اتوبوس برقی ایران خودرو

اتوبوس برقی ایران خودرو در راه است

اتوبوس برقی ایران خودرو طی روزهای آینده معرفی خواهد شد. ظرفیت تولید این محصول با 37 درصد خودکفایی حدود 1000 دستگاه در سال خواهد بود.

جواد توسلی مهر، مدیرعامل ایران خودرو دیزل با اعلام این که اتوبوس برقی این شرکت طی روزهای آینده معرفی خواهد شد گفت محصول جدید این شرکت قرار است با داخلی‌سازی 37 درصد و ظرفیت 1000 دستگاه در سال به تولید برسد. وی افزود اتوبوس برقی ایران خودرو از شاسی اتاق یکپارچه بهره می‌برد و بر اساس پلتفرم اتوبوس آتروس توسعه پیدا خواهد کرد.

مشخصات اتوبوس برقی ایران خودرو 

مدیرعامل ایران خودرو دیزل در خصوص قوای محرکه این اتوبوس برقی گفت این محصول از شتاب مناسبی برخوردار خواهد بود و با داشتن شیب‌روی 20 درصدی می‌تواند مشخصات عملکردی مورد نیاز سازمان اتوبوس‌رانی را برآورده کند. وی افزود ظرفیت باتری اتوبوس برقی ایران خودرو نیز 350 کیلووات ساعت بوده که به یکی از برترین تولیدکنندگان باتری در جهان تعلق دارد.

توسلی مهر با اعلام این که توان این محصول 195 کیلووات خواهد بود گفت امکان افزایش این ظرفیت تا 350 کیلووات نیز وجود دارد. ضمن این که گشتاور این پیشرانه نیز در حالت پیوسته 1950 نیوتن‌متر بوده که آن را می‌توان تا 3500 نیوتن‌متر افزایش داد. وی افزود ایران خودرو دیزل برای داخلی‌سازی این پیشرانه در حال امضای تفاهم‌نامه و انجام اقدامات ضروری است.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل در ادامه گفته‌های خود بیان کرد طی سال گذشته با اتحادیه اتوبوسرانی‌های شهری کشور تفاهم‌نامه‌ای را برای تحویل 1000 دستگاه اتوبوس به امضا رساندیم که از این قرارداد حدود 200 دستگاه اتوبوس الکتریکی خواهد بود. وی با اشاره به این که تولید انبوه این اتوبوس الکتریکی در نیمه دوم سال 1401 خواهد بود گفت طبق تاکید مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از ابتدای این پروژه روی برنامه‌های خودکفایی و ساخت داخل تمرکز کردیم و برای داخلی‌سازی مجموعه‌های الکتریکی این اتوبوس نیز با شرکت‌های مختلف مذاکراتی را انجام داده‌ایم.

توسلی مهر با اعلام این که داخلی‌سازی یکی از مزایای اصلی اتوبوس الکتریکی ایران خودرو خواهد بود گفت این موضوع قیمت آن را نیز نسبت به محصولات مشابه موجود در بازار کاهش خواهد داد. ضمن اینکه اتوبوس الکتریکی باعث کاهش هزینه‌های سوخت، تعمیر و همچنین نگهداری برای سازمان اتوبوسرانی خواهد شد.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل افزود اتوبوس الکتریکی و ون الکتریکی جزو محصولات آینده این شرکت خودروسازی محسوب می‌شوند و اقدامات مرتبط با این پروژه‌ها را نیز شروع کردیم؛ پروژه‌ای که در کاهش آلایندگی به خصوص در کلان‌شهرها نقش زیادی خواهد داشت. البته این اقدام به ایجاد زیرساخت‌های ضروری در کشور برای تولید و تردد خودروهای برقی نیاز دارد. وی خاطرنشان کرد این شرکت بعد از تولید ون برقی به تولید اتوبوس هیبریدی روی خواهد آورد.