پراید

تماشا کنید: خرد و خمیر کردن پراید توسط یک رزمی کار در برنامه زنده تلویزیونی

یک رزمی کار تنومند کره‌ای در یک برنامه تلویزیونی با ضربات مشت و لگد آسیب‌های جدی را به خودرو پراید وارد کرده است.

به تازگی ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است که در آن یک رزمی کار تنومند کره‌ای با ضربات مشت و لگد آسیب‌های جدی را به خودرو پراید وارد می‌کند. برخی از کاربران معتقد هستند که دلیل اصلی نابود شدن پراید قدرت زیاد رزمی کار بوده، اما عده‌ای دیگر نیز معتقد هستند که ضعیف بودن بدنه پراید دلیل اصلی این اتفاق بوده است.

نسل اول پراید بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ توسط شرکت مزدا و با سفارش شرکت فورد طراحی و تولید شد. کمپانی مزدا این اتومبیل را در کشور ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ به فروش می‌رساند. شرکت فورد نیز این اتومبیل را تحت عنوان فرود فستیوا روانه بازار آمریکای شمالی می‌کرد.

در سال ۱۹۸۷ این اتومبیل از خط تولید مزدا خارج شد و به کره جنوبی سفر کرد تا در شرکت کیا موتورز و با نام کیا پراید به تولید برسد. شرکت کیا تا سال ۲۰۰۰ به تولید این خودرو ادامه داد و در سال ۲۰۰۱ نیز خط تولید آن به سایپا فروخته شد.

گروه خودروسازی سایپا از سال 1372 تولید این اتومبیل را در دو نسخه سدان و هاچ بک و با نام‌های صبا و نسیم آغاز کرد. این اتومبیل برای بیش از ۲۰ سال روی خط تولید سایپا باقی ماند و طی این مدت نسخه‌های مختلفی از آن به بازار کشور عرضه شد.

توقف تولید پراید در سال ۱۳۹۹

این اتومبیل به دلیل ارزان بودن هزینه ساخت برای سایپا و قطعات جانبی سال‌ها فروش خوبی داشت، اما هم‌اکنون نسبت به اتومبیل‌های اقتصادی و روز خارجی،‌ با قیمت چشم‌گیری در بازار کشور خرید و فروش می‌شود.

سازمان پزشکی قانونی کشور خودروهای خانواده‌ی پراید را رکورددار آمار تلفات حوادث رانندگی دانسته است. سرانجام شرکت سایپا تولید پراید را در تیر سال ۱۳۹۹ متوقف کرد، اما هنوز این خودرو با قیمت بالایی در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود.