برای پیروزی خواهد داشت. بازی را می‌توانید در مقابل هوش مصنوعی انجام دهید اما اوج هیجان را زمانی تجربه می‌کنید که در بخش رقابتی، مقابل بازیکنان واقعی دیگر قرار بگیرید.

بازی Lords Mobile

بازی های استراتژی رایگان

«لوردز موبایل» از آن بازی‌هایی است که پس از فراگیرشدن کلش آف کلنز ساخته شد تا موفقیت‌های آن را تکرار کند یا حتی بواسطه‌ی محبوبیتش، دیده شود. این بازی که از سری تمدن هم الهام گرفته است، گیم‌پلی کاملا آشنایی دارد و به شما اجازه می‌دهد تا پادشاهی خودتان را خلق کنید و در مبارزات نوبتی (Turn-based) شرکت داشته باشید.

بازی Lords Mobile در کمال سادگی، عمیق است و در مبارزات می‌توانید تاکتیک‌های مختلفی را اتخاذ کنید. همانند‌ سیاره جنگ، اِلمان‌های عناوین نقش‌آفرینی آنلاین گسترده (MMO) نیز در این بازی به چشم می‌خورد و می‌تواند از عوامل تشویق‌کننده‌ی شما باشد تا آن را ادامه دهید و پادشاهی بزرگ‌تری بسازید.

بازی Idle Champions Of The Forgotten Realms

بازی های استراتژی رایگان

بازی‌های متعددی براساس مجموعه‌ی پرطرفدار سیاه‌چال‌ها و اژدهایان (Dungeons & Dragons) ساخته شده که اکثر آن‌ها کیفیت چندان خوبی ندارند اما استودیوی کُدنیم اینترتیمنت (Codename Entertainment) موفق شده تا یک عنوان رایگان درجه یک بسازد که اتفاقا به منبع اصلی وفادار است.

در بازی Idle Champions نقش تعدادی از محبوب‌ترین قهرمانان مجموعه را برعهده می‌گیرد و باید با ‌شرورترین هیولاهای جهان به مبارزه بپردازید. بازی به طور کلی، پیرامون مدیریت این قهرمانان است و از نظر گیم‌پلی شاید در نگاه اول پیچیده به نظر برسد اما آموختن آن چندان زمان شما را نمی‌گیرد. از جلوه‌های بصری روشن و فضای دوستانه‌ی بازی هم نباید عبور کرد.

بازی Eternal Return

بازی های استراتژی رایگان

تلفیق ژانر استراتژی با ژانرهای دیگر، می‌تواند به بازی‌های خلاقانه و متفاوتی ختم شود، اگر نسبت به این مسئله تردید دارید، می‌توانید به بازی «اترنال ریترن» نگاهی داشته باشید. این بازی، ژانرهای مختلف را با یکدیگر ترکیب کرده و نتیجه‌ی نهایی به شکل عجیبی قابل قبول است. در بازی، عناصری از ژانرهای نقش آفرینی، موبا، بقا و استراتژی بی‌درنگ را رویت می‌کنید.

بازیکنان برای بقا، باید به ساخت و ساز بپردازند و منابع خود را به درستی مدیریت کنند. بازی حتی در بعضی از مُدها، تبدیل به عناوین بتل رویال می‌شود و نجات پیدا کردن از مبارزات بی‌رحمانه‌ی آن آسان نیست.

اگر زاویه‌ی دوربین این بازی، ایزومتریک نبود، احتمالا هرگز آن را در ژانر استراتژی طبقه بندی نمی‌کردیم. البته بازی Eternal Return شامل عناصر استراتژی دیگری هم می‌شود. انجام این بازی منحصربه‌فرد را به همه توصیه می‌کنیم، حتی آن‌هایی که از عناوین فری تو پلی دوری می‌کنند.

بازی DOTA 2

بازی های استراتژی رایگان

در ژانر استراتژی و موبا (MOBA)، کمتر اثری به اندازه‌ی «دوتا 2» اعتیادآور است. بازی در نگاه اول شاید سخت به نظر برسد یا حتی با سلیقه شما سازگار نباشد اما کافی است کمی با مکانیک‌های گیم‌پلی آن آشنا شوید تا بفهمید با چه اثر بزرگ و بی‌نظیری روبرو هستید. تلفیق عناصر استراتژی‌های بی‌درنگ (Real-Time) و دفاع از قلعه، در کنار نوآوری‌های مختلف باعث شده تا با یکی از بهترین بازی‌های استراتژی رایگان بازار روبرو باشیم.

در این بازی، مبارزات به صورت تیمی و 5 در برابر 5 انجام می‌شود و به طور خلاصه، هدف شما، نابودی پایگاه اصلی تیم حریف است. هر کدام از بازیکنان، وظیفه‌ی هدایت تنها یک قهرمان را بر عهده دارند که او از قابلیت‌های ویژه‌ای بهره می‌برد. هر شخصیتی را که انتخاب کنید، در روند مسابقه تاثیر می‌گذارد و شرایط را تغییر می‌دهد. بنابراین اهمیت زیادی دارد که کاراکتر خود را به خوبی بشناسید و استفاده از قابلیت‌های او را بلد باشید.

با گذشت نزدیک به هشت سال، نه تنها محبوبیت این بازی کم نشده بلکه با تشکر از به‌روزرسانی‌های متعدد، شاهد اضافه شدن اِلمان‌ها و شخصیت‌های جدیدی به اثر هستیم که تنوع آن را افزایش داده‌اند. بازی Dota 2 یکی از آن آثاری است که باید مدت زمان زیادی صرف کنید تا بتوانید همه چیز را به خوبی یاد بگیرید اما وقتی که در آن بهتر شوید، دیگر نمی‌توانید کنارش بگذارید.

بسیاری از بازی‌دوستان فکر می‌کنند که دیگر برای ورود به دنیای این بازی دیر شده است اما این گونه نیست، شاید در مقابل افراد حرفه‌ای زیادی قرار بگیرید اما به تدریج خودتان هم به بازیکن کارکشته‌ای تبدیل خواهید شد.

کدام یک از عناوین فهرست بهترین بازی های استراتژی رایگان را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.