قیمت خودرو

وزیر صنعت: قیمت خودرو سال آینده 15 درصد کاهش می‌یابد

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، سال آینده قیمت خودرو باید کاهش یابد اما سوال اینجاست که برنامه این وزارتخانه برای بهبود اوضاع چیست؟

طبق آخرین صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت، قیمت خودرو در سال جدید باید حدود 15 درصد کاهش پیدا کند. به گفته وی اگر صنعت خودرو اصلاح شود، تمامی طرفین درگیر در این صنعت، از تولیدکننده گرفته تا مصرف کننده و قطعه ساز سود می‌برند. فاطمی امین تأکید کرد که در نظام کنونی چون به کیفیت توجهی نمی‌شود، همه ضرر می‌کنند و آنچه نهایتاً می‌ماند رانت است.

کاهش 15 درصدی قیمت خودرو تا سال 1401

وزیر معدن، صنعت و تجارت در خصوص برنامه‌های سال آتی این وزارتخانه به صراحت گفت:

در صدد هستیم که سال آینده قیمت خودرو تا 15 درصد کاهش یابد. در شرایط کنونی قیمت گذاری‌ها دوگانه شده و یک قیمت کارخانه داریم و یک قیمت بازاری. در بازار امروز تقاضا بر عرضه می‌چربد و چون دولت راهی برای دریافت سرمایه راکد مردم ندارد، آنها هم به خرید خودرو روی می‌آورند.

قیمت خودرو

فاطمی امین راه حل پایین آمدن قیمت خودرو را در تامین مالی مناسب، اصلاح ساختار مدیریتی صنعت خودرو و اصلاح رفتار قطعه ساز با خودروساز می‌بیند. وی معتقد است:

قیمت‌های الان خودرو واقعی نیستند. برخی از خودروهای امروزی با قیمت تمام شده و برخی زیر قیمت تمام شده عرضه می‌شوند. حالا در صدد هستیم که خودروسازان قیمت تمام شده را با احتساب قیمت ثابت، 15 درصد کم کنند.

وزیر صنعت بر این باور است که در سال آینده اگر تورم افزایش یابد، باز هم خودرو همان 15 درصد را کاهش خواهد یافت و حتی اگر تورم بسیار بالا باشد، قیمت خودرو تورم افزایشی نخواهد داشت. طبق گفته‌های او اگر خودروی 200 میلیون تومانی فعلی در سال آینده بدون احتساب 15 درصد کاهش، 260 میلیون تومان شود، با اعمال 15 درصد کاهش، قیمت 230 میلیون تومانی خواهد داشت.

طبق اظهارات فاطمی امین در سال آینده شاهد افزایش تیراژ خودرو خواهیم بود چرا که اگر تعداد خودرو افزایش نیابد، کاهش قیمت‌ها دشوار می‌شود. وی با اشاره به این که در حال حاضر در بازار تقاضا بیشتر از عرضه است گفت:

تا به امروز چند میلیون خودروی فرسوده داریم که نیازمند جایگزین هستند. این پتانسیل را داریم که در سال، حدود یک میلیون 600 هزار دستگاه خودرو تولید کنیم. سال جدید با اصلاح ساختار نادرست صنعت خودرو، سود سرشاری روانه بازار می‌شود و ما را آماده تولید 3 میلیون دستگاه در سال هم می‌کند.

قیمت خودرو

به نظر وزیر صنعت از طرفی قیمت خودرو بالا است و از طرف دیگر با سطح درآمدی مردم همخوانی ندارد. اگر برنامه رشد 8 درصدی اقتصادی به درستی اجرایی شود، این نابرابری نیز اصلاح خواهد شد. وی در پایان گفت:

در تعاملات بین المللی منتظر نتیجه مذاکرات نیستیم و تحریم‌ها مانع ما نمی‌شوند و قابل خنثی‌سازی هستند.