ترمز ABS

آیا می‌دانید ترمز ABS اولین بار روی کدام خودرو استفاده شد؟

جالب است بدانید مرسدس بنز اولین شرکتی بوده که ترمز ABS را در خودروهای سواری پیاده‌سازی کرده است. در ادامه جزئیات بیشتر را مشاهده کنید.

ترمز ABS که مخفف Anti-Lock Braking System (به معنای سیستم ترمز ضد قفل) است، امروزه به یک قابلیت ایمنی استاندارد در اکثر خودروها تبدیل شده است. این سیستم که با الهام از سیستم‌های ضد لغزش در هواپیماهای جنگنده و مسافربری و لوکوموتیوها طراحی شده بود، اولین بار حدود 45 سال قبل مورد استفاده قرار گرفت.

مرسدس بنز کلاس اس W116 اولین خودروی مجهز به ترمز ABS

حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که ترمز ABS اولین بار در کدام خودرو استفاده شد؟ به گفته دایملر آگ، شرکت مالک مرسدس بنز طی مطلبی در وب‌سایت رسمی خود، نسخه‌ای اولیه از ترمز ای بی اس اولین بار در مرسدس بنز کلاس اس W116 مدل 1978 پیاده‌سازی شد. درحالی که کانسپت چنین ترمزی از 1920 مطرح شده بود، نمونه اولیه آن برای خودروهای سواری سال 1970 توسط «تلدیکس» (Teldix) ساخته شد.

با این حال، 8 سال طول کشید تا مرسدس بنز ترمز ABS را توسعه بدهد، به آزمایش‌ بگذارد و نهایتاً در یک خودروی تولید انبوه به کار بگیرد.

همکاری مرسدس بنز و بوش برای ساخت ترمز ABS

مرسدس بنز اولین نسخه تجاری ترمز ABS را که همراه با شرکت «بوش» (Bosch) ساخته بود، در مرسدس بنز کلاس اس W116 مدل 1978 ارائه داد. اختراع مدارهای مجتمع یا آی‌سی‌ها و ظهور فناوری‌های دیجیتال از 1970 تا 1978، این امکان را برای بوش فراهم کرد تا یک واحد کنترل دیجیتالی را توسعه بدهد که از مجموعه گسترده‌ای از سنسورها برای ضبط داده‌های مختلف بهره می‌برد. این باعث کاهش چشمگیر خطاها در اندازه‌گیری شد و حداکثر امنیت ممکن را با مکانیزم ABS فراهم کرد.

مرسدس بنز کلاس اس W116 اولین خودروی مجهز به ترمز ABS

دایملر-بنز با عرضه مرسدس بنز کلاس اس W116 در 1978، به اولین خودروسازی تبدیل شد که ترمز ABS را به خودروهای سواری آورده است. در آن زمان ABS به‌عنوان یک آپشن با قیمت حدوداً 2,217 مارک آلمان در دسترس قرار داشت اما از سال 1984، این شرکت شروع به ارائه ای بی اس به‌عنوان یک قابلیت استاندارد در تمامی خودروهای مرسدس بنز کرد.

ترمز ABS و سیستم کنترل کشش یا TCS

اگر با کارکرد ترمز ای بی اس آشنا نیستید، باید گفت که این سیستم از لیز خوردن خودرو هنگام ترمز ناگهانی جلوگیری می‌کند. سیستم ABS به‌جای اینکه با یک ترمز ناگهانی خودرو را متوقف کند، به‌صورت تدریجی ترمز را اعمال می‌کند. به همین دلیل خودروهای مجهز به ترمز ABS در مقایسه با خودروهایی که فاقد این سیستم هستند، در مسافت طولانی‌تری متوقف می‌شوند ولی از طرفی دیگر مانع هرگونه لغزش یا تصادف احتمالی خواهند شد.

ترمز ABS

اکثر خودروهای مدرن از سیستم کنترل کشش (Traction Control System یا به اختصار TCS) برخوردارند که البته با عنوان سیستم ضد لغزش (Anti-Slip Regulation یا به اختصار ASR) هم شناخته می‌شود. سیستم تی سی اس به همراه ترمز ABS و سیستم توزیع نیروی ترمز برقی (Electronic Brakeforce Distribution یا به اختصار EBD)، هرگونه چرخش بیش از حد چرخ‌ها در هر سرعتی را صرف نظر اینکه ترمز کنید یا نکنید، تشخیص می‌دهد.

وقتی چرخش بیش از حد یک چرخ تشخیص داده بشود، سیستم برقی خودرو به‌طور مشخص روی چرخی که در حال چرخش بیش از حد است ترمز اعمال می‌کند تا جلوی لغزش یا منحرف شدن خودرو از مسیر را بگیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*