خودرو متصل هوشمند

راهکار همراه اول برای پروژه خودرو متصل هوشمند در نمایشگاه تلکام 2021 به نمایش درآمد

پروژه خودرو متصل هوشمند یکی از راهکارهای همراه اول مبتنی بر خدمات اینترنت اشیا است که در نمایشگاه ایران تلکام 2021 به نمایش درآمد.

مدتی است که همراه اول همکاری مشترکی را با دو خودروساز بزرگ کشورمان آغاز کرده است. از جمله اهداف این همکاری می‌توان به تحقق اهداف کلان کشور برای هوشمندسازی صنعت حمل و نقل شهری و بین شهری و در نتیجه کاهش هزینه‌ها، ارائه محصولات متنوع و افزایش کارایی، رفع مشکلات زیست محیطی ناشی از مصرف انرژی و همچنین ایجاد بازارهای جدید در عرصه خودروهای متصل هوشمند اشاره کرد.

پروژه خودرو متصل هوشمند اهداف زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها کاهش تصادف‌ها و آثار اجتماعی و اقتصادی آن است. پروژه خودرو متصل برای خودرسازان نیز مزایای زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به کاهش هزینه‌های مربوط به گارانتی و وارانتی با ارائه راهکارهای مناسب به منظور جلوگیری از تقلب، جمع کردن داده‌های مختلف برای ارزیابی سازندگان قطعات، تحلیل رفتار راننده و سلامت خودروها، دسترسی لحظه به لحظه به داده‌های عمومی و تخصصی مربوط به تک تک خودروهای تولیدی، دسترسی به آمار کدهای خطا به منظور آگاهی و تحلیل نقاط قوت و ضعف تولیدات با هدف بهبود خطوط تولید، دسترسی و بهره‌برداری از اطلاعات مربوط به پیش‌بینی خرابی خودرو به منظور محاسبات مربوط به تولید  تامین قطعات یدکی و بهبود فرایند فروش و دسترسی به قطعات، ارائه راهکارهایی برای عیب‌یابی تولیدات از راه دور و بهبود فرایند امداد جاده‌ای، امکان ایجاد ارتباط نرم افزاری با نرم افزارهای فروش قطعات یدکی با تحلیل رفتار رانندگان به منظور بهبود تولیدات، خدمات پس از فروش و امکان ارتقا و فراخوانی کامپیوتر خودرو به صورت آنلاین از سوی سرور اشاره کرد.

مهم‌ترین مزایای خودرو متصل هوشمند

استفاده کنندگان از خودروهای متصل هوشمند نیز می‌توانند از مزایایی مانند صرفه جویی در هزینه‌های مصرفی خودرو، هزینه‌های بیمه و تعمیر و نگهداری، صرف زمان کمتر برای انجام خدمات خودرویی، فراهم شدن امکان امدادرسانی فوری در مواقع اضطراری، امکان دریافت توصیه‌های مرتبط با ترافیک، وضعیت آب و هوا، بازدیدهای دوره‌ای و اطلاعات و سرگرمی درون خودرو، امکان پرداخت خودکار عوارض بزرگراه‌ها و جرایم و ردیابی لحظه‌ای موقعیت جغرافیایی و شرایط خودرو بهره ببرند.

بازیگر اصلی پیاده‌سازی پروژه خودرو متصل یعنی همان اپراتور تلفن همراه نیز می‌تواند زیست‌بوم کسب و کارهای حوزه حمل و نقل هوشمند را توانمند کند و به همراه آن به بازارسازی برای ارائه خدمات و داده‌های هدفمند به کسب و کارهای حوزه حمل و نقل و ایجاد سکوهای باز انتشار داده‌های پردازش شده برای استفاده و به‌کارگیری در حوزه‌های پژوهشی دست پیدا کند. علاوه بر این، امکان بهره‌برداری از ظرفیت‌های پلتفرم اینترنت اشیا و توسعه آن نیز در این مسیر به تحقق خواهد رسید.

یکی از برنامه‌های راهبری پنج ساله همراه اول، ارائه خدمات اینترنت اشیا است. بنابراین، طراحی و پیاده سازی پلتفرم جامع اینترنت اشیا در دستور کار مرکز تحقیق و توسعه همراه اول قرار گرفته و این پروژه می‌تواند نقش کمک کننده و تسهیلگر را ایفا کند. همراه اول در همین راستا سرمایه‌گذاری گسترده‌ای داشته و پلتفرم جامع اینترنت اشیا را با استفاده از توان داخلی و رعایت تمامی الزامات و استانداردهای بین‌المللی طراحی و پیاده کرده که می‌توان از آن در پروژه خودرو متصل هوشمند بهره برد.

شبکه همراه اول در مقایسه با سایر اپراتورها، پوشش بسیار گسترده‌ای دارد و مشترکان سایر اپراتورهای کشور نیز در بخش‌هایی از مناطق برون شهری و جاده‌های محلی از شبکه همراه اول برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند. این امر با ارائه رومینگ بین اپراتورها و فراهم شدن امکان استفاده مشترکان از شبکه سایر اپراتورها میسر شده است. بنابراین در سیم کارت‌های با کاربرد اینترنت اشیا، شرایط فرق می‌کند و امکان رومینگ در آن وجود ندارد. با این اوصاف، همراه اول با ارائه سیم کارت‌های خود برای برقراری ارتباط با پوشش حداکثری، بهترین گزینه برای پروژه خودرو متصل محسوب می‌شود.

این پروژه توسط مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در نمایشگاه ایران تلکام 2021 به بازدیدکنندگان معرفی شد. بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و راه حل‌های نوآورانه موسوم به ایران تلکام 1400 برگزار شد و همراه اول از ساعت 8 تا 15 در غرفه 38 سالن 8-9 محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران از بازدیدکنندگان میزبانی کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*