محصولات ایران خودرو

اختلاف قیمت کارخانه و بازار محصولات ایران خودرو چقدر است (18 آذر 1400)

بعد از افزایش قیمت جدید خودرو، پیش فروش برخی از محصولات ایران خودرو از پنجشنبه ۱۸ آذر آغاز خواهد شد. اما اختلاف قیمت کارخانه و بازار محصولات ایران خودرو چقدر است؟

مطابق با تازه‌ترین اخبار منتشر شده،‌ شرکت ایران خودرو پیش فروش تعدادی از محصولات خود را از پنج‌شنبه ۱۸ آذر آغاز خواهد کرد و این طرح تا پایان شنبه ۲۰ آذر ادامه خواهد یافت. موعد تحویل در این طرح حداکثر ۱۲ ماه اعلام شده است.

افرادی که قصد ثبت‌نام در طرح پیش فروش محصولات ایران خودرو را دارند می‌توانند با کد کاربری و رمز عبور به حساب کاربری شخصی خود ورود پیدا کنند،‌ پس از آن اقدام به نام‌نویسی کرده و کد پیگیری خود را دریافت کنند. پس از اتمام زمان مقرر،‌ قرعه کشی انجام خواهد شد و منتخبین با ورود به سایت شرکت ایران‌ خودرو از وضعیت ثبت نامی خود مطلع خواهند شد. لازم به ذکر است که متقاضیان باید در همین مهلت سه روزه،‌ مبلغ پیش پرداخت علی‌الحساب را از طریق سایت ایران خودرو به حساب این شرکت واریز کنند.

محصولات حاضر در طرح پیش فروش ایران خودرو

محصولات ایران خودرو

یکی از محصولات حاضر در این طرح، رانا پلاس است که در رنگ‌های گیلاسی،‌ مشکی،‌ خاکستری،‌ نقره‌ای و سفید عرضه می‌شود. متقاضیان برای خرید این خودرو باید مبلغی برابر با ۷۲ میلیون و ۱۵۶ هزار تومان را به عنوان پیش‌پرداخت در اختیار ایران خودرو قرار دهند.

سورن پلاس نیز دومین محصول این طرح است. پیش‌پرداخت در نظر گرفته شده برای این خودرو برابر با ۸۱ میلیون و ۷۰۳ هزار تومان است و این خودرو در رنگ‌های خاکستری متال،‌ مشکی،‌ آبی کبود و سفید عرضه خواهد شد.

یکی دیگر از محصولاتی که در این طرح در دسترس مشتریان قرار گرفته است،‌ پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای است. متقاضیان برای خرید این محصول باید مبلغی معادل با ۸۶ میلیون و ۵۰۲ هزار تومان را به عنوان پیش‌پرداخت به حساب ایران خودرو واریز کنند. این محصول با رنگ‌های آبی کاسپین،‌ خاکستری، نقره‌ای،‌ سفید و قرمز در این طرح حضور خواهد داشت.

دنا پلاس توربو شارژ دستی نیز با رنگ‌های سفید،‌ خاکستری و مشکی در این پیش فروش حضور دارد. متقاضیانی که قصد خرید این محصول را دارند با مبلغی برابر با ۱۱۴ میلیون و ۱۱۵ هزار تومان را به عنوان پیش‌پرداخت به حساب ایران خودرو واریز کنند.

تارا دستی نمونه دیگری از محصولات ایران خودرو است که در این طرح حضور دارد. پیش پرداخت این خودرو ۱۶ میلیون و ۱۸۹ هزار تومان در نظر گرفته شده است. این خودرو در رنگ‌های آبی رویال، خاکستری،‌ نقره‌ای، مشکی و آبی کبود عرضه می‌‌شود.

دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک آخرین محصول حاضر در این طرح است. این اتومبیل در ۴ رنگ نقره‌ای، مشکی،‌ خاکستری و سفید عرضه می‌‌شود. متقاضیان خرید این خودرو باید مبلغی معادل با ۱۵ میلیون و ۶۰۳ هزار تومان را به عنوان پیش‌پرداخت در اختیار ایران خودرو قرار دهند.

سود فروش کارخانه‌ای و زیان انباشته خودروسازان

محصولات ایران خودرو

لازم به ذکر است که قیمت محصولات عرضه شده در این طرح از قیمت بازار آن‌ها حدودا ۱۲۰ میلیون تومان کمتر است. این حراج و توزیع در شرایطی است که شرکت‌های خودروسازی بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند.

مطابق با اخبار منتشر شده،‌ تولید خودرو طی ۷ ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته تنها یک درصد رشد داشته است. این در صورتی است که جهش تولید آغاز شده و دولت وعده پایین آمدن قیمت خودرو را به مردم داده است. در چنین شرایطی، پیش فروش خودرو به نحوی است که رانت اختلاف قیمت کارخانه و بازار تنها نصیب تعداد کمی از مشتریان خواهد شد.

قیمت کارخانه‌ای رانا پلاس هم‌اکنون ۱۸۰ میلیون تومان است و این خودرو در بازار با قیمت ۲۷۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع نشان می‌دهد قیمت بازار این خودرو ۵۰ درصد گران‌تر است. قیمت کارخانه‌ای سورن پلاس نیز برابر با ۲۰۴ میلیون تومان است،‌ در حالی که این خودرو در بازار با قیمت ۳۰۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد و این یعنی اختلاف قیمت ۹۸ میلیون تومانی.

قیمت درب کارخانه پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای برابر با ۲۱۶ میلیون تومان است و این خودرو در بازار ۳۶۴ میلیون تومان قیمت گذاری شده که این موضوع نشان می‌دهد قیمت بازار این خودرو ۱۴۸ میلیون تومان بالاتر است.

دنا پلاس توربوشارژ دستی در بازار با قیمت ۴۵۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود،‌ این در صوتی است که قیمت کارخانه‌ای این خودرو ۲۸۵ میلیون تومان است. این موضوع افزایش ۵۸ درصدی در بازار را نشان می‌دهد.

تارا دستی در بازار ۴۱۰ میلیون تومان میلیون تومان قیمت گذاری شده است و قیمت کارخانه‌ای این خودرو معادل با ۲۹۰ میلیون تومان است. این یعنی اختلاف قیمت ۱۲۰ میلیون تومانی!

دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک در پیش فروش ایران خودرو ۳۹۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و این خودرو در بازار با قیمت ۴۹۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. با توجه به این موضوع مشخص می‌شود قیمت بازار این خودرو ۱۰۰ میلیون تومان بالاتر است.

متوسط این اختلاف قیمت‌ها ۱۲۰ میلیون تومان را نشان می‌دهد و همین اختلاف نشان دهنده توزیع رانت برای هر اتومبیل است که باید دید آیا این روش توزیع رانت ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر.