استخراج بیت کوین در چین

استخراج بیت کوین در چین با وجود سرکوب شدید دولت ادامه دارد!

اگرچه دولت چین به شدت در حال سرکوب صنعت ماینینگ ارزهای دیجیتال است، اما استخراج بیت کوین در چین البته به صورت مخفیانه هنوز ادامه دارد!

کشور چین از سال‌ها قبل خرید و فروش ارزهای دیجیتال را ممنوع کرده است، اما تا اواسط نیمه اول سال 2021 مشکلی با استخراج آن‌ها نداشت. پرجمعیت‌ترین کشور دنیا تبدیل به قطب صنعت ماینینگ رمز ارزها شده بود، به طوری که نزدیک به 70 درصد هش ریت شبکه اولین ارز دیجیتال، در اختیار مزارع ماینینگ واقع در خاک آن قرار داشت. اما در ماه می (اردیبهشت) سال جاری دولت اعلام کرد به خاطر آلودگی زیست محیطی، استخراج بیت کوین در سرتاسر چین ممنوع است. این اتفاق سبب سنگین‌ترین سقوط در تاریخ بیت کوین (از نظر ارزش دلاری) شد.

بعد از آن دولت این کشور قوانین سخت‌گیرانه‌ای وضع و به شدت با صنعت استخراج مخالفت کرد. دشمنی چین با ارزهای دیجیتال (با وجود اجازه به ماین کردن آن‌ها برای سال‌های طولانی) جدید نیست، اما این مرتبه چین جدی‌تر از همیشه به سرکوب استخراج بیت کوین ادامه می‌دهد. با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهند هنوز حدود 20 درصد ماینرهای BTC جهان در خاک این کشور مشغول کار هستند.

بر اساس گزارشی که CNBC چندی پیش منتشر کرد، استخراج کنندگان بیت کوین در چین با وجود تلاش‌های همه جانبه دولت برای سرکوب این صنعت، راه‌هایی برای ادامه فعالیت (مخفیانه و زیرزمینی) پیدا کرده‌اند.

چین به ماینرهای بیت کوین برای ترک خاک این کشور تا پایان سپتامبر (اواسط مهر) مهلت داد و بعد از آن استخراج بیت کوین در چین به طور کامل ممنوع شد. با وجود وضع این قوانین سخت‌گیرانه، بررسی وضعیت شبکه غیر متمرکز بیت کوین نشان می‌دهد حدود 145 گره تا چند روز بعد از اعلام ممنوعیت کامل همچنان در خاک چین فعالیت می‌کردند (تا نیمه‌های مهر).

استخراج بیت کوین در چین

بر اساس اطلاعات به دست آمده از وب سایت bitrawr.com، در حال حاضر 125 گره استخراج کننده بیت کوین در کشور چین قرار دارند. به عبارتی طی حدودا سه ماه گذشته فقط فعالیت 20 نود متوقف شده و مابقی هنوز مشغول استخراج بیت کوین در چین هستند. این موضوع نشان می‌دهد هنوز برخی مزارع فعالیت خود را متوقف نکرده‌اند و حتی یک سری گره جدید نیز به شبکه اضافه شده‌اند.

استخراج کنندگان بیت کوین در چین چطور دوام آورده‌اند؟

یک ماینر اهل چین به نام بن (Ben) در گفتگو با CNBC گفت فعالیت‌هایش را زیرزمینی و تجهیزاتش را در چند مکان مختلف تقسیم کرده است. هدف، کاهش احتمال ردیابی تجهیزات وی در شبکه برق بوده است. این ماینر همچنین اقداماتی برای پنهان کردن ردپای جغرافیایی دیجیتال خود انجام داده و به روش‌های غیر قانونی اقدام به دریافت برق از منابع کوچک غیر متصل به شبکه بزرگتر می‌کند. بن در ادامه گفت:

ما هرگز نمی‌دانیم دولت (چین) برای از بین بردن کامل ما چقدر تلاش خواهد کرد.

بر اساس این گزارش CNBC، سهم ماینرهای واقع در چین از کل استخراج کنندگان بیت‌کوین در جهان حدود 20 درصد تخمین زده می‌شود. آن‌ها به ترفندهایی مشابه با آن چه بن پیاده کرده است، به فعالیت پراکنده (از نظر جغرافیایی) در سرتاسر خاک کشور ادامه می‌دهند. اسناد CNBC با گزارش ماه نوامبر (آبان) یک شرکت امنیت سایبری چینی به نام Qihoo 360 همخوانی دارد. بر اساس اعلام این شرکت، به طور متوسط ​​روزانه 109,000 آدرس آی‌پی استخراج بیت کوین در چین فعال هستند. با این حال طبق بررسی دانشگاه کمبریج دیگر هیچ ماینری در پرجمعیت‌ترین کشور دنیا فعال نیست. احتمالا در بررسی محققان این دانشگاه فقط مزارع بزرگ در نظر گرفته شده‌اند، در حالی که به گفته بن و چند ماینر دیگر، استخراج کنندگان بیت کوین در چین اکنون تجهیزات خود را در نقاط مختلف پراکنده می‌کنند.

هدف نهایی تمام ماینرهای چینی مهاجرت از این کشور است

شرکت‌های ماینینگ بزرگ و افراد مالک مزارع متشکل از هزاران ماینر، بعد از اعمال قوانین سرکوب‌کننده به سرعت به کشورهای پذیرای آن‌ها مثل قزاقستان و آمریکا مهاجرت کردند. آن‌ها سرمایه کافی به این منظور داشتند، اما دست استخراج کنندگان متوسط به این منظور بسته بود. بر اساس گزارش CNBC، آنها نمی‌توانستند تجهیزاتشان را برای جبران خسارت تخلیه یا دوباره با ظرفیت کامل  شروع به استخراج کنند، چرا که در حالت عادی (بدون ترفندهایی که بن و دیگر ماینرهای زیرزمینی فعال کنونی در چین استفاده می‌کنند) ردپای مصرف برق آن‌ها به راحتی قابل تشخیص و ردیابی است.

استخراج بیت کوین در چین

فقط گردانندگان مجموعه‌های استخراج در حد متوسط زمین‌گیر شدند. ماینرهای بزرگ به کشورهای دیگر مهاجرت کردند و ماینرهای کوچکتر نیز موفق شدند با توزیع فعالیت خود بین شبکه‌های برق کوچک در چین بخشی از فعالیتشان را حفظ کنند.

یک استخراج کننده بیت کوین دیگر در چین در گفتگو با CNBC گفت ماینینگ اکنون مثل قبل یک بیزینس بزرگ در این کشور نیست. در عوض، ماینرها برای جلوگیری از ردیابی شدن در سرتاسر کشور پراکنده شده‌اند؛ در هر گوشه از کشور چند هزار دستگاه قرار گرفته است. به گفته وی آن‌ها با فعالیت به این شکل دوام نخواهند کرد و این فعالیت پراکنده بیشتر برای تامین سرمایه مورد نیاز به منظور مهاجرت و انتقال تجهیزات به دیگر کشورها است.

در بخش دیگری از گزارش CNBC آمده که مزارع و مجموعه‌های ماینینگ کوچک علاوه بر اتصال به شبکه‌های برق کوچک به دور از نظارت دولت، عضو استخرهای استخراج خارجی پذیرنده آن‌ها با وجود ممنوعیت‌ها شده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*