بنچمارک چیپست کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 1

نخستین بنچمارک چیپست کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 1 منتشر شد

تراشه Snapdragon 8 Gen 1 پردازنده پرچمدار شرکت کوالکام برای سال 2022 است. بیایید نگاهی به نخستین بنچمارک چیپست کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 1 بیندازیم.

کوالکام هفته گذشته از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 رونمایی کرد. این تراشه در اکثر گوشی‌های پرچمدار 2022 استفاده خواهد شد. به همین خاطر بد نیست نگاهی به نتایج بنچمارک اسنپدراگون 8 نسل 1 بیندازیم تا ببینیم نسبت به اسنپدراگون 888 و اپل A15 چگونه است.

بنچمارک چیپست کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 1

این بنچمارک‌ها توسط وب‌سایت PC Mag منتشر شده است که در رویداد کوالکام نیز حضور داشته است. در این رویداد کوالکام یک دستگاه آزمایشی را برای نشان دادن قدرت چیپست جدید خود آماده کرده بود که مورد بررسی قرار گرفت. جالب‌ترین نتایج به دست آمده مربوط به بنچمارک گیک بنچ 5 است.

گیک بنچ یک بنچمارک عملکرد CPU بین پلتفرمی است که دو نتیجه نهایی را در قالب امتیاز عملکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای در اختیار کاربر قرار می‌دهد. البته نتایج به دست آمده در هر بار کمی با هم تفاوت داشتند؛ اما چون عملکرد تراشه نسبتا پایدار بود، نتایج یکی از مراحل برای مقایسه انتخاب شدند.

بنچمارک چیپست کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 1

همانطور که مشاهده می‌کنید، اسنپدراگون 8 نسل 1 در مقایسه با اسنپدراگون 888 توانسته چه در تست تک هسته‌ای و چه در تست چند هسته‌ای تا ۱۰ درصد سریع‌تر عمل کند. این در حالی است که کوالکام وعده بهبود ۲۰ درصدی را در عملکرد CPU داده بود.

همچنین تراشه پرچمدار کوالکام نمی‌توانند در عملکرد پردازشی به پای تراشه A15 Bionic اپل برسد. در واقع با مقایسه بیشتر می‌توان متوجه شد که Snapdragon 8 Gen 1 به سختی توانسته تراشه دو سال پیش اپل (A13)‌ را در بخش چند هسته‌ای شکست دهد و در بخش تک هسته‌ای نیز همچنان از آن عقب‌تر است.

کاملا مشخص است که در این برهه زمانی، کوالکام از نظر عملکرد CPU خیلی از اپل عقب‌تر است. البته نمی‌توان انتظار بهبود عملکرد بسیار زیادی را داشت و همین پیشرفت ۱۰ درصدی نیز در کنار ویژگی‌های جدیدی که قرار است با اسنپدراگون 8 نسل 1 همراه شوند، پاسخگوی نیاز اکثر کاربران خواهند بود.

بنچمارک چیپست کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 1

این را نیز نباید فراموش کرد که نتایج بنچمارک به دست آمده از تراشه کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 1 بر روی یک دستگاه آزمایشی بوده است و ممکن است در گوشی‌های پرچمدار متفاوت باشد. البته خود کوالکام نیز گفته بود که تراشه جدید آنها برای عملکرد‌های انفجاری که در بنچمارک‌ها اندازه‌گیری می‌شوند، طراحی نشده بلکه بیشتر برای عملکرد پایدار بهینه شده است.

اگرچه اسنپدراگون 8 نسل 1 در تست CPU عملکرد چشمگیری از خود نشان نداد، ولی در تست GPU به خوبی درخشید که یعنی برای علاقه‌مندان به بازی با گوشی ایده‌آل است. در تست GFXBench 5 Aztec Ruins، تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 توانست نتیجه ۴۵ فریم بر ثانیه را ثبت کند که نسبت به آيفون 13 پرو مکس با ۳۶ فریم بر ثانیه بیشتر است.

سایر گوشی‌ها نیز با اختلاف زیادی در این بخش عقب هستند. به عنوان مثال گلکسی اس 21 اولترا توانسته‌ بود تنها به رکورد ۱۹ فریم بر ثانیه برسد که یعنی عملکرد تراشه جدید کوالکام در بخش گرافیک بیش از دو برابر بهتر است.