اندروید 13

اسکرین شات های اندروید 13 منتشر شد؛ تغییرات و امکانات جدید چیست؟

اخیراً اسکرین شات های

اندروید 13 به بیرون درز پیدا کرده است که نشان از قابلیت‌های کاربردی جدیدی در جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید دارد.

درحالی که زمان زیادی از عرضه اندروید 12 نمی‌گذرد، گوگل سخت مشغول توسعه اندروید 13 است که همچنین با نام تیرامیسو شناخته می‌شود. اخیراً جزئیاتی از نسخه جدید این سیستم عامل آشکار شده است؛ از جمله قابلیتی با نام Palingual که امکان انتخاب زبان مشخص برای هر برنامه را برای کاربران فراهم خواهد کرد.

علاوه بر این‌، به‌تازگی XDA Developers به نسخه بتای لو رفته از اندروید 13 دسترسی پیدا کرده و اسکرین شات‌هایی اختصاصی را از آن به اشتراک گذاشته که نمایان‌گر تغییرات و قابلیت‌های جدید هستند. در ادامه به این قابلیت‌ها می‌پردازیم.

تغییرات و قابلیت‌های جدید اندروید 13

قابلیت تغییر زبان برنامه‌ها

همان‌طور که گفته شد، اخیراً قابلیت تغییر زبان برنامه‌ها با نام Palingual لو رفته است ولی اکنون با اسکرین شات‌های منتشر شده می‌توانیم دید بهتری نسبت به آن داشته باشیم. در اندروید 13 یک قسمت جدید تحت عنوان App Languages به بخش Languages and Input در تنظیمات دستگاه اضافه شده است که با ورود به آن می‌توانید روی هر کدام از برنامه‌ها ضربه بزنید و سپس زبان مورد نظر خود برای آن را انتخاب کنید.

البته به گفته XDA Developers، برای اینکه بتوانید زبانی را برای یک برنامه انتخاب کنید، در درجه اول آن برنامه باید از آن زبان پشتیبانی کند. ممکن است در ابتدا فکر کرده باشید که اندروید 13 محتویات برنامه‌ها را با استفاده از هوش مصنوعی به‌صورت خودکار ترجمه می‌کند، اما در واقع صرفاً این امکان را به شما می‌دهد تا از طریق یک منوی جامع زبان برنامه‌ها را تعیین کنید.

با این قابلیت، به‌جای اینکه زبان هر برنامه را به‌صورت جداگانه از داخل آن تغییر بدهید، از طریق یک منو به ساده‌ترین شکل و در کمترین زمان ممکن توانایی تغییر زبان برنامه مورد نظرتان را خواهید داشت. این قابلیت خصوصاً برای افراد دو زبانه یا چند زبانه بسیار کارآمد خواهد بود.

دریافت اجازه جهت ارسال نوتیفیکیشن‌ها توسط برنامه‌ها

با این قابلیت، همان‌طور که هم‌اکنون می‌توانید به برنامه‌ها اجازه دسترسی به دوربین یا موقعیت مکانی دستگاه خود را بدهید، همچنین می‌توانید مشخص کنید که برنامه امکان ارسال نوتیفیکیشن برای شما را داشته باشد یا خیر. در اندروید 13 برنامه‌ها ضمن کسب اجازه برای دسترسی به مواردی مثل دوربین و…، باید اجازه ارسال نوتیفیکیشن برای کاربر را نیز دریافت کنند و پیام مربوطه را جهت تایید کاربر نمایش بدهند.

در حال حاضر یکی از نکات آزاردهنده اندروید برای کاربران، حجم بالای نوتیفیکیشن‌ها است؛ نوتیفیکیشن‌هایی که کاربران فعالشان نکرده‌اند بلکه سیستم عامل به‌صورت پیش‌فرض اجازه‌ ارسال آن‌ها را به برنامه‌ها داده است.

اپل با ارائه قابلیتی تحت عنوان Notifications Summary در تلاش برای کنترل حجم سرسام‌آور نوتیفیکیشن‌ها بوده ولی تا به اینجا چنین قابلیتی در دسترس کاربران اندروید قرار نگرفته است. البته گوگل قابلیت‌هایی مثل Notification Importance یا Notification Channels را جهت حل این مشکل ارائه داده اما این قابلیت‌ها آنچنان کارآمد نبوده‌اند.

کاربران اندروید در حال حاضر قادرند با مراجعه به بخش Permissions در تنظیمات، به‌صورت جداگانه امکان ارسال نوتیفیکیشن برای هر برنامه را فعال یا غیر فعال کنند اما این پروسه برای کاربرانی که در کار با گوشی چندان مسلط نیستند یا حداقل صبر زیادی ندارند دشوار خواهد بود.

طرح‌بندی جدید لاک اسکرین در اندروید 13

ظاهراً در اندروید 13 دست کاربران برای شخصی‌سازی جای ساعت در لاک اسکرین بازتر خواهد بود. در حال حاضر وقتی ساعت در وسط لاک اسکرین قرار داشته باشد، هنگام زیاد شدن نوتیفیکیشن‌ها به بالا سمت چپ صفحه منتقل می‌شود تا فضای کافی برای نوتیفیکیشن‌ها فراهم شود. با این حال، کاربران همواره به این ویژگی اعتراض داشته‌اند.

حال یک قسمت تحت عنوان Double-line clock به بخش تنظیمات لاک اسکرین اندروید 13 افزوده خواهد شد که با غیر فعال کردن آن، ساعت همچنان وسط صفحه باقی می‌ماند و نوتیفکیشن‌ها زیر آن قرار می‌گیرند تا دیگر نوتیفیکیشن‌ها کل صفحه را اشغال نکنند.

قابلیتی ویژه جهت مدیریت مصرف باتری برنامه‌ها

در اندروید 13، در صورت فعال‌سازی Developer Options قسمتی با نام TARE Settings برای کاربر ظاهر می‌شود. قابلیت TARE که مخفف The Android Resource Economy (به معنای صرفه‌جویی منابع اندروید) است، بیشتر روی برنامه‌نویسان تمرکز دارد. گوگل فعالیت‌های برنامه‌ها در پس‌زمینه را محدود خواهد کرد و با توجه به میزان مصرف باتری برنامه‌ها در هر ساعت، نوعی اعتبار برای آن‌ها در نظر می‌گیرد. نهایتاً هر برنامه که اعتبار TARE بیشتری کسب کند، اجازه انجام فعالیت‌های بیشتری را خواهد داشت.

هدف از این قابلیت این است که کارایی باتری بهبود پیدا کند و جلوی برنامه‌هایی گرفته شود که با انجام فعالیت‌های پس‌زمینه بیش از حد، عمر باتری را کاهش می‌دهند و همچنین روی اجرای برنامه‌های ضروری‌تر تاثیر می‌گذارند.