پیشگویی شگفت انگیز مارک سالیوان در مورد گوشی های هوشمند در سال 1953

گوشی های هوشمند یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر زندگی مدرن هستند. شاید در گذشته کمتر کسی فکر می‌کرد روزی دستگاهی مانند گوشی های هوشمند وجود داشته باشد اما در سال 1952، مارک سالیوان پیش بینی عجیبی درباره گوشی های هوشمند داشته است.

اگر درباره اولین گوشی‌های هوشمند جستجو کنید، احتمالا به نتایجی مانند Simon personal communicator شرکت IBM برسید. این دستگاه، به نوعی فرزند گوشی‌های تلفن همراه ساده و PDA محسوب می‌شد. سایمون حتی به کاربران اجازه می‌داد فکس‌های خود را نیز دریافت و مشاهده کنند. دستگاه Simon شرکت IBM در نهایت به فروش حدود 50 هزار دستگاهی رسید که به هیچ وجه قابل مقایسه با فروش گجت‌هایی مانند آیفون نیست.

پیشبینی مارک سالیوان درباره گوشی های هوشمند

مارک سالیوان حدود 41 سال پیش از معرفی دستگاه IBM که به نوعی اولین گوشی هوشمند جهان بود، پیشبینی‌های شگفت انگیزی درباره آینده گوشی‌ها داشت. او مدیر یکی از شرکت‌های تولیدکننده تلفن با نام پسیفیک تل بود. در روز یازدهم آپریل سال 1953، زمانی که استیو جابز فقید تنها دو سال سن داشت، در روزنامه Tacoma News Tribune گزارشی منتشر شد. در این گزارش، مارک سالیوان که در آن زمان، از چهره‌های شناخته شده دنیای ارتباطات بود از آینده‌ای صحبت کرد که در آن، هیچ راه فراری از تلفن‌ها وجود نخواهد داشت.

مارک سالیوان

سالیوان گفت در آینده، تلفن‌ها وسایلی شخصی خواهند بود که ما، آن‌ها را مانند ساعت‌های مچی با خود حمل خواهیم کرد. او در ادامه صحبت‌هایش گفت کاربران خواهند توانست در زمان مکالمه، اگر می‌خواهند همدیگر را ببینند. این پایان پیشبینی‌های عجیب مارک سالیوان نیست! او همچنین به نبود صفحه کلید و شماره‌گیر در گوشی‌ها اشاره کرد. بهتر است بدانید حدود 54 سال زمان نیاز بود تا استیو جابز، اولین گوشی آیفون را که بدون صفحه کلید و مجهز به نمایشگر لمسی بود و از قابلیت فیس تایم بهره می‌برد معرفی کند.

پیشبینی سالیوان درباره برنامه‌های مترجم

بیشتر پیشبینی‌های گذشته از امروز، تا حدی عجیب و حتی خنده‌دار به نظر می‌رسند اما نظرات مارک سالیوان، قابل توجه و فوق‌العاده دقیق هستند. یکی دیگر از نظرات او در مصاحبه با روزنامه Tacoma News Tribune، قابلیت ترجمه گوشی‌های هوشمند بود. او در صحبت‌هایش گفت:

کسی چه می‌داند؟ اما این‌ها (گوشی‌های آینده) شاید واقعا بتوانند از یک زبان به زبانی دیگر ترجمه کنند.

از جمله دیگر پیشبینی‌های مارک سالیوان می‌توان به نمایش زمان مکالمه‌های کاربر و کوچک بودن گوشی‌های آینده اشاره کرد. سالیوان در سال 1896 میلادی متولد شد د در سن 89 سالگی از دنیا رفت. با این که او نتوانست دوران اوج گوشی‌های هوشمند را ببیند اما خوشبختانه اولین گوشی همراه تجاری جهان که موتورولا DynaTAC 8000X بود چند سال پیش از مرگش روانه بازار شد.

سالیوان می‌توانست موفق‌تر از استیو جابز باشد!

مشخص است مارک سالیوان، ایده‌های جاه‌طلبانه‌ای در رابطه با دنیای تلفن و گوشی‌ها داشته است. اگر او می‌توانست شرکت‌های بزرگ ارتباطی را با ایده‌هایش متقاعد کند، شاید امروز به جای نام استیو جابز، نام مارک سالیوان در یادها ماندگار می‌شد. با این که تمام نظرات سالیوان در مصاحبه سال 1952 جذاب هستند اما تیتری که در آن اعلام شده «هیچ راه فراری از تلفن‌ها در آینده وجود ندارد» یکی از جالب‌ترین اظهار نظرات او است.

نظرات مارک سالیوان

شاید بسیاری از ما بدون گوشی‌های هوشمند و برنامه‌ای مانند گوگل مپس، حتی نتوانیم بیش از چند کیلومتر از خانه دور شویم! قدم زدن در خیابان‌ها یا ایستادن در متروهای شلوغ، بدون وجود هندزفری، گوشی هوشمند و موسیقی گاهی غیرقابل تحمل است. بسیاری از ارتباطات کاری و روابط شخصی ما به گوشی‌های هوشمند وابسته است. البته این موارد به هیچ وجه نقاط ضعف تکنولوژی نیستند و توانایی بالای گوشی‌های هوشمند، ما را از شر حمل و استفاده از دستگاه‌های مختلف بی‌نیاز کرده اند.

او تنها کسی نبود که به درستی آینده را پیشبینی کرد. نویسنده کتاب‌های علمی تخیلی، آیزاک آسیموف نیز گفته بود انسان‌ها از نمایشگری استفاده خواهند کرد که نه تنها می‌توانند با استفاده از آن با دیگران تماس بگیرند، بلکه می‌توانند پرونده‌های خود را مطالعه کنند، کتاب بخوانند و تصاویری را تماشا کنند.

مارک سالیوان زمانی از پتانسیل بالای تلفن‌ها یا همان گوشی‌های هوشمند امروز آگاه بود که هنوز 21 سال تا معرفی اولین تراشه (SoC) باقی مانده بود. دسترسی او به تکنولوژی‌های پیشرفته و حضورش در دنیای ارتباطات و البته ایده‌های نابی که حالا به واقعیت پیوسته اند، می‌توانست او را به یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های دنیای تکنولوژی تبدیل کند اما در آن زمان، کسی به این ایده‌ها توجهی نکرد.