کروم در برابر کرومیوم

کرومیوم چیست و چه تفاوتی با گوگل کروم دارد؟

کرومیوم در ابتدا موتور رندر منبع باز به کار رفته در مرورگر کروم بود که حالا به یک مرورگر مستقل تبدیل شده است. اما چه تفاوتی با گوگل کروم دارد؟

مرورگر وب گوگل کروم با سهم 64 درصدی از بازار با توجه به آمار منتشر شده در نوامبر 2021، اکنون پادشاه بازار مرورگرهای وب است. عموماً این مرورگر را به خاطر سرعت بالایی که دارد دوستش دارند؛ اما به جز این طیف گسترده‌ای از افزونه‌ها را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد مرورگر خود را آنطور که می‌خواهند سفارشی‌سازی کنند.

بیشتر بخوانید:

10 دلیل برای اینکه همین حالا استفاده از گوگل کروم را متوقف کنیم

مرورگر کروم در سال 2008 عرضه شد. در ابتدا گوگل موتور رندر کروم را بر پایه موتور WebKit که اپل از آن در مرورگر سافاری استفاده می‌کند، طراحی کرد تا موتور آن بیشترین حد استانداردها را رعایت کرده و بالاترین سازگاری را داشته باشد. تا اینکه در سال 2013 گوگل تصمیم گرفت WebKit را کنار بگذارد و موتور رندر Blink خودش را بسازد.

این موتور رندر باعث شد کروم بتواند هر مرورگر دیگری از جمله موزیلا فایرفاکس و مایکروسافت اج را شکشت دهد. تنها مرورگر Safari در گوشی‌ها و تبلت‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که آن هم به لطف پیش‌فرض بودن مرورگر وب در آیفون‌ها و آیپدهای اپل است.

درست مثل سافاری که از مزیت مرورگر پیش‌فرض بودن اپل استفاده می‌کند، کروم نیز از اینکه در بخش اصلی اکوسیستم گوگل است سود می‌برد. به طور مثال وقتی کاربران با مرورگرهای دیگری از خدمات آنلاین گوگل استفاده می‌کنند، به آن‌ها پیشنهاد می‌شود مرورگر کروم را دانلود کنند. کروم نیز مثل سافاری، تقریباً روی تمامی گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی نصب است.

کرومیوم چیست؟

کرومیوم

اکثر نرم افزارهایی که گوگل استفاده می‌کند بر پایه عناصر منبع باز هستند که گوگل آن‌ها را با سرویس‌های خودش شخصی‌سازی می‌کند. گوگل نیز از این قاعده مستثنی نیست. کرومیوم نسخه منبع باز مرورگر کروم پیش از آن است که گوگل بخواهد از آن در سرویس‌های مختلف خودش استفاده کند.

از آنجا که کرومیوم منبع باز است، به صورت رایگان در اختیار دیگر شرکت‌ها نیز قرار گرفته است تا آن‌ها نیز در مرورگرهای وب خود از آن استفاده کنند. به عنوان مثال مرورگرهای مایکروسافت اج، اپرا، ویوالدی و مرورگر Brave مبتنی بر Chromium گوگل هستند. استفاده از این سرویس، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد مرورگرهایی را با همان تجربیات گوگل کروم از جمله سازگاری آن عرضه کنند. بنابراین توسعه دهنده به جای اختراع یک موتور رندر از پایه، فقط روی ویژگی‌ها و عملکرد مرورگر خودش تمرکز می‌کند.

مایکروسافت اج و اپرا، دو نمونه خوب هستند. این دو مرورگر در ابتدا از موتور رندر اختصاصی خودشان استفاده می‌کردند که بعد از مشکلات مدام سازگاری و عملکرد ضعیف، در نهایت تصمیم گرفتند از موتور رندر گوگل استفاده کنند.

اکنون علاوه بر اج و اپرا و دیگر مرورگرهای وب که بر پایه کروم هستند، کاربران می‌توانند مستقیماً کرومیوم را هم دانلود کنند و از مرورگر وب خام کروم لذت ببرند.

کروم در برابر کرومیوم : کدام بهتر است؟

کروم در برابر کرومیوم

علی‌رغم اینکه این دو مرورگر از کد پایه مشترکی استفاده می‌کنند، تفاوت بزرگی بین آن‌ها وجود دارد که آن «حریم خصوصی» است. گوگل یک شرکت تبلیغاتی است و از فروش تبلیغات و داده‌های کاربران کسب درآمد می‌کند. بنابراین نباید تعجب کرد وقتی بدانید که این کمپانی کنترل کاملی روی مرورگر وب خودش دارد؛ زیرا یک مرورگر اصلی‌ترین وسیله‌ای است که کاربران توسط آن تبلیغات آنلاین را مشاهده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

گوگل کروم در حال از دست دادن کاربران خود است؛ مهاجرت جمعی به مایکروسافت اج!

بنا به همین دلایل، گوگل انگیزه کافی برای محافظت واقعی از حریم خصوصی کاربران مرورگر کروم را ندارد. این درحالیست که مرورگرهایی مثل موزیلا فایرفاکس و Brave، حریم خصوصی کاربرانشان را مهم‌تر از هر چیز دیگری می‌دانند. به قدری نام گوگل در حفظ نکردن از حریم خصوصی کاربران مطرح شده که واشنگتن پست روی مرورگر گوگل کروم برچسب «نرم افزار جاسوسی» را زده و فوربز هم در مقاله‌ای نوشته که «چرا باید همین حالا گوگر کروم را حذف کنید؟».

کروم در برابر کرومیوم

مرورگر Chromium تا حد زیادی از این مشکلات اجتناب می‌کند. مرورگر کروم هم پیش از آنکه بخواهد کرومیوم را سفارشی‌سازی کند، حریم خصوصی کاربران را به خطر نمی‌انداخت. خوشبختانه این مرورگر از همان سرعت، سازگاری و دسترسی به افزونه‌های گوگل کروم برخوردار است. بنابراین اگر هر کاربری که نگران حریم خصوصی خودش در فضای مجازی است، می‌تواند مرورگر اصلی Chromium یا یک مرورگر بر پایه Chromium را جایگزین گوگل کروم کند.