MRAM

سامسونگ نخستین تراشه MRAM دنیا را ساخت؛ رم‌ها توان پردازشی پیدا می‌کنند

تراشه MRAM نوین سامسونگ جدیدترین اختراع زیرشاخه تراشه ساز آن محسوب می‌شود که نخستین نمونه در نوع خود است و به کاربر توان پردازشی مضاعف می‌دهد.

سامسونگ بزرگ‌ترین تراشه‌ساز و همچنین نوآورترین کمپانی در دنیای فناوری تلقی و همچنین پنجمین برند با ارزش دنیا محسوب می‌شود. این کمپانی در زمینه ساخت تراشه حافظه پیشتاز است و محصول جدیدش نیز به همین نوع از تراشه‌ها ارتباط دارد.

تا پیش از این تراشه‌های رم تنها نقش یک حافظه موقت جهت دسترسی فوری پردازنده به اطلاعات مورد نیازش را ایفا می‌کردند تا CPU معطل سرعت کند حافظه دائم نظیر هارد دیسک نشود. این حافظه‌ها در ماژول‌هایی با ظرفیت‌های مختلف‌، اما بسیار اندک‌تر از حافظه دائم ساخته می‌شوند. برای مثال در حال حاضر یک ماژول رم کامپیوتر شخصی نهایتا 32 گیگابایت ظرفیت دارد.

و اما پردازنده مصرف انرژی بالایی داشته و بیشترین بخش از گرمای تولیدی کامپیوتر مربوط به این قطعه است. در طرف دیگر معادله رم کم‌مصرف‌ترین بخش کامپیوتر به شمار می‌رود و طی سال‌های اخیر ایده استفاده از این عضو برای پردازش بهینه مطرح بود.

تراشه MRAM سامسونگ، توان پردازشی را به رم می‌آورد

پیشتر تلاش‌هایی برای دستیابی به این هدف صورت گرفته بود که کاربردی نبودند. اما حالا به لطف فناوری جدید سامسونگ حالا رم نیز خود توان پردازش دارد. تراشه MRAM سامسونگ نخستین نمونه در دنیاست که کار کرده و به کاربر اجازه پردازش در تراشه رم را می‌دهد.

در حال حاضر کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند از حافظه موقت DRAM استفاده می‌کنند که از نوع پویا است و همچون رم‌های دیگر تا زمانی که الکتریسیته به آن برسد فعالیت کرده و به محض قطع شدن برق، پاک می‌شود؛ زیرا اطلاعات را روی بار الکتریکی ثبت می‌کند. این نوع حافظه بایستی جهت جا دادن اطلاعات جدید، آن چه پیشتر در خود ذخیره کرده بود را پاک کند.

MRAM

در MRAM که M اول آن به واژه Magnetoresistive به معنای مقاومت مغناطیسی اشاره دارد، با وجود اینکه رم است اما حافظه‌ای دائم محسوب می‌شود به این دلیل که اطلاعات را روی بار مغناطیسی می‌نویسد.

از مزایای MRAM می‌توان به مصرف بسیار کمتر آن در مقایسه با DRAM اشاره کرد. البته این تراشه‌ها مشکلاتی نیز دارند؛ برای مثال، نمی‌توانند نرخ خطای نوشتن را به اندازه کافی پایین نگه دارند. البته مقاومت درونی کمتر آن نیز نکته مثبتی برای پردازش داخل رم نیست.

و اما پردازش درون رم سبب صرفه جویی در زمان و مصرف انرژی می‌شود. سیستمی که حتی بخشی از پردازش خود را داخل رم انجام می‌دهد، زمان کمتری را صرف این کار می‌کند. زیرا در این حالت رم که اطلاعات را درون خود نگه می‌دارد، هنگام پردازش از همان‌ها استفاده می‌کند و دیگر نیاز نیست تا اطلاعات نخست توسط پردازنده درخواست و سپس از رم به آن منتقل و پردازش شوند؛ البته این فرایندها چند میلی ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد اما در مجموع بار پردازشی پردازنده و زمانی که لازم است صرف یک پردازش شود کاهش می‌یابد.

به طور کلی رم‌ها کم مصرف‌ترین اجزای یک کامپیوتر هستند و برداشتن بخشی از بار پردازشی CPU نه تنها سبب کاهش مصرف آن می‌شود، بلکه گرمای کمتری تولید می‌کند و بدین‌ترتیب احتمال خرابی کمتر شده و عمر دستگاه بیشتر می‌شود.

سامسونگ معتقد است توسعه بیشتر تراشه‌های MRAM برای پردازش‌های هوش مصنوعی بسیار کاربردی است. در آزمایش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که توسط این کمپانی روی رم جدید صورت گرفت، پردازش درون رم با نرخ موفقیت 93 درصد یک چهره خاص در تصویر را انتخاب می‌کرد. در زمینه تشخیص اعداد دست نویس انسان نیز نرخ موفقیت 98 درصدی داشت. دکتر سانگچول جانگ، از پژوهشگران موسسه فناوری‌های پیشرفته سامسونگ در این باره می‌گوید:

پردازش درون رم مانند پردازش مغز انسان است. در مغز پردازش در محل اتصال دو نورون درون شبکه بیولوژیکی حافظه (سیناپس‌ها) صورت می‌گیرد. در حقیقت با وجود اینکه فعلا پردازش توسط شبکه MRAM هدفی متفاوت از پردازش درون مغز دارد، در آینده ممکن است با ساختن شبکه‌ای از حافظه‌های خشک به شکل اتصال سیناپسی، بتوان مدلی از مغز را ساخت.

البته سامسونگ در حال حاضر نیز مشغول کار روی یک مغز مصنوعی با الگوبرداری از مغز انسان است و در آن از حافظه‌های رم مقاومتی پیشرفته نظیر MRAM استفاده می‌کند.

سامسونگ امیدوار است فناوری MRAM بتواند سبب انقلابی در زمینه کاهش مصرف پردازش‌های هوش مصنوعی شود تا بتوان تراشه‌هایی بهینه‌تر از قبل برای این کار ساخت.