خشکی و ترک پوست

دلیل خشکی و ترک پوست در فصل سرما چیست

شاید در هر فصل دیگری، پوست خوبی داشته باشید؛ ولی به محض شروع سرمای زمستان، با خشکی و ترک پوست مواجه شوید. این عارضه متفاوت از بیماری‌هایی مانند پسوریازیس و اگزما است؛ اما دلیل آن چیست و چه راهکاری دارد؟

برف و سرمای زمستان، خشکی و ترک پوست را با خود به همراه می‌آورد. بعید نیست که پوست شما هم مانند بسیاری از افراد دیگر، در زمستان خشک شود و به کرم ‌های مرطوب کننده نیاز پیدا کنید. از همه بدتر هم شکاف و خونریزی بند انگشتان است.

وقتی هوا سرد و خشک می‌شود، پوست مقداری از رطوبت طبیعی خود را از دست می‌دهد. همزمان، لایه‌ای محافظ که به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند نیز از بین می‌رود و اوضاع بدتر می‌شود. علت خارش پوست در زمستان هم فقدان همین لایه طبیعی است.

نه فقط در فضای باز؛ بلکه حتی اگر در فضای بسته باشید نیز به دلیل استفاده از وسایل گرم‌کننده، رطوبت کافی برای مرطوب کردن پوست شما وجود نخواهد داشت.

برای رفع خشکی و ترک پوست در فصل سرما، از مرطوب کننده‌های زمستانی استفاده کنید

پس مرطوب نگه داشتن پوست، گام اول برای بازیابی حالت طبیعی آن است. در زمستان، باید بهتر از فصل‌های دیگر سال، پوست خود را مرطوب نگه دارید. می‌توانید برای این کار، از مرطوب کننده‌های زمستانی استفاده کنید که حاوی گلیسرین و مشتقات نفتی هستند.

اما برسیم به چرایی شکاف و ترک خوردگی بند انگشتان در سرمای زمستان!

بیشتر از هر عضو بدن، دست‌های ما در معرض آب هستند. فقط تصور کنید که چند بار در طول روز، دستان خود را می‌شویید. اگر شغلی داشته باشید که مستلزم شستن چندباره و خیس شدن دایمی دست‌هایتان است (مثلا پزشکی یا آرایشگری)، این رقم به مراتب بیشتر هم می‌شود.

خشکی و ترک پوست

شاید متناقض به نظر برسد؛ ولی واقعا همین‌طور است: آب پوست دست شما را خشک می‌کند. صابون هم چربی پوست را از بین می‌برد و بر خشکی آن می‌افزاید. بند انگشتان هم که همیشه در حال حرکت، خم شدن و کش آمدن هستند؛ پس فرصت چندانی برای بهبود پیدا نمی‌کنند.

در اینجا به نکاتی برای مرطوب نگه داشتن یا کمک به بهبود سریع‌تر بند انگشتان پس از ترک خوردگی اشاره می‌کنیم:

  • دستان خود را درون کاسه‌ای از شیر گرم فرو ببرید. شیر خاصیت مرطوب کنندگی دارد.
  • دستان و بند انگشتان خود را به وازلین آغشته کنید و خوب به همه قسمت‌ها بمالید. سپس دستکش پلاستیکی بپوشید و بگذارید 15 دقیقه بماند.
  • پیش از خواب، دستان خود را با لوسیون‌های حاوی گلیسرین و مشتقات نفتی، آغشته کنید و با دستکش پنبه‌ای بخوابید.
  • پس از شستن دست‌ها، از کرم دست استفاده کنید.

مخلص کلام اینکه برای جلوگیری از خشکی و ترک پوست در زمستان، باید از وازلین و مواد مشابه آن استفاده کنید. شاید حالت چرب و چسبناک آن، حس خوشایندی به شما ندهد؛ ولی بهترین راه برای بازگرداندن رطوبت به پوست آسیب‌دیده، همین است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*