خودرو

خودرو سال آینده ارزان می‌شود

به گفته سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت کشور، طی سال آینده خودروسازان افزایش تولید ۵۰ درصدی را تجربه خواهند کرد و قرعه کشی خودرو حذف خواهد شد.

سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت کشور در جریان جلسه ستاد تنظیم بازار ضمن اشاره به صدور مجوز افزایش قیمت خودرو توسط ستاد تنظیم بازار عنوان کرد که شرایط مالی صنعت خودرو کشور در حال حاضر وخیم است که این مسئله در دو چیز ریشه دارد؛ یکی اوضاع اقتصادی کشور طی سال‌های اخیر و دیگری ناکارآمدی شرکت‌های خودروسازی است.

وی در ادامه با اشاره به این که یکی از راهکارها به منظور بهتر کردن شرایط صنعت خودرو کشور اصلاح قیمت‌ها بود عنوان کرد که پیشنهاد تعدیل قیمت خودرو طی هفته‌های قبل در ستاد تنظیم بازار مطرح شد و مورد بررسی همه جانبه قرار گرفت و ستاد با برخی از افزایش قیمت‌های پیشنهادی به دلیل خارج بودن از ضوابط مخالفت کرد. بنابراین قرار شد مبنای  قیمت‌های جدید نیز مطابق با ضوابط قبلی شورای رقابت، یعنی نرخ‌گذاری بر اساس نرخ تورم که هر شش ماه اعلام می‌شود تعیین شود.

اجرای آیین نامه قبلی در خصوص قیمت خودرو

خودرو

فاطمی امین در ادامه بیان کرد که ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفت همان آیین نامه قبلی را در مورد قیمت خودرو اجرا کند و با توجه به این که خودروها برای آخرین‌ بار در اردیبهشت ماه افزایش قیمت را تجربه کرده بودند به این صورت اقدام کردیم که تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی مبنای محاسبه قیمت‌های جدید قرار گرفت و در حقیقت ستاد تصمیم گرفت به روال قبلی اصلاح قیمت‌ها ادامه دهد.

وزیر صمت کشور با اشاره به همخوانی نداشتن این تصمیم با دستور رئیس جمهور عنوان کرد رئیس جمهور تأکید کرد که قیمت‌گذاری خودروها باید به صورت همه‌جانبه مورد بررسی قرار گیرد و قیمت‌ها منطقی باشند که این کار طی یک ماه گذشته انجام شده است. تمام قیمت‌ها را مورد بررسی دقیق قرار دادیم و در جاهایی که قیمت‌های پیشنهادی منطقی نبود،‌ قیمت‌ها را تعدیل کردیم. فاطمی امین اضافه کرد رئیس جمهور تأکید داشت تا این مسئله با هماهنگی ستاد تنظیم بازار انجام شود که این اتفاق نیز رخ داده است.

وزیر صمت کشور در ادامه بیان کرد که صنعت خودرو کشور ما با وجود داشتن نقاط قوت زیاد،‌ با ضعف‌های جدی مواجه است.

اجرای ۹ طرح برای سامان بخشیدن به صنعت خودروی کشور

خودرو

وی ادامه داد که به منظور سر و سامان دادن به صنعت خودرو ۹ طرح در وزارت صمت آغاز شد که یکی از آن‌ها اصلاح ساختار صنعت خودرو بود. به عنوان مثال چندین شرکت در کشور روی موتور خودرو یا آزمایش و ساخت قطعات یدکی کار می‌کنند که این‌ها احتیاج به صرف هزینه‌های قابل توجهی دارند.

وزیر صمت افزود برخی از این پروژه‌ها به منظور نهایی شدن به ۶ ماه زمان و برخی نیز به دو سال زمان احتیاج دارند. یعنی صنعت خودرو کشور تا دو سال آینده با تغییرات عظیمی مواجه خواهد شد و بر این امید هستیم که شرایط این صنعت بهتر شده و به افتخار ملی تبدیل شود.

عرضه هفتگی خودرو به بازار کشور

خودرو

فاطمی امین ادامه داد که قیمت خودرو طی ۹ ماه گذشته تغییری نکرده بود و این مسئله باعث شد که صنعت خودرو کشور کاهش نقدینگی را تجربه کند، هزینه‌ها افزایش یابد و همچنین از تولید نیز کاسته شود. ما از خودروسازان تعهد گرفتیم که از این به بعد به صورت هفتگی خودرو به بازار تزریق کنند و در آینده نه چندان دور شاهد افزایش تولید خواهیم بود تا نیاز بازار به طور کلی تأمین شود.

سید رضا فاطمی امین ضمن اشاره به اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار خودروها، اظهار کرد که نوسانات نرخ ارز روی قیمت خودروها در بازار آزاد تأثیر مستقیم می‌گذارد و به همین خاطر قیمت بازار خودروها حقیقی نیست. ما کاهش این فاصله و نزدیک کردن قیمت بازار به واقعیت را در دستور کار خود قرار دادیم تا بدین واسطه بازار تنظیم شود.

وی ادامه داد افرادی که خودرو را بر اساس قراردادهای پیش فروش خریداری کرده‌اند سود مشارکت بانکی دریافت می‌کنند،‌ اما باید مابه‌التفاوت قیمت را طبق قرارداد به نرخ روز پرداخت کنند و البته ما به خودروسازان توصیه کردیم که تا حد امکان از طریق وام و لیزینگ خریداران را یاری کنند.

وزیر صمت کشور در ادامه بیان کرد رانت هنگفتی در مابه‌التفاوت قیمت کارخانه و بازار وجود دارد که بین ۶۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان در هر اتومبیل است و باعث شده تا اتفاقات غیر قابل انتظاری در قرعه‌کشی‌ها بیفتد. برای مثال برای ده هزار اتومبیل، ‌۴ میلیون نفر نام‌نویسی می‌کنند که یکی از اهداف ما به منظور تعدیل قیمت‌ها این است که از این فاصله بکاهیم،‌ زیرا کم کردن اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار خودروها باعث ایجاد درآمدی برای خودروساز می‌شود که می‌تواند تولید خودرو را افزایش دهد. ضمن این که بزرگ‌ترین خودروسازان کشور یعنی سایپا و ایران خودرو بیش از یک میلیون سهامدار دارند و در صورتی که قیمت‌ها اصلاح نمی‌شد از جیب یک میلیون سهامدار حقیقی،‌ رانت بزرگی به خریداران منتقل می‌شد.

سید رضا فاطمی امین در انتها با اشاره به برنامه وزارت صمت به منظور افزایش تولید خاطرنشان کرد که شرکت‌های خودروسازی طی سال آینده افزایش تولید ۵۰ درصدی را تجربه خواهند کرد و با کاهش بهای تمام شده که برای سال آینده در دستور کار قرار گرفته است،‌ سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی برای عرضه خودرو نخواهیم داشت. همچنین از قیمت بازار خودروها کاسته خواهد شد و شرایط صنعت خودرو بهتر خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*