کارت گرافیک انویدیا RTX 3080

کارت گرافیک انویدیا RTX 3080 با 12 گیگابایت حافظه رم معرفی شد

انویدیا از نسخه قدرتمندتر کارت گرافیک انویدیا RTX 3080 با ظرفیت رم ۱۲ گیگابایتی رونمایی کرد. البته تاریخ عرضه و قیمت این کارت گرافیک نامشخص است.

وقتی انویدیا کارت گرافیک GeForce RTX 3080 را رونمایی کرد، بسیاری از اینکه فقط با ۱۰ گیگابایت حافظه RAM عرضه می‌شود، متعجب شدند. امروز انویدیا در سکوت خبری از نسخه جدید کارت گرافیک انویدیا RTX 3080 با ۱۲ گیگابایت حافظه رم پرده برداری کرد. اما به جز ظرفیت رم، این نسخه تغییرات دیگری را هم شامل می‌شود.

تغییرات نسخه ۱۲ گیگابایتی کارت گرافیک انویدیا RTX 3080

نکته‌ی جالبی که در اینجا وجود دارد، این است که انویدیا در سکوت خبری از این کارت گرافیک رونمایی کرده است. در واقع هیچ پست وبلاگی یا بیانیه مطبوعاتی در مورد آن وجود ندارد و حتی اکانت توییتر انویدیا جیفورس نیز هیچ حرفی از این محصول نزده است. تنها نشانه‌ای که معرفی شدن این نسخه را تأیید می‌کند، بروز شدن مشخصات فنی کارت گرافیک Nvidia RTX 3080 و اضافه شدن ظرفیت رم ۱۲ گیگابایتی جلوی نام آن در وب‌سایت انویدیا است.

کارت گرافیک انویدیا RTX 3080

از نظر دیگر مشخصات فنی نیز تفاوت‌هایی بین مدل ۱۲ و ۱۰ گیگابایتی این کارت گرافیک وجود دارد. به عنوان مثل نسخه جدیدتر علاوه بر ۲ گیگابایت رم اضافه‌تر، با ۸۹۶۰ هسته CUDA ارائه می‌شود، درحالی که تعداد هسته‌های نسخه ۱۰ گیگابایتی ۸۷۰۴ هسته CUDA بوده است. عرض رابط کاربری حافظه نیز از ۳۲۰ بیت به ۳۸۴ بیت ارتقا پیدا کرده، در حالی که سرعت کلاک آن با کمی تغییر به ۱.۲۶ گیگاهرتز نزول پیدا کرده است. در نهایت باید به مجموع مصرفی ارتقا پیدا کرده به ۳۵۰ وات (از ۳۲۰ وات) در این نسخه اشاره کرد که با توجه به رم و هسته‌های بیشتر، تعجب برانگیز نیز نیست.

به جز این تغییرات، هر دو نسخه ۱۰ و ۱۲ گیگابایتی کاملاً مشابه یکدیگر هستند. با این حال این تغییر خوبی برای کسانی است که فکر می‌کنند حافظه ۱۰ گیگابایتی برایشان کافی نیست و یک حافظه بیشتر ۱۲ گیگابایتی می‌تواند گزینه مناسب‌تری برایشان باشد.

هنوز مطمئن نیستیم که شرکت‌هایی قرار است در تولید نسخه ۱۲ گیگابایتی کارت گرافیک Nvidia RTX 3080 همکاری کنند یا چه زمانی آماده عرضه به بازار می‌شوند. رونمایی بی سر و صدای کمپانی انویدیا نشان می‌دهد که هنوز فاصله زیادی با زمان عرضه این محصول باقی مانده و بعید است به این زودی‌ها شاهد حضور آن در قفسه فروشگاه‌ها باشیم.

قیمت کارت گرافیک انویدیا RTX 3080 هنوز مشخص نیست

یکی دیگر از سوالاتی که هنوز بدون پاسخ مانده، قیمت در نظر گرفته شده برای این قطعه سخت افزاری است. در حال حاضر انویدیا در وب‌سایت خودش فقط قیمت پیشنهادی خرده‌فروشی‌ها مربوط به نسخه ۱۰ گیگابایتی را منتشر کرده است. از آنجا که کمبود جهانی تراشه و تقاضای زیاد برای پردازنده‌های گرافیکی تولیدکنندگان را وادار به افزایش قیمت قطعات خود در سراسر جهان کرده است، بنابراین حتی اگر انویدیا قیمت پیشنهادی برای این کارت گرافیک داشت، قطعاً با قیمت بالاتری وارد بازار می‌شد.

اما کمبود جهانی تراشه بدین معناست که علاوه بر قیمت بالای این کارت گرافیک‌ها، دسترسی به آن‌ها نیز دشوار خواهد بود. قطعاً هر زمانی که شرکای تجاری انویدیا کارت‌های گرافیک RTX 3080 را معرفی کنند، در فاصله زمانی کمی بعد از آن، فروش آن را نیز آغاز خواهند کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*