هیوندای i20N Rally1 برای رالی قهرمانی جهان 2022

هرآنچه که قبل از تماشای رالی قهرمانی جهان 2022 باید بدانید

رالی قهرمانی جهان 2022 با تحولات مختلف، آغازگر عصر جدیدی خواهد بود. در ادامه به هرآنچه لازم است درباره مسابقات WRC 2022 بدانید می‌پردازیم.

رالی قهرمانی جهان (Word Rally Championship یا به اختصار WRC) همگام با تغییرات صنعت خودرو به جلو می‌رود و از این رو، رالی قهرمانی جهان 2022 با آیین‌نامه جدید خود وارد عصر جدیدی خواهد شد. این فصل از مسابقات از 20 ژانویه 2022 (30 دی 1400) تا 13 نوامبر 2022 (22 آبان 1401) برگزار می‌شود. در ادامه به هرآنچه باید درباره WRC 2022 بدانید خواهیم پرداخت.

هرچه لازم است درباره رالی قهرمانی جهان 2022 بدانید

قوای محرکه هیبرید

خودروهای تویوتا، هیوندای و فورد برای رالی قهرمانی جهان 2022

رالی قهرمانی جهان 2022 پنجاهمین دوره از این مسابقات است و با گذشت نیم قرن از عمر این رقابت‌ها، حالا زمان یک تحول اساسی فرا رسیده است. امسال آیین‌نامه جدیدی تحت عنوان Rally1 به‌عنوان جایگزین آیین‌نامه قبلی World Rally Car ارائه شده است.

پدیده فراگیر سراسر جهان به رالی قهرمانی جهان نیز نفوذ پیدا کرده است؛ البته منظور نه ویروس کرونا، بلکه قوای محرکه هیبرید است. WRC همچنان پیشرانه‌های 1.6 لیتری توربوشارژ خود را حفظ کرده ولی حال به همراه یک موتور الکتریکی 100 کیلووات (134 اسب بخاری)، یک سیستم هیبرید را تشکیل می‌دهند.

این موتور الکتریکی از طریق سیستم ترمز احیایی (Regenerative Braking) تغذیه می‌شود که انرژی جنبشی حاصل از ترمز را به شکل انرژی الکتریکی بازیابی می‌کند. خودروهای این فصل با ترکیب قدرت بنزین و الکتریسیته، قدرت بیش از 500 اسب بخار و گشتاور بیش از 500 نیوتون‌متر را به تولید خواهد رساند.

خودروهای تویوتا، هیوندای و فورد برای رالی قهرمانی جهان 2022

تیم‌ها امکان انتخاب الگوهای مختلف برای پیشرانه جهت تنظیم توزیع قدرت با توجه به مرحله و وضعیت آب و هوا را خواهند داشت. البته در هر صورت، این پیشرانه‌ها شتاب‌گیری 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت در 3 ثانیه را به دنبال می‌آورند.

تمام خودروهای رالی قهرمانی جهان 2022 مجهز به یک باتری 3.6 کیلووات ساعتی خواهند بود که جدا از سیستم ترمز احیایی، از طریق کابل برق طی نیم ساعت به‌صورت کامل شارژ می‌شود. همچنین خودروها بین مراحل و در برخی از سرویس پارک‌ها حتماً باید در حالت تمام برقی قرار بگیرند که شعاع حرکتی آن‌ها در این حالت، حدود 20 کیلومتر خواهد بود. همچنین انتظار می‌رود هشدارهای دمای معمول اعمال بشوند.

شاسی‌های مستحکم‌تر

تیم‌های تویوتا، هیوندای و فورد برای رالی قهرمانی جهان 2022

سه تیم بزرگ مسابقات رالی قهرمانی جهان 2022 یعنی تویوتا، هیوندای و ام-اسپورت که فورد آن را پشتیبانی می‌کند، همگی از شاسی‌های فضاکار فولادی بهره خواهند برد. هرچند عده‌ای خودروهای تطبیق‌یافته را ترجیح می‌دهند، تست‌ها نشان داده است که این نوع چیدمان شاسی مقاومت بیشتری در برابر ضربات شدیدتر دارد و در نتیجه، ایمنی بالاتری را به همراه می‌آورد.

این موضوع مثل روز روشن است. کافی است تصادف «تیری نوویل» (Thierry Neuville) را به یاد بیاوریم. او و کمک‌راننده‌اش طی تست‌های پیش فصل از یک دره 30 متری سقوط کردند و در یک رودخانه افتادند، اما خوشبختانه جان سالم به در بردند. همین گواهی بر مقاومت این شاسی است و حتی وی طی مصاحبه با Motorsport، به شخصه اظهار داشت که این شاسی جان آن‌ها را نجات داده است.

فورد پوما Rally1

برای اولین بار حداقل فاصله بین دو محور تعیین شده است و تیم‌ها می‌توانند بدنه خودروهای خود را با پنل‌های سفارشی شامل کربن بسازند. در واقع خودروهای حاضر در رالی قهرمانی جهان 2022 همچنان شبیه به نسخه‌های تولید انبوه خود خواهند بود.

ساده‌تر شدن اجزای خودروها

یکی از اهداف پشت قوانین و مقررات جدید رالی قهرمانی جهان 2022، کاهش جزئی سرعت و به دنبال آن افزایش ایمنی خودروها و همچنین کاهش هزینه تعمیر آن‌ها بوده است. در مسابقات امسال، استفاده از دیفرانسیل مرکزی فعال ممنوع شده است و تیم‌ها باید به سیستم‌های دیفرانسیل عقب و جلوی لغزش محدود با توزیع گشتاور مساوی بین محورهای عقب و جلو بسنده کنند.

تویوتا یاریس GR Rally1

سیستم تعلیق نیز در این فصل ساده‌تر شده و میزان حرکت محور چرخ هنگام فشرده شدن سیستم تعلیق، به 270 میلی‌متر محدود شده است. همچنین استفاده از کمک فنرهای ساده‌تر الزامی شده است.

خنک‌کاری ترمزها با مایع دیگر مجاز نیست و از این به بعد فقط خنک‌کاری با هوا امکان‌پذیر خواهد بود. برای رالی آسفالت، دیسک‌های 300 میلی‌متری مورد استفاده قرار می‌گیرد، هرچند برای لغزنده‌ترین مراحل دیسک‌های بزرگ‌تر 370 میلی‌متری به کار گرفته خواهد شد. علاوه بر این‌ها، گیربکس 5 سرعته به‌جای 6 سرعته در این فصل روی کار خواهد آمد.

اجزای آیرودینامیک کمتر

فورد پوما Rally1

به دنبال کاهش سرعت و هزینه‌های خودروها، اجزای آیرودینامیک نیز کاهش پیدا کرده است و دیگری اثری از دیفیوزرهای عقب و کانال‌های هوای مخفی نیست. چنین تصمیمی از قانون‌گذاران رالی قهرمانی جهان 2022 کاملاً منطقی به نظر می‌رسد، از آنجا که صرف هزینه‌های هنگفت برای پره‌های هوای فیبر کربنی صرفاً جهت آزاد کردن نیروی رو به پایین، اوج بیهوده بودن است.

سوخت جدید در رالی قهرمانی جهان 2022

کاملاً درست خوانده‌اید، حتی سوخت خودروها در رالی قهرمانی جهان 2022 نیز تغییر پیدا کرده است. WRC امسال نوعی «سوخت 100 درصد پایدار» را ارائه می‌کند که ترکیبی از زیست‌سوخت و مواد مصنوعی است. گفتنی است برگزارکنندگان مسابقات فرمول یک نیز به استفاده از سوخت مشابه از سال 2026 متعهد شده‌اند. هرچقدر که بدبین باشید، این اقدامات جهت کاهش آلایندگی‌های دی‌اکسید کربن، بی‌شک امیدوارکننده هستند.

قهرمان رالی قهرمانی جهان 2022

سباستین اوژیه و جولین اینگراسیا

قطعاً با خود گفته‌اید هنوز که WRC 2022 برگزار نشده، چطور می‌توان در مورد قهرمان آن اظهار نظر کرد. باید گفت که ستاره این مسابقات «سباستین اوژیه» (Sebastian Ogier) در این دوره در رالی‌های کمتری شرکت خواهد کرد و در نتیجه، امسال شاهد قهرمان جدیدی خواهیم بود. وی از سال 2013 تا 2021، البته به‌جز سال 2019، قهرمان بی‌رقیب رالی قهرمانی جهان بوده است.

«اوت تاناک» (Ott Tanak)، قهرمان WRC 2019 و هم‌تیمی او تیری نوویل و همچنین «الفین ایوانز» (Elfyn Evans) از بریتانیا حال به این جایزه بزرگ چشم دوخته‌اند. ایوانز طی دو سال گذشته نایب قهرمان این مسابقات شده است. آیا می‌تواند این بار بالاخره به مقام قهرمانی دست پیدا کند؟ با تمام تغییراتی که رالی قهرمانی جهان 2022 با خود به ارمغان می‌آورد، امسال می‌تواند سال هر کسی باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*