قهرمانی مکس ورشتپن - قهرمانی مکس

پایان دراماتیک فرمول یک 2021؛ مکس جوان ترین قهرمان جهان شد

با شروع فصل 2021 و نزدیک بودن ماشین های دو تیم فرمول یک مرسدس و ردبول، حتما انتظار رقابت چرخ به چرخ همیلتون و مکس ورشتپن را داشتیم اما چیزی که در پیست یاس مارینا ابوظبی اتفاق افتاد غیر قابل باور بود. در ادامه به بررسی تمام مسابقه و خصوصا چند دور آخر و بسته بودن دست مرسدس در آن می‌پردازیم.

روز گذشته پیست زیبای یاس مارینا در ابوظبی، شاهد رقابتی بود که مطمئنا سال ها در ذهن هواداران ورزش فرمول یک باقی خواهد ماند. مکس ورشتپن و لوئیس همیلتون درحالی وارد پیست شدند که هیچ برتری امتیازی نسبت به یکدیگر نداشتند. مکس طبق دور تعیین خط که در روز شنبه برگزار شد، از جایگاه اول استارت زد و در پشت سر خود لوئیس همیلتون را داشت. راننده هلندی ردبول با لاستیک های نرم (soft) و همیلتون بریتانیایی با لاستیک های معمولی (hard) مسابقه را آغاز کردند.

قهرمانی مکس ورشتپن - رقابت همیلتون

همیلتون و ورشتپن در رقابت چرخ به چرخ

همیلتون با واکنشی سریع توانست خط پیچ اول را تصاحب کند و تلاش مکس برای سد راه او کارساز نبود. در چند پیچ جلوتر مکس سعی کرد که از داخل وارد پیچ بشود و همیلتون را به خارج پیست هل داد. اقدام او سریعا توسط داوران دیده شد و به لو گفتند که جایگاه اول را به مکس واگذار کند.

همیلتون روی پیست پرواز می‌کرد و در حال افزایش اختلاف زمانی خود با ورشتپن بود. لاستیک های نرم مکس نهایتا برای 17 دور در این پیست ساخته شده بود و او مشخصا در حال از دست دادن سرعت خود بود. گاراژ ردبول تصمیم بر تعویض لاستیک داشت و در زمان 2.1 ثانیه توانست این کار را انجام دهد و لاستیک های مکس را به نوع سخت (hard) تغییر داد.

سرجیو پرز، فرشته نجات ردبول

طبق ارتباط رادیویی که سرجیو پرز، راننده خودرو تیم ردبول با گاراژ خود داشت، به او گفته شد که به نقشه B برود و به گاراژ نیاید. همه می‌دانند که پرز استاد نگه داشتن لاستیک است. حالا نوبت مرسدس بود که تعویض لاستیک همیلتون را انجام دهد. همیلتون پس از خارج شدن از گاراژ، چون سرجیو پرز برای تعویض لاستیک به گاراژ نیامده بود، در رده دوم و پشت سر پرز قرار گرفت. در این لحظه اختلاف زمان مکس و همیلتون چیزی حدود 11 ثانیه بود. سرجیو پرز توانست همیلتون را حدود 5 دور پشت سر خود نگه دارد تا مکس بتواند به رقابت برگردد. اما این مورد هم کمک زیادی به مکس نکرد و نتوانست حتی برای سبقت از همیلتون اقدامی کند. همین باعث شد که مکس دوباره اقدام به تعویض لاستیک کند.

قهرمانی مکس ورشتپن - همیلتون و پرز

پرز (ماشین جلو) دفاع فوق العاده ای داشت و در انتهای تصویر، ورشتپن در حال نزدیک شدن به آن‌ها هست

همه چیز دست به دست هم داده بود که لوئیس همیلتون هشتمین قهرمانی خود را کسب کند و فاتح ابوظبی شود. تنها مورد نگران کننده عمر لاستیک های همیلتون بود. او با لاستیک های هارد خود چیزی حدود 25 دور زده بود اما اختلاف زمانی که بین او و مکس ایجاد شده بود، دلگرمی نسبی به مرسدس می‌داد. همیلتون حتی در رادیو هم به گاراژ خود گفت که راه درازی داریم و با توجه به اختلاف زمانی 25 ثانیه ای که با مکس داشت، تعویض لاستیک عملی منطقی بود که مهندس مرسدس راضی به انجام آن نشد. همین مورد باعث شد که مکس با لاستیک های جدید خود اقدام به کاهش این اختلاف زمانی کند.

تصادف نیکولاس لطیفی و برگشتن ورق به سود مکس ورشتپن

در دور 54/58 مسابقه اختلاف زمانی آن‌ها حدود 11 ثانیه بود. مهندس های مرسدس پیش بینی کرده بودند که مکس برای برنده شدن در این رقابت، باید هر دور 0.8 ثانیه سریع تر باشد که مکس موفق به انجام آن نشده بود. قهرمانی لوئیس تقریبا قطعی بود تا اینکه در دور 54 مسابقه، راننده تیم ویلیامز یعنی نیکولاس لطیفی، سعی کرد از ماشین میک شوماخر سبقت بگیرد. این سبقت جایگاه او را از رده 16 به 15 ارتقا می‌داد. توجه کنید که در این لحظه فقط 17 خودرو مشغول رقابت بودن و سه خودرو به دلیل نقص فنی پیست را ترک کردند. اقدام به سبقت لطیفی باعث شد که تعادل ماشین خود را از دست بدهد و به دیواره کنار پیست برخورد کند.

عجیب ترین پیشگویی این فصل

یکی از کاربران در چند ساعت پیش از شروع مسابقه، از تعیین کننده بودن نقش نیکولاس لطیفی صحبت کرده بود. لطیفی در رده 17 جدول در فصل 2021 به کار خود پایان داد و عملا نمی‌تواسنت کوچکترین تاثیری روی سرنوشت قهرمانی داشته باشد.

قهرمانی مکس ورشتپن - پیش گویی

نیکولاس لطیفی قهرمان جهان فرمول یک را تعیین می‌کند

در اثر این تصادف، خودرو ایمنی وارد پیست شد و درست همینجا بود که مرسدس فهمید شاید همه چیز تمام شده باشد. با ورود خودرو ایمنی به پیست، تمامی راننده ها باید سرعت خود را کاهش دهند و به فاصله 8 خودرو از یکدیگر قرار بگیرند و اجازه سبقت وجود ندارد. اختلاف زمانی 11 ثانیه ای بین همیلتون و ورشتپن، به کمتر از 4 ثانیه رسید.

قهرمانی مکس ورشتپن - تصادف لطیفی

برخورد نیکولاس لطیفی به دیواره پیست

استراتژی تعویض لاستیک ردبول در دور های پایانی و برتری مکس

مکس از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را کرد و لاستیک های خود را به نرم تغییر داد. لاستیک نرم عمر کمتری دارد ولی چسبندگی آن بسیار بیشتر است و سرعتی بالاتری هم دارد. لوئیس باز هم به تیم خود اعلام کرد که این لاستیک ها مناسب این موقعیت نیست چرا که چیزی از آن‌ها باقی نمانده است.

دلایل عدم تعویض لاستیک همیلتون در زمان حضور خودرو ایمنی

گاهی پیش می‌آید که هر چقدر احتمالات را بررسی می‌کنید، باز هم هیچ روزنه امیدی یافت نمی‌شود. داستان مرسدس و همیلتون در ابوظبی مثالی از این حالت است.

احتمال دادن پرچم قرمز

مهندس مرسدس قمار بزرگی کرد و به خیال اعلام پرچم قرمز، تعویض لاستیک را قبول نکرد. در زمان پرچم قرمز، همه راننده ها باید به گاراژ خود بروند و تعویض لاستیک در این زمان مجاز است. اگر پرچم قرمز زده می‌شد، همیلتون هم جایگاه اول خود را حفظ می‌کرد و هم تعویض لاستیک را انجام می‌داد.

پایان مسابقه پشت سیفتی کار

همیلتون اگر بعد از اقدام تعویض لاستیک ورشتپن، برای عوض کردن تایر های خود به گاراژ می‌آمد، تحت هر شرایطی پشت مکس به پیست باز می‌گشت و باید با جایگاه دوم ادامه می‌داد. این مورد به تیم ردبول اجازه می‌داد که اصلا برای تعویض تایر اقدام نکنند و با جایگاه اول چند دور پایانی را بزنند که در این صورت حتی امکان داشت که مانند مسابقه بلژیک 2021، این مسابقه هم با حضور سیفتی کار به پایان برسد و مرسدس، قهرمانی 2021 را دو دستی تقدیم مکس بکند.

مسابقه بلژیک فصل 2021، به علت بارش شدید باران حتی تا نزدیک لغو شدن هم رفت. اما در نهایت رانندگان در پشت خودرو ایمنی به کار خود پایان دادند.

قهرمانی مکس ورشتپن - اسپا 2021

پیست اسپا فصل 2021؛ این مسابقه به علت باران شدید در پشت خودرو ایمنی به پایان رسید

تعویض لاستیک زودتر از ردبول

اول این نکته را بدانیم که لاستیک های نرم (soft) و معمولی (medium) همیلتون کاملا در دور های تمرین و تعیین خط از بین رفته بودند و تنها گزینه او برای تعویض لاستیک در آخر مسابقه، فقط تایر سخت (hard) بود. در این صورت قطعا مکس ورشتپن به گاراژ نمی‌آمد. حال ممکن بود مسابقه پشت خودرو ایمنی به پایان برسد که قبلا این مورد را بررسی کردیم.

بنابراین تصادف نیکولاس لطیفی تمام معادلات را خراب کرد. طوری که تمام مهندس های استراتژی مرسدس هم نمی‌توانستند درمانی برای آن پیدا کنند.

تصمیم عجیب مایکل مسی و پایان داستان فصل 2021

راننده ها 3 دور بعدی از مسابقه را پشت ماشین ایمنی طی کردند. در این لحظه از طرف مایکل مسی (michael masi) مدیر مسابقه ای فرمول یک، به تیم ردبول اعلام شد که مکس می‌تواند از راننده هایی که لپ شده اند، سبقت بگیرد چرا که او در ترافیک ماشین های رده 15 تا 11 گیر کرده بود. به همین راحتی مکس به رده دوم و پشت همیلتون رسید. کار برای مرسدس از سخت هم فراتر رفته بود. این اقدام مایکل مسی خشم بسیاری از کاربران و طرفداران فرمول یک را برانگیخت و حتی افرادی با استناد به کتاب قوانین، اقدام او را غیرقانونی و عجیب دانستند.

تمسخر اقدام رئیس مسابقات فیا از سوی کاربران

مایکل مسی قبلا هم در این فصل، چندین بار قوانین را به دیدگاه شخصی خود تغییر داده بود. با توجه به ساخت مستند فرمول یک توسط شبکه نتفلیکس، اکثر طرفداران این اقدامات او را تلاشی در جهت جذاب تر کردن مسابقات می‌بینند. علاوه بر این، موضوع سبقت از رانندگان لپ شده، به اطلاع بقیه راننده هایی که شرایط مشابه ورشتپن را داشتند، اعلام نشده بود که همین موضوع نکته عجیبی است.

قهرمانی مکس ورشتپن - تمسخر مایکل مسی

آیا مایکل مسی انسان واقعی است یا رباتی است که توسط نتفلیکس کنترل می‌شود؟

مکس در زمان حضور خودرو ایمنی در پیست، چندین بار اقدام به سبقت از لوئیس کرد که این حرکت او جهت گرم کردن لاستیک های سرد خودش بود. این حرکت معمولا جریمه زمانی به همراه دارد.

سیفتی کار در دور 57/58 اعلام کرد که وضعیت زرد رو به تمام شدن است. در این حالت، پس از خارج شدن ماشین ایمنی از پیست، شروع مسابقه با با اولین اقدام به افزایش سرعت توسط ماشین اول است. واضح بود که مکس دیر یا زود از همیلتون عبور خواهد کرد. این اتفاق در آخرین دور از مسابقه و درست در چند پیچ مانده به پایان رخ داد و همیلتون قهرمانی فصل 2021 را به ورشتپن واگذار کرد.

عدم خروج ماشین ایمنی از پیست

طبق قوانین فرمول یک، بعد از اعلام پایان پرچم زرد، ابتدا باید خودرو ایمنی از پیست خارج شود و بعد از آن مسابقه از سر گرفته شود. اما دیروز مشاهده کردیم که با وجود این موضوع، مکس فشار زیادی به همیلتون وارد و او را به شروع هرچه زودتر مسابقه مجبور می‌کرد.

قهرمانی مکس ورشتپن - سیفتی کار

خودرو ایمنی هنوز از پیست خارج نشده

جورج راسل (George Russell) هم تیمی همیلتون در فصل بعد، این حرکت مایکل مسی را غیرقابل باور تشخیص داد. تیم مرسدس هم طی نامه ای به فیفا و ارائه دلایل خود، این اقدام را فاقد اعتبار خواند و به آن اعتراض کرد.

قهرمانی مکس ورشتپن - راسل

جورج راسل: این (تصمیم مایکل مسی) غیرقابل قبول است.

نتیجه اعتراض مرسدس لحظاتی قبل اعلام شد. فیا (FIA) اعتراض آن‌ها را قبول نکرده است.

قهرمانی مکس ورشتپن - اعتراض مردس

پایانی بدون اتمام برای مرد یخی فرمول یک

کیمی رایکونن، راننده سابق فراری و قهرمان رقابت های سال 2007 فرمول یک، دیروز در اتمام مسابقه ناکام بود. او توسط کاربران سایت فرمول یک، به عنوان راننده روز انتخاب شد. کیمی رایکونن، جایگاه دوم در تعداد سبقت های گرفته شده فصل 2021 را کسب کرد.

قهرمانی مکس ورشتپن - رایکونن

رایکونن به علت نقص فنی از ادامه مسابقه باز ماند

در پایان این مکس ورشتپن هلندی بود که توانست با عملکرد فوق العاده خود در طول فصل، عنوان قهرمانی جهان (world driver champion) را به خود اختصاص دهد و با 22 سال سن، جوان ترین قهرمان فرمول یک دنیا لقب بگیرد. مرسدس هم مانند سال های قبلی، عنوان قهرمان سازندگان (world constructors champion) را به خود اختصاص داد و با 8 قهرمانی در این عنوان، به یکی از پر افتخار ترین سازنده های ماشین های فرمول یک تبدیل شد.