مالیات خودرو

فرمول محاسبه مالیات خودرو در ایران

رئیس مرکز دادرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی، فرمول محاسبه مالیات خودرو در ایران و نحوه ارزش‌گذاری خودروهای وارداتی برای این منظور را اعلام کرد.

طبق اطلاعیه سازمان امور مالیاتی، افراد از تاریخ ۲۷ دی 1400 می‌توانند با مراجعه به سایت my.tax.gov.ir از میزان مالیات خودروهای خود مطلع شوند و تا پایان بهمن سال جاری فرصت دارند نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

ارسال پیامک برای مشمولان مالیات خودرو

سازمان امور مالیاتی کشور وعده داده است که مشمولان مالیات خودرو را از طریق ارسال پیامک مطلع خواهد کرد. علی رستم پور، رئیس مرکز دادرسی سازمان امور مالیاتی اظهار کرد چنانچه مجموع ارزش خودروی شخصی بیش از یک میلیارد تومان باشد، باید مالیات آن را بپردازید.

به گفته علی رستم پور، رئیس مرکز دادرسی مالیاتی سازمانی امور مالیاتی، دولت هر ساله ارزش خودروهای وارداتی و داخلی را بر اساس سه محور مالیات نقل و انتقال، عوارض شماره‌گذاری و عوارض سالیانه محاسبه می‌کند و مبنای محاسبه مالیات، مجموع قیمت خودروها با احتساب سال ساخت خودرو است.

بر اساس آیین‌نامه اجرایی مربوط به مالیات خودرو نیز سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند قیمت روز خودرو را با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن‌ها و متناسب با جدول ارزش خودرو مربوط به قانون مالیات بر ارزش افزوده، محاسبه کند.

نحوه محاسبه خودروهای مشمول مالیات به صورت پلکانی به شرح زیر است:

  • بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰ خودروهای 1 تا ۱.۵ میلیارد تومانی، نسبت به مازاد 1 میلیارد تومان،‌ مشمول 1 درصد مالیات سالانه می‌شوند.
  • مالکان خودروهای تا 3 میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان، باید ۲ درصد مالیات پرداخت کنند.
  • خودروهای تا ۴.۵ میلیارد تومان،‌ نسبت به مازاد 3 میلیارد تومان، مشمول 3 درصد مالیات سالانه می‌شوند.
  • دارندگان خودروهای ۴.۵ میلیارد تومانی نیز نسبت به مازاد این مبلغ باید ۴ درصد مالیات پرداخت کنند.

آیا تغییرات ایجاد شده در اتومبیل در میزان مالیات تاثیر می‌گذارد؟

برخی از مشمولان عنوان کرده‌اند که ممکن است ارزش خودروهای بیش از یک میلیارد در طول زمان محاسبه با تغییر مواجه شود؛ مثلا شاید خودرو تصادف کند و دیگر همانند سابق ارزش نداشته باشد. بابک صدرایی، کارشناس حوزه خودرو در ارتباط با این موضوع بیان کرد ارزش خودروهای وارداتی باید هر سه یا پنج سال یک‌بار محاسبه شود. مثلا خودرویی که هم‌اکنون یک میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است، سه سال آینده ارزش آن تغییر می‌کند. وی ادامه داد دولت به عنوان نهاد تصمیم گیرنده نمی‌تواند سالانه تمام خودروهای موجود در کشور را ارزش‌گذاری کند.

صدرایی در ادامه بیان کرد مبنای اصلی محاسبه مالیات خودرو باید قیمت اصلی آن باشد. همچنین مبنای دیگر باید مدل و سال ساخت خودروها باشد. این یک ملاک مناسب برای محاسبه مالیات خودرو است. اما تصادفی بودن یا تغییراتی که در اتومبیل ایجاد شده است تاثیری بر میزان پرداخت مالیات از طرف مشمولان نمی‌گذارد.