آی او اس 16 – iOS 16 ؛ تاریخ انتشار، ویژگی ها و لیست دستگاه های دریافت کننده

اپل در سال جاری میلادی آپدیت iOS 16 را معرفی و منتشر خواهد کرد. این نسخه از سیستم عامل محبوب گوشی‌های اپل، برای تمام آیفون‌های جدید و تعدادی از آیفون‌های قدیمی در ماه‌های آینده منتشر خواهد شد.

حتی اگر از مخالفان سرسخت اپل و سیاست‌هایش باشید، به هیچ وجه نمی‌توانید عملکرد این شرکت در پشتیبانی طولانی نرم‌افزاری از گوشی‌هایش را زیر سوال ببرید. با این که در دنیای گوشی‌های اندرویدی در بیشتر موارد گوشی‌ها در نهایت سه آپدیت بزرگ سیستم عامل اندروید را دریافت می‌کنند، در دنیای اپل ماجرا کاملا متفاوت است. برای مثال گوشی آیفون 6 اس که در سال 2015 میلادی معرفی شد، توانست آپدیت iOS 15 را نیز دریافت کند. حالا اطلاعاتی از آپدیت بزرگ بعدی آی او اس منتشر شده و در این مطلب گجت نیوز، ما زمان انتشار آپدیت iOS 16، گوشی‌هایی که این آپدیت را دریافت می‌کنند و اطلاعات مربوط به iPadOS 16 را با هم مرور خواهیم کرد.

آپدیت iOS 16 و iPadOS 16 اپل

گوشی‌های هوشمند اپل به سیستم عامل شناخته شده iOS مجهز هستند. تا سال 2019، تبلت‌های آیپد اپل نیز از iOS بهره می‌بردند اما در این سال، این شرکت سیستم عامل آیپدها را تغییر داد و از نام iPadOS استفاده کرد. با وجود این تغییرات، iOS و iPadOS در واقع همچنان یک سیستم عامل یکسان هستند. با توجه به این مورد، می‌توان گفت اکثر ویژگی‌های آپدیت iOS 16، در نسخه ویژه آیپدهای این سیستم عامل نیز مشاهده خواهد شد.

معمولا اپل از اطلاعات مربوط به محصولاتش به شدت محافظت می‌کند اما حتی ماه‌ها پیش از معرفی، اطلاعاتی درباره نسخه‌های جدید iOS رسانه‌ای می‌شود. هنوز برای اظهار نظر درباره ویژگی‌های iOS 16 خیلی زود است و احتمالا در بهار یا تابستان سال آینده و همزمان با رویداد توسعه‌دهندگاه اپل، شاهد فاش شدن اطلاعات زیادی باشیم. اما یکی از مواردی که شنیده می‌شود، تغییرات ظاهری نوار نوتیفیشکن‌ها برای میزبانی نسل بعدی آیفون از دوربین سلفی درون حفره‌ است.

تاریخ انتشار آی او اس 16

هنوز رسما زمانی برای معرفی iOS 16 و انتشار این آپدیت برای گوشی‌های آیفون اعلام نشده است. اما اگر به گذشته نگاه کنیم، احتمالا نسل بعدی گوشی‌های آیفون در شهریور یا مهر ماه سال آینده معرفی خواهند شد. کوپرتینویی‌ها در زمان معرفی نسل جدید آیفون‌ها، نسخه جدید سیستم عامل iOS را نیز معرفی می‌کنند؛ پس می‌توان انتظار داشت تا پاییز سال 1401، آپدیت IOS 16 منتشر شود.

آیفون SE جدید

البته اگر برای تجربه نسخه جدید آی او اس عجله دارید، احتمالا بتوانید نسخه‌های آزمایشی و بتای این سیستم عامل را در تابستان امسال تجربه کنید. اپل معمولا نسخه بتای iOS را در هفته‌های پس از رویداد WWDC معرفی و منتشر می‌کند.

در سال گذشته میلادی اولین نسخه بتای iOS 15 در روزهای پایانی ماه ژوئن (اوایل تیر ماه) منتشر شد. اگر اپل به برنامه‌اش پایدار باشد، احتمالا امسال هم در تیر ماه اولین آپدیت بتای iOS 16 منتشر شود. البته به یاد داشته باشید این آپدیت‌ها، از پایداری کمی برخوردار هستند و بهتر است تا انتشار نسخه پایدار، منتظر بمانید.

کدام آیفون های اپل آپدیت iOS 16 را دریافت خواهند کرد؟

اپل همچنان به پشتیبانی طولانی از گوشی‌هایش ادامه خواهد داد. امسال هم یک گوشی قدیمی و شش ساله اپل، یعنی آیفون 6 اس آپدیت iOS 15 را دریافت کرد. البته احتمالا این خبر برای کاربران این گوشی کمی ناامید کننده باشد؛ در سال 1401، گوشی آیفون 6 اس پلاس دیگر آپدیت‌های بزرگ آی او اس را دریافت نخواهد کرد.

آی او اس 15

با این وجود گوشی‌های آیفون 7 و آیفون 7 پلاس که حالا دیگر جزو مدل‌های قدیمی اپل محسوب می‌شوند، احتمالا در سال جاری میلادی آخرین بروزرسانی بزرگ سیستم عامل خود را دریافت کنند. در ادامه، لیست گوشی‌هایی که iOS 16 را در یک آپدیت بزرگ دریافت می‌کنند مشاهده خواهید کرد.

  • ‌آیفون 7 و 7 پلاس
  •  ‌آیفون 8 و 8 پلاس
  • ‌ ‌آیفون X
  • ‌‌آیفون SE (2020)
  • ‌‌‌آیفون XS و XS مکس
  • ‌‌آیفون XR
  • آیفو‌ن 11، 11 پرو، و 11 پرو مکس
  • آیفون 12 مینی، آیفون 12، 12 پرو، و 12 پرو مکس
  • آیفو‌ن 13 مینی، آیفون 13، 13 پرو، و 13 پرو مکس
  • سری گوشی‌های آیفون 14

آیپدهایی که iPadOS 16 را دریافت می‌کنند

دارندگان برخی از آیپدهای قدیمی نیز در سال 2022 آپدیت iPadOS را دریافت خواهند کرد. امسال اپل حتی نسخه 15 iPadOS را برای آیپد ایر 2 (2014) منتشر کرد اما ظاهرا در سال آینده، دیگر خبری از iPadOS 16 برای این تبلت نباشد.

آپدیت ipados

اپل نسخه 16 سیستم iPadOS را برای این تبلت‌ها منتشر خواهد کرد:

  • آیپد مینی (2015)، آیپد مینی 5 (2019)، آیپد مینی 6 (2021)
  • آیپد 7 (2017)، آیپد 9.7 (2018)، آیپد 10.2 (2019)، آیپد 10.2 (2020)، آیپد 10.2 (2021)
  • تمام مدل‌های آیپد پرو معرفی شده از سال 2017 میلادی به بعد