نابود کردن هارد دیسک

این بهترین روش برای نابود کردن هارد دیسک های قدیمی است!

هارد دیسک را نمی‌توان فرمت کرد و دور انداخت؛ زیرا اطلاعات شما به راحتی قابل بازیابی هستند. در این مطلب با بهترین روش برای نابود کردن هارد دیسک های قدیمی آشنا می‌شویم.

خاطرات همیشه بخش مهمی از تاریخ بشر بوده‌اند و با انتقال آنها از یک نسل به نسل دیگر بود که توانستیم به پیشرفت‌های متعددی دست یابیم و یا از تجربه‌های بد جلوگیری کنیم. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی گزینه‌های زیادی برای ذخیره کردن خاطرات و اطلاعات در اختیار داریم که از میان آنها می‌توان به فلش‌ها و هارد دیسک‌ های سریع اشاره کرد.

اگر به دلیل خرید هارد دیسک جدیدتر، سریع‌تر و جمع و جورتر به دنبال نابود کردن و دور انداختن هارد دیسک قدیمی هستید، با گجت نیوز همراه باشید. خلاص شدن از هارد دیسک قدیمی آنقدر‌ها هم که فکر می‌کنید، راحت نیست؛ زیرا این احتمال وجود دارد که اطلاعات حساس و شخصی شما در اختیار دیگران قرار گیرد.

ضرورت نابود کردن هارد دیسک قدیمی

نابود کردن هارد دیسک

شما باید با دقت هارد دیسک خود را نابود کنید؛ زیرا حتی اگر آن را فرمت کرده باشید،‌ افراد زیادی هستند که می‌توانند داده‌های درون آن را ریکاوری کنند. در واقع حتی اگر هارد شما مشکل داشته باشد و کار نکند هم باز این امکان وجود دارد که شخصی به اطلاعات شما دسترسی پیدا کرده و از آنها سوء استفاده کند.

در این مرحله است که ممکن است از شما اخاذی کنند، به شما زور بگویند و یا حتی از هویت شما برای کارهای غیرقانونی استفاده کنند.

این روزها هارد دیسک ها مقاوم‌تر از گذشته شده‌اند و می‌توانند برای مدت طولانی در زیر آب بمانند، از یک میدان مغناطیسی قوی جان به در برند و یا با وجود یک ضربه خیلی قوی همچنان کار کنند. حتی برخی ادعا می‌کنند که در صورت شلیک با گلوله نیز امکان دارد که هارد همچنان اطلاعات را حفظ کند.

نابود کردن هارد دیسک

برای اینکه از بابت هرگونه سوء استفاده احتمالی در آینده خیالتان راحت شود، نه تنها باید تمامی اطلاعات موجود در هارد را به صورت نرم افزاری پاک کنید، بلکه باید قطعات مختلف را نیز به صورت فیزیکی تکه تکه کنید. پس از آن نیز می‌توانید قطعات جدا شده را به صورت جداگانه کاملا خرد کنید تا دیگر نگرانی نداشته باشید.

هرچند یادتان باشد که برای این کار تنها آب یا نیروی خارجی کافی نیست و به برخی ابزار‌ها نیز نیاز دارید.

ابزارهای مورد نیاز برای نابود کردن هارد دیسک

نابود کردن هارد دیسک

در صورتی که می‌خواهید یک هارد اینترنال که به رایانه وصل شده یا وصل بوده را نابود کنید، به ابزار‌های زیر نیاز دارید:

  • پیچ‌گوشتی تورکس (ستاره‌ای) برای باز کردن قابی که قطعات را در کنار هم نگه داشته است.
  • یک پیچ‌گوشتی دوسو یا هر ابزار دیگری با سر تخت برای باز کردن قاب بیرونی هارد
  • عینک ایمنی
  • چاقوی ضامن‌دار
  • یک چکش برای خرد کردن قطعات (البته به جای چکش می‌توانید از میخکوب یا دریل نیز برای ایجاد سوراخ در بخش دایره‌ای شکلی که داده‌ها در آن ذخیره میشوند، استفاده کنید.)

اگر هم می‌خواهید یک هارد اکسترنال را نابود کنید، حتما پیچگ‌وشتی دو سو را همراه داشته باشید؛ زیرا برای باز کردن قاب پلاستیکی بیرونی لازم است.

نابود کردن هارد دیسک

مهمترین بخش هارد مجموعه‌ای از دیسک‌های گرد مغناطیسی یا همان پلتر‌ها هستند که معمولا از شیشه یا سرامیک ساخته شده‌اند و توسط لایه‌ای فولادی محافظت می‌شوند. گاهی اوقات پلتر از آلومینیوم نیز ساخته می‌شود. به جز پلتر شما این قطعات را داخل هارد مشاهده خواهید کرد:

  • یک موتور که این درایوها را همانند دیسک‌های گرامافون می‌چرخاند.
  • یک بازوی حرکتی که از یک طرف ثابت است و از طرف دیگر حرکت می‌کند.
  • یک هد که به بازو متصل شده تا بتواند داده‌ها را روی پلتر بنویسد یا از روی آن بخواند.

شروع عملیات نابودی Hard Disk

نابود کردن هارد دیسک

قبل از هر کاری بهتر است برای بار آخر هارد را به رایانه‌ خود وصل کنید و داده‌های مورد نیاز خود را در جایی دیگر ذخیره کنید. حتی می‌توانید برای احتیاط از آنها یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. در مرحله بعدی هارد را با استفاده از برخی ابزار‌های سیستمی همچون Disk Management یا Disk Utility فرمت کنید. البته اگر اطلاعات خیلی حساسی دارید، بهتر است از نرم افزار DBAN استفاده کنید.

حالا پیچ‌گوشتی دوسو را در قسمتی که لبه‌ها روی هم قرار گرفته‌اند قرار دهید تا قاب پلاستیکی روی هارد باز شود (این مرحله به هاردهای اینترنال مربوط نمی‌شود؛ اما سایر مراحل یکسان هستند). در مرحله بعد از پیچ‌گوشتی تورکس برای باز کردن پیچ‌های روی هارد استفاده کنید.

در این مرحله قطعات هارد را مشاهده خواهید کرد. قسمت‌های مختلف و مخصوصا پلتر را جدا کنید. حالا عینک ایمنی را روی چشمانتان گذاشته و با چاقو حسابی روی پلتر خط بیندازید. در نهایت نیز با استفاده از چکش، پلتر را کاملا خرد کنید.

شما همچنین می‌توانید از میخکوب یا دریل نیز در این مرحله استفاده کنید یا حتی پلتر را درون دستگاه خرد کننده فلزات بیندازید. البته برخی مکان‌ها نیز مخصوص نابود کردن هارد دیسک هستند؛ اما فکر می‌کنم هیچ چیز به اندازه وقتی خودتان این کار را انجام می‌دهید، آرامش‌بخش‌ نیست.

دور انداختن هارد دیسک نابود شده

نابود کردن هارد دیسک

فراموش نکنید که وقتی هارد قدیمی خود را نابود کردید، کار تمام نشده؛ زیرا تکه‌های پلتر می‌توانند خطرناک باشند و باید به صورت ایمن و مسئولانه دور انداخته شوند.

نه تنها این قطعات ممکن است در تماس با پوست، به بدن آسیب وارد کنند؛ بلکه این احتمال وجود دارد که مواد استفاده شده در آنها برای انسان‌ها، حیوانات و حتی محیط زیست مضر باشد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم که آنها را خیلی راحت در کیسه زباله خانه خود نیندازید و ترجیحا به یک مرکز تفکیک زباله بروید.

در گام آخر و پس از نابود کردن هارد دیسک قدیمی، می‌توانید برای خود یک فنجان چای بریزید و از هارد جدید لذت ببرید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*