سیارک غول پیکر

یک سیارک غول پیکر بزرگتر از یک آسمان‌خراش 100 طبقه، مستقیم به سمت زمین می‌آید

سیارک‌های جداشده از کمربند سیارکی تهدیدی جدی برای زمین ما محسوب می‌شوند. این بار سیارک غول پیکر (7482) 1994 PC1 مستقیم به سمت زمین می‌آید.

یک سیارک بزرگ و سنگی قرار است که هفته آینده از کنار زمین عبور کند. این سیارک یک کیلومتر طول دارد و تقریباً دو و نیم برابر بلندتر از ساختمان اِمپایر استیت – The Empire State Building (برج 102 طبقه تجاری) است و به علت اندازه بزرگی که دارد و رصدهایی که به صورت مداوم صورت می‌گیرد، در رده اجرام بالقوه خطرناک قرار گرفته است.

آیا سیارک غول پیکر (7482) 1994 PC1 به زمین برخورد می کند؟

اما جای نگرانی نیست زیرا این سیارک در فاصله 1.93 میلیون کیلومتر دورتر از زمین – که تقریباً 5.15 برابر بیشتر از ماه است – قرار دارد. با این وجود، محاسبات مسیر پرتابی آن با 133 کیلومتر خطا است و ریسک برخورد این سیارک با زمین ما صفر است.

در واقع اگر ستاره شناس هستید، می‌توانید با تماشای آن لذت ببرید. نزدیک‌ترین رویداد حوالی ساعت 21:51 روز 18 ژانویه (28 دی ماه) اتفاق خواهد افتاد. این سنگ فضایی که به عنوان سیارک (7482) 1994 PC1 شناخته می‌شود، اولین بار در سال 1994 توسط ستاره شناسی به نام رابرت مک ناوت در رصدخانه سایدینگ اسپرینگ در استرالیا کشف شد.

با ردیابی مسیر بازگشت این سیارک، دانشمندان توانستند تصاویری را در سپتامبر 1974 به ثبت برسانند؛ به همین علت است که در مسیر مداری آن شکی نداریم. در واقع قوس مشاهده این سیارک 47 ساله است و برای مشاهده در آسمان شبِ زمین باید چندین سال صبر کرد.

آخرین باری که این سیارک از کنار زمین عبور کرده، 17 ژانویه 1933 میلادی و در فاصله نزدیکتر به زمین (اما همچنان امن) بوده است. (فاصله 1.1 میلیون کیلومتری) همچنین انتظار می‌رود که در 18 ژانویه 2105 در فاصله مشابهی از زمین قرار بگیرد.

مشاهده نزدیک این سیارک به اخترشناسان اجازه می‌دهد تا درباره سیارک سنگی نوع S که به گروه سیارک آپولو تعلق دارد، بیشتر مطالعه کنند. این گروه از رایجترین سیارک‌هایی هستند که ما آنها را می‌شناسیم و تمامی آنها طول مداری مشابهی با زمین دارند. سیارک (7482) 1994 PC1 هر یک سال و 7 ماه زمینی، در فاصله بین 0.9 تا 1.8 به دور خورشید می‌چرخد.

این مشاهده همچنین به آماتورها و ستاره شناسان امکان تماشای گذشته این سیارک سنگی را می‌دهد. سیارک مذکور با سرعت شگفت انگیزی در حدود 19.56 کیلومتر در ثانیه (43754 مایل در ساعت) نسبت به زمین حرکت می‌کند، و به این معنی است که شبیه یک ستاره به نظر می‌رسد، اما در طول شب در آسمان شب حرکت می‌نماید.

در قدر ظاهری 10، سیارک آنقدر کم نور خواهد بود که با چشم غیرمسلح یا دوربین دیده نمی‌شود. به گفته ادی آیریزاری در EarthSky.org اگر در حیاط خانه‌تان یک تلسکوپ 6 اینچی دارید، باید بتوانید در حین عبور نگاهی اجمالی به آن داشته باشید.

EarthSky همچنین راهنمای کاملی در مورد نحوه مشاهده و چگونگی ثبت بهترین تصاویر از سیارک دارد که اگر در حیاط خلوت منزلتان تلسکوپ دارید، بد نیست نگاهی به آنها بیندازید.

سیارک غول پیکر

با توجه به اینکه بسیاری از مردم جهان در تعطیلات خود به تماشای فیلم «به بالا نگاه نکن» می‌پردازند، احساس ترس و استرس عبور یک سیارک از کنار زمین برایشان طبیعی است و قابل هضم است زیرا آنچه این فیلم به ما آموخت، این بود که به محاسبات مداری دانشمندان اعتماد کنیم.

پیش بینی می‌شود که سیارکی با این اندازه تنها هر 600 هزار سال یک بار با زمین ما برخورد کند. خوشبختانه ناسا در حال آزمایش ماموریت DART (آزمایش تغییر جهت دوگانه سیارک) است که هدف آن منحرف کردن سیارک و دیگر اجرام آسمانی است که در مسیر برخورد با زمین قرار دارند.

اگر تلاش‌های ناسا به نتیجه برسد، ممکن است به بشریت کمک کند تا بتوانیم تهدیدات سیارکی آینده را منحرف کنیم. در عین حال بیایید از منظره لذت ببریم و به دنبال تماشای سیارک (7482) 1994 PC1 باشیم. هیچ چیز بهتر از این نیست که به ما یادآور شود در چه کهکشان مخاطره آمیزی زندگی می‌کنیم!

یک سیارک عظیم-2-5 برابر-ارتفاع-امپراتوری-استیت-ساخت-هفته آینده-به-ایمن-از-زمین-گذر خواهد کرد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*