شکایت اریکسون از اپل

شکایت اریکسون از اپل به جای باریک کشید؛ احتمال ممنوعیت واردات آیفون در بعضی کشورها

شکایت اریکسون از اپل به یک خطر جدی برای کوپرتینویی‌ها تبدیل شده است. حتی این احتمال وجود دارد که اریکسون مانع از واردات آيفون در برخی کشورها شود.

اریکسون بر این باور است که اپل پتنت‌های این شرکت را نقض کرده و به همین خاطر از اپل شکایت کرده است و می‌خواهد وارد آيفون را در چند کشور ممنوع کند. تا به این لحظه اریکسون در برزیل و هلند به اقدام قضایی متوسل شده است و احتمالا در چند کشور اروپایی دیگر نیز همین کار را انجام خواهد داد. یک کارشناس قضایی بر این باور است که انگلستان مقصد بعدی اریکسون خواهد بود.

شکایت اریکسون از اپل

شکایت اریکسون از اپل

اما این اختلاف از کجا نشات می‌گیرد؟ برای ساختن هر دستگاه موبایلی، شرکت‌ها باید از فناوری‌های پتنت شده استفاده کنند. اگر شما واقعا نتوانید بدون استفاده از یک پتنت مشخص یک گوشی موبایل بسازید، این پتنت در دسته SEP یا همان Standards-Essential Patent قرار می‌گیرد.

یک توافق جهانی در این زمینه وجود دارد که تاکید می‌کند این دسته از پتنت‌ها باید به شکلی منصفانه، منطقی و بدون هیچگونه تبعیض در اختیار شرکت‌های درخواست کننده باشد. به بیانی دیگر مبلغ درخواستی برای این پتنت‌ها باید متناسب باشد و صاحب پتنت نباید از یک شرکت بیشتر از دیگری پول درخواست کند.

شکایت اریکسون از اپل

اریکسون نیز تعدادی از این پتنت‌ها را به نام خود ثبت کرده است و تا پیش از این اپل با پرداخت مبلغی از آنها استفاده می‌کرد. هرچند که اپل پس از پایان مدت قرارداد، آن را تمدید نکرده است تا بلکه با مذاکره مبلغ پرداختی کم‌تر از قبل شود. کاری که در نهایت موجب شد اریکسون از اپل به جرم نقض پتنت‌های این شرکت شکایت کند.

جالب اینجاست که اپل نیز تعدادی پتنت SEP دارد و می‌خواهد اقدام اریکسون را به وسیله آنها تلافی کند. اپل اعلام کرد که این پتنت‌ها به شارژ بی‌سیم و آنتن‌ها مربوط هستند و اریکسون در ساخت ایستگاه‌های موبایلی خود آنها را نقض کرده است.

اپل در اقدامی عجیب سعی کرده پرونده را در دادگاه منطقه شرقی تگزاس حل و فصل کند. پیشتر اپل تمام تلاش خود را می‌کرد تا از ارجاع پرونده‌های مختلف به این دادگاه جلوگیری شود؛ زیرا گفته می‌شود که به صاحبان پتنت گرایش دارد. این تصمیم اپل نشان می‌دهد که این شرکت دادگاه مورد اشاره را کم خطر‌تر از دادگاه‌های برون مرزی می‌بیند.

شکایت اریکسون از اپل

البته اریکسون نیز قصد کوتاه آمدن ندارد و دقیقا در خلاف مسیری که اپل مجسم کرده بود، حرکت کرده و در چند کشور مختلف این شرکت را تحت پیگرد قضایی قرار داده است. اریکسون اعلام کرد که از اپل به جرم نقض پتنت‌های مختلف که برخی از آنها به فناوری 5G مربوط می‌شوند، در سه دادگاه آلمانی و همچنین دادگاهی در لاهه (هلند) و برزیل شکایت کرده است.

اریکسون از دادگاه‌های مختلف درخواست صدور حکم اولیه برای ۴ پتنت SEP خود را کرده است تا در طول فرایند طولانی دادرسی، حق این شرکت ضایع نشود. اریکسون پیش از این نیز به دنبال ممنوعیت واردات آيفون به خاطر همین پتنت‌ها بود تا اینکه شرکت اپل قبول کرد با پرداخت مبلغی حق استفاده از آنها را به دست آورد.

اگر فرآيند شکایت اریکسون از اپل طولانی شود، احتمالا مجددا هر دو شرکت در این رابطه توافق خواهند کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*