سانسور اینترنت

دادگاه استرالیا گوگل را مجبور به سانسور اینترنت می‌کند!

شکایت یک وکیل از گوگل در دادگاهی در استرالیا می‌تواند در نهایت به سانسور اینترنت منجر شود. گوگل سانسور اینترنت را یک فاجعه بزرگ خوانده است.

گوگل اعلام کرده اگر نتواند رای سال ۲۰۲۰ یک دادگاه استرالیایی را برگرداند، مجبور به سانسور اینترنت خواهد شد و این برای جهانیان فاجعه‌بار خواهد بود؛ اما ماجرا از چه قرار است؟

خطر سانسور اینترنت توسط گوگل به خاطر یک پرونده قضایی

سانسور اینترنت

در سال 2016 یک وکیل از ایالت ویکتوریا به نام George Defteros از گوگل درخواست کرد مقاله‌ای که یک روزنامه استرالیایی به نام The Age در سال ۲۰۰۴ منتشر کرده است را از نتایج جستجوی خود حذف کند. به گفته Defteros این مقاله به آبرو و شهرت وی آسیب زده بود؛ زیرا عنوان می‌کرد که وی به عنوان مسئول مرگ سه مرد شناخته شده است.

با وجود اینکه این اتهامات در سال 2005 رد شده بودند؛ اما گوگل حاضر نشد مقاله را از نتایج جستجو حذف کند چرا که به باور آنها توسط یک منبع معتبر منتشر شده بود. به همین خاطر در سال ۲۰۲۰، دادگاه عالی استرالیا اعلام کرد که مقاله روزنامه The Age به شهرت George Defteros آسیب وارد کرده است و درخواست گوگل برای تجدید نظر در حکم را رد کرد.

سانسور اینترنت

به باور قاضی، نه خود مقاله و نه نتایج جستجو‌های گوگل نشان نمی‌داد که آقای Defteros در این زمینه بیگناه شناخته شده است و به همین خاطر گوگل مجبور شد به خاطر آسیبی که به آبروی وکیل مورد اشاره وارد شده بود، مبلغ ۴۰ هزار دلار را پرداخت کند.

اما مسئله مهم‌تر عواقبی است که این حکم به دنبال دارد. بر اساس این حکم گوگل مسئول هر مطلبی است است که در اینترنت منتشر می‌شود و باید نسبت به لینک‌هایی که موتور جستجوی این شرکت نشان می‌دهد، پاسخگو باشد. گوگل اعلام کرد که اگر در این حکم تجدید نظر نشود، عواقب وخیمی از جمله سانسور اینترنت حتی در مواقعی که نتیجه جستجو از یک منبع معتبر است را در پی خواهد داشت.

سانسور اینترنت

خوشبختانه گوگل سال گذشته توانست پس از مدت‌ها تلاش حق اعتراض به حکم صادره را به دست آورد. غول فناوری در این رابطه گفت که یک هایپرلینک به خودی خود انتقال دهنده مطلبی که به آن وصل می‌شود نیست و امیدوار است که حق افراد برای استفاده از اینترنت بدون سانسور در حکم جدید در نظر گرفته شود.

به نظر شما آيا حق با گوگل است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*