آیفون اپل 15 سال پیش دنیا را تغییر داد

15 سال پیش در چنین روزی، گجتی متولد شد که دنیا را برای همیشه تغییر داد

15 سال پیش گجتی به نام آیفون متولد شد که جهان را تغییر داد. آیفون، به گوشی‌های هوشمندی که امروز در دست می‌گیریم معنا و مفهوم بخشیده است.

15 سال پیش در چنین روزی دنیا متحول شد. نهم ژانویه 2007، استیو جابز در سالن Moscone West سان فرانسیسکو رو به جمعیت کرد و گفت که اپل می‌خواهد تلفن همراه را از نو اختراع کند. با تمام احترامی که برای استیو جابز فقید قائل هستیم، ولی او اشتباه می‌کرد. زیرا آیفون، شروع کننده انقلاب در گوشی‌های موبایل نبود.

پیش از 9 ژانویه سال 2007 که آیفون متولد شد گوشی‌های هوشمند وجود داشتند و شاید یکی از جذاب‌ترین آن‌ها گوشی نوکیا N95 بود که چندین ماه زودتر از آیفون رونمایی شد. در واقع آیفون، اولین گوشی هوشمندی بود که سر و صدای زیادی را به پا کردن و در سال اول حضورش نزدی به 10 میلیون نسخه از آن فروخته شد.

آیفون اپل 15 سال پیش دنیا را تغییر داد

Apple CEO Steve Jobs introduces the new iphone at Macworld in San Francisco Tuesday;January 9,2007 (John Green/Bay Area News Group) (Photo by MediaNews Group/Bay Area News via Getty Images)

حتی قبل‌تر از آن دیگر محصولاتی مثل موتورولا Q و البته گوشی محبوب بلک بری Pearl نیز در سال 2006 فروخته می‌شدند. در واقع استیو جابز یک گوشی هوشمند را به بهترین شکل ممکن ساخت و نشان داد که چگونه می‌توان امکاناتی مثل نمایشگر لمسی با پشتیبانی از چند لمس را بهتر از سایر گوشی‌ها، ارائه کرد. از آنجا که همه نمی‌توانستند یک آیفون داشته باشند و آن را برخند، بسیاری از شرکت‌ها به فکر تولید محصولاتی برای رقابت با آن افتادند.

سال اول 6.1 میلیون نسخه آیفون فروخته شد

اپل سال اول عرضه، 6.1 میلیون نسخه از آیفون را فروخت، اما هنوز هم در بسیاری از نقاط جهان گوشی‌های هوشمند کمتر در دست مردم دیده می‌شد. در آن زمان محبوب‌ترین موبایل، موتورولا ریزر بود که عملاً هوشمند نبود؛ بلکه یک گوشی تاشو بود که بیشتر برای مکالمه مورد استفاده قرار می‌گرفت. سرانجام سال 2010، تقریباً هر کسی را که در خیابان‌ها می‌دیدیم یک تلفن هوشمند در دستش بود.

بزرگ‌ترین اپراتور ایالات متحده، Verizon، قراردادی را با اپل امضا کرد که به آن اجازه فروش آیفون به کاربرانش به صورت اقساطی را می‌داد. این اتفاق باعث شد طیف وسیع‌تری از مردم بتوانند صاحب آیفون شوند؛ چیزی که سال‌ها قادر به خریدن آن نبودند. در سایر نقاط جهان هم گوشی‌های ارزان قیمت‌تر اندرویدی عرضه شدند تا در اوایل سال 2010 هر کسی را که در خیابان‌ها می‌دیدیم یا مشغول مکالمه با گوشی خود بود، یا در اینترنت وب‌گردی می‌کرد و یا یک موسیقی را با گوشی خود پخش کرده بود.

آیفون اپل 15 سال پیش دنیا را تغییر داد

آیفون اورجینال اپل

پیش از سال 2007، گوشی هوشمند یک محصول لوکس محسوب می‌شود که هر کسی نمی‌توانست آن را داشته باشد. بعد از معرفی آیفون، گوشی‌های هوشمند به ابزاری مناس برای کار، تحصیل و یا پرداخت تبدیل شدند. یک کاربر با نصب اپلیکیشن روی گوشی هوشمند خود می‌توانست نیازهایش را برطرف کند.

15 سال پیش در چنین روزی دنیا تغییر کرد

بی‌شک بدون رهبری آیفون در این راه و به نمایش گذاشتن چگونگی استفاده از یک نمایشگر لمسی و فروشگاه اپلیکیشن‌ها به تمام جهان، گوشی‌های هوشمند هرگز شکلی که اکنون به خود گرفته‌اند را نمی‌توانستند بگیرند. همه‌ی این‌ها 15 سال پیش، زمانی شروع شد که استیو جابز آیفون را به طرف حاضرین سالن گرفت و به آن‌ها نشان داد.

نکته: بسیاری بر این باورند که گوشی LG Prada نخستین موبایلی بود که یک نمایشگر لمسی را ارائه می‌کرد، ولی بی‌شک آن نتوانست مثل آیفون دنیا را تغییر دهد و گوشی‌های هوشمند را به آنچه که اکنون هست تبدیل کند.

اکنون 15 سال از آن زمان می‌گذرد و آیفون قدرتمندتر از همیشه به کار خودش ادامه می‌دهد. کافیست در یک مرکز خرید شلوغ، رستوران یا خیابان‌های شهر قدم بزنید تا ببینید گوشی‌های هوشمند به وسیله‌های ضروری تبدیل شده‌اند که به کاربران کمک می‌کنند با گوشی خود کار یا بازی کرده و از سرگرمی‌های آن لذت ببرند. و باز هم می‌گوییم که هیچ یک از این‌ها بدون معرفی آیفون در 15 سال پیش ممکن نبود. پس تولد مبارک آیفون، برایت بهترین‌ها را آرزو می‌کنیم.