حکمرانی فناوری

طعم شیرین حکمرانی فناوری را در دولت سیزدهم تجربه خواهیم کرد

حکمرانی فناوری از جمله مباحث مهمی است که به گفته وزیر ارتباطات در دولت سیزدهم محقق خواهد شد؛ اما منظور از این اصطلاح چیست؟

به گفته وزیر ارتباطات در اختتامیه هجدهمین اجلاس فناوری رسانه، رسانه ملی امروزه ارتقا یافته است و فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در این زمینه نقش مهمی داشته‌اند. وی به نقش فناوری ارتباطات در کار رسانه ملی اشاره کرده و افزود سیگنال‌رسانی‌های کنونی توسط وزارت ارتباطات بخشی از همکاری این دو نهاد است.

حکمرانی فناوری در دولت سیزدهم

پیش‌تر در خصوص شبکه فیبر نوری و ارتقای آن تا پایان سال 1401 صحبت کرده بودیم و عیسی زارع پور درباره این موضوع گفته است:

باید در این سبد، خدمات و محتوای غنی به مردم ارائه شود. اگر چنین عملیاتی محقق نشود پای شرکت‌های خارجی به داخل باز می‌شود. اگر حوزه‌هایی که با تولید محتول در ارتباط هستند نقش خود را به خوبی ایفا کنند، همه چیز درست خواهد شد.

به گفته وزیر ارتباطات، دو بال شبکه ملی اطلاعات، شبکه پرسرعت و امن و خدمات باکیفیت و متنوع است که در طول فعالیت دولت سیزدهم تمامی امور مردم به صورت الکترونیکی و یکپارچه انجام خواهد شد. وی وعده داده که به زودی خدمات بخش خصوصی و عمومی به این بخش افزوده می‌شود و می‌توانیم شاهد حکمرانی فناوری اطلاعات باشیم. عیسی زارع پور می‌گوید:

در زمینه فرهنگ‌سازی استفاده از فضای مجازی و توسعه زیرساخت‌ها کم‌کاری کرده‌ایم؛ به نحوی که امروزه شاهد استفاده نامحدود کودکان و نوجوانان از فضای مجازی هستیم و والدین فرزندان خود را رها می‌کنند، بدون آن که کنترل و نظارتی بر آنها داشته باشند. در هیچ کجای دنیا چنین اتفاقی برای کودکان نمی‌افتد. در آن کشورها هم ابزارهای کنترلی توسط والدین وجود دارد و اعمال می‌شود و هم کودکان از سنین پایین آموزش نحوه استفاده اصولی را می‌بینند.

وزیر ارتباطات

وزیر ارتباطات به همراه رئیس سازمان صدا و سیما پیش از آن که اختتامیه شروع شود از نمایشگاه فناوری‌های نوین که در حاشیه اجلاس برگزار شده بود، دیدن کردند. زارع پور در خصوص این نمایشگاه ابراز امیدواری کرد و گفت:

خوشحالم که امروز در این نمایشگاه مفاهیم و فناوری‌های مدرن و به‌روزی همچون تلویزیون‌های ترکیبی، هوش مصنوعی و واقعیت افزوده را دیدم و جای افتخار است که چنین فناوری‌هایی امروزه در کشورمان وجود دارد و عموم مردم به آن توجه نشان می‌دهند.

وزیر ارتباطات در خصوص تحریم‌های آمریکا علیه ایران صحبت کرد و گفت:

برپایی چنین نمایشگاهی نشان می‌دهد که جوانان ما توانسته‌اند همچون همیشه تهدیدها را تبدیل به فرصت کنند و برای ارتقای سطح رسانه ملی نهایت تلاش خود را بکنند. اما نباید فراموش کرد که پیش از ورود هر فناوری به کشور، ابتدا باید آثاری که بر عموم مردم دارد را بررسی کنیم.