دستگیری مافیا با گوگل مپس

گوگل مپ به دستگیری یکی از اعضای مافیا ایتالیا کمک کرد

پلیس ایتالیا موفق شده به لطف برنامه گوگل مپس، عضو قدیمی یکی از مافیا ایتالیا را دستگیر کند. این عضو مافیا در اسپانیا دستگیر شده است.

این روزها نیروهای پلیس در تمام جهان از تکنولوژی بهره زیادی می‌برند. گوگل مپس برنامه‌ای شناخته شده در زمینه مسیریابی است و معمولا نمی‌تواند به دستگیری مجرمان کمک زیادی کند. اما این بار، به لطف این برنامه و با تلاش نیروهای پلیس ایتالیا و اسپانیا، یک عضو باسابقه و خطرناک یک مافیای ایتالیایی در کشور اسپانیا دستگیر شد.

این عضو و رئیس سابق مافیا، دهه‌ها در حال فرار بوده و در نهایت، در منطقه گالاپار اسپانیا دستگیر شده است. او عملکرد فوق‌العاده‌ای در فرار از دست قانون داشته و در بیست سال گذشته، پلیس به هیچ وجه نتوانست حتی به او و هویتش شک کند!

دستگیری عجیب عضو سابق مافیا

در گزارش‌های منتشر شده به این نکته اشاره شده که آقای گامینو، در زمان دستگیری به پلیس این جمله را اعلام کرده است:

چطور توانستید من را پیدا کنید؟ من طی ده سال حتی با خانواده‌ام هم تماس نگرفته‌ام!

پیش از هر چیز، بهتر است بدانید جیوچینو گامینو یک تبهکار تمام عیار است. هنوز بسیاری از فعالیت‌های او در مافیا ایتالیا در هاله‌ای از ابهام است. اما احتمالا برای نشان دادن میزان شرارت او، دانستن این که گامینو جزو 100 مجرم اول تحت تعقیب ایتالیا بوده کافی است. در کنار این مورد، او توانست در سال 2002، از یک زندان فوق امنیتی در شهر رم ایتالیا فرار کند. در زمان فرار، او به جرم قتل به حکم حبس ابد محکوم شده بود.

دستگیری مافیا با گوگل مپ

این مجرم 61 ساله، با هویتی جدید، زندگی تازه خود را در گالاپاگار که شهری نزدیک به مادرید است آغاز کرده بود. در این کشور، او با نام مانوئل مورمینو شناخته می‌شد و از زندگی مافیایی فاصله گرفته بود. همان طور که خودش هم اعلام کرده، برای کمتر شدن خطر دستگیری، او حدود ده سال حتی با خانواده خود نیز تماسی نداشته است. گامینو در این شهر فروشگاهی با نام El Huerto Mani که به معنای باغ مانو است باز کرد و در رستورانی سیسیلی فعالیت داشت.

این عضو سابق مافیا تا پیش از دستگیری، مشغول فروش میوه و سبزیجات به مردم بود. نکته قابل توجه این است که فروشگاه «باغ مانو»، نمره‌ای بسیار خوب در گوگل داشت و توانسته بود از کاربران، میانگین نمره 4.7 را کسب کند.

گوگل مپس و بی دقتی‎‌های گامینو، به دستگیری او کمک کردند

با این که خودروهای گوگل در کشور ما چندان شناخته شده نیستند اما در بسیاری از نقاط جهان، خودروهای این شرکت تصاویری از خیابان‌ها ثبت می‌کنند. این تصاویر در بخش Street View برنامه گوگل مپس قابل مشاهده هستند. از شانس بد آقای گامینو، در یکی از روزهایی که او مشغول گفتگو با فردی دیگر روبروی مغازه‌اش بوده، یکی از خودروهای گوگل تصویری از او ثبت می‌کنند؛ تصویری که در نهایت موجب دستگیری یکی از خطرناک‌ترین مجرمان ایتالیا می‌شود.

نقشه گوگل

البته بازپرس ارشد این پرونده، فرانچسکو لو ووی اعلام کرده نمی‌توان تمام موفقیت این پرونده را به پای برنامه گوگل مپس حساب کرد. او در صحبت‌هایش اعلام کرده است:

این گونه نبود که ما شب و روز مشغول چک کردن گوگل مپس برای دستگیری این مجرم فراری بوده باشیم. بسیاری از تحقیقات و سرنخ‌های ما به اسپانیا ختم می‌شدند و گوگل مپس، به ما در اطمینان درباره تحقیقاتمان کمک کرد.

در کنار گوگل مپس، صفحه فیسبوک رستورانی با نام «آشپزخانه مانو» نیز به دستگیری این عضو سابق مافیا کمک کرد. با وجود گذشت بیست سال از فرار، هنوز خراشی که روی چانه او وجود داشت قابل شناسایی بود و خراش، در تصاویر فیسبوک نیز قابل مشاهده بوده است. او در این رستوران هم بی‌دقتی‌های زیادی کرده و حتی یک بار، با یک مشاور محلی درگیر شده بود که نتیجه آن، جریمه‌ای 1825 یورویی بوده است. البته او، توانست هر طور شده به زندان نرود و با پرداخت جریمه و نامه عذرخواهی رسمی، به این غائله پایان دهد.

کاراگاه گوگل‎!

قطعا بررسی تمام تصاویر گوگل مپس توسط نیروهای پلیس برای دستگیری یک عضو مافیا، کاری بسیار سخت است. در کنار این موضوع، گوگل برای حفظ امنیت مردم، تصاویر صورت آن‌ها را مات می‌کند.

عضو سابق مافیای ایتالیا

برخی از کارشناسان باور متفاوتی درباره این موضوع دارند. این احتمال وجود دارد که پلیس ایتالیا، برای پنهان کردن روش اصلی پیدا کردن این مجرم، ادعای استفاده از گوگل مپس را مطرح کرده است. حتی این احتمال نیز وجود دارد که گوگل، تصاویر واضحی از این مجرم را در اختیار نیروهای پلیس ایتالیا و اسپانیا قرار داده باشد. البته مورد دوم چندان هم بعید نیست چون گوگل، سابقه همکاری با سازمان‌های امنیتی را دارد.

در هر حال با توجه به پیشرفت تکنولوژی‌های تشخیص چهره و گوگل مپس، به نظر می‌رسد کار برای مجرمان فراری سخت‌تر از همیشه باشد. البته بدون شک باز کردن یک رستوران سیسیلی و فروشگاه در نزدیکی پایتخت اسپانیا و درگیری‌های این مجرم باسابقه، در دستگیری او تاثیر زیادی داشته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*